Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Dragon Quest-serien er på lik linje med Final Fantasy en meget respektert rollespill-serie i de østlige delene av verden. Spillserien har derimot ikke fått like mye oppmerksomhet i Europa, og det vil utvikler Level-5 endre på nå som deres første håndholdte i serien slippes.

Sentinels of the Starry Skies er historien om en engel som faller ned fra himmelen. Du spiller en selvlaget figur som nettopp har påtatt seg ansvaret om å vokte menneskeheten. Når den lille engelen ikke befinner seg på bakkenivå for å passe på jordboere er hun i himmelriket med de andre englene, også kalt Celestrians. Oppe i skyene er det langt fra fryd og gammen, da denne bevingede rasen lenge har forsøkt å komme seg ned på jorda, og like lenge har feilet. For å stige ned til bakken må de nemlig få det evige livstreet Yggdrasil til å bære frukt, hvilket ikke er en enkel oppgave. For å få fatt i frukten må englene utføre gode gjerninger på jorda slik at folk viser sin takknemlighet og ofrer opp noe som vittig nok kalles Benevolessence.

Etter et katastrofalt jordskjelv som fører til at all frukten fra Yggdrasil ødelegges, detter vår lille engel ned fra himmelen, strippet av glorien og vingene, men fortsatt med den skrekkelig kjekke evnen til å se døde mennesker som sitter fast på jorden. Dermed kan hun fortsatt høste Benevolessence i bøtter og spann. Slik begynner eventyret hvor spilleren skal finne veien tilbake til himmelriket.

Sentinels of the Starry Skies er ganske enkelt ikke et spill for de av oss med mangel på enorm tålmodighet. Historien er seig og forutsigbar, figurene er flate og fargeløse. Hvis ikke historien så langt har gitt mersmak blir det rett og slett japansk tortur å slite seg gjennom resten. Det føles så halvhjertet og tilgjort at det nesten virker som utviklerne helt og holdent bare har brukt budsjettet på andre ting enn spillutvikling. Opptil flere tilfeller av pinlig skrevet dialog - pluss ekstremt ensporet historie - er Sentinels of the Starry Skies sin største fallgruve. Rent bortsett fra allitterasjonen i tittelen er spillet historiemessig helt blottet for kreative virkemidler.

Der spillet gjør det skarpest, er kampsystemet. Det er enkelt å forstå for alle som er kjent med rundebasert kamp, og har flust av oppgraderinger og smådetaljer. I tillegg til dette finnes det mengder av våpen og rustninger som kan kjøpes eller skaffes gjennom oppdrag. Det kreves derimot ikke mye av spilleren for alltid å opprettholde en god status på våpen og utrustning, da penger tydeligvis vokser på trær. De fleste småkampene belønner spilleren med høvelig store mengder penger, som gjør at man rett og slett ikke trenger å jobbe noe særlig for å få bedre utstyr.

Det er de større kampene i Dragon Quest som krever litt av spilleren og det er her spillet virkelig viser sitt potensial. I disse tilfellene må man planlegge hvilke ting man skal ha på utstyrslista og hvilket oppsett man skal ha på medspillerne, og det er generelt vanskelig å komme seirende ut av kampene.

Det mest skuffende med gruppeoppsettet er dog at de andre i gruppa di er helt tilfeldig valgte. Folka som er med på laget ditt er helt stereotypiske figurer; altså en magiker, en nærkamptype og en prest. Det eneste som skiller dem er forskjellig utseende og navn, da de ikke introduseres i historien som reelle figurer med egne historier, men bare er der for at du skal komme deg gjennom spillet.

Generelt er det få interessante nyheter, men et element jeg syns fortjener skryt er den store mengden oppgraderinger til figuren din, samt muligheten til å egendefinere stort sett alt. Spilleren får mulighet til å skreddersy alt fra utseende til hvordan figuren skal oppføre seg i kamp. Småting som eliksirblanding og smykkeforming er også et innbydende avbrekk fra kamper og traurig historie.

Level-5 har uttalt at dette primært er myntet på flerspiller, men dette er en funksjon jeg aldri fikk prøvd, og det har sikkert tatt litt fra spillopplevelsen. Dragon Quest kunne vært mye mer gøy hvis figurene i historien hadde et forhold og en egen grunn til å følge med på vår engels reise. Jeg ser derfor for meg at å spille gjennom spillet med en gruppe venner kunne vært mye mer givende enn å runde det med en gruppe flate figurer.

Spillet er ganske engelt (veldig morsomt! red.anm.) ikke et spill for de som ikke orker å pløye seg side opp og side ned med uengasjerende dialog og totalt intetsigende historie. Det leverer når det kommer til gode og krevende kamper, men det er i bunn og grunn ikke nok til å heve spillet fra middelmådig kvalitet. Med andre ord et spill for de som er spesielt interesserte i rundebasert kamp og lang historie.

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry SkiesDragon Quest IX: Sentinels of the Starry SkiesDragon Quest IX: Sentinels of the Starry SkiesDragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies
6 / 10
+