Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Dragon Quest VI: Realms of Reverie

Dragon Quest VI: Realms of Reverie

Alexander er ingen ekspert på japanske rollespill, men sa seg frivillig til å utforske Reveries riker i det sjette Dragon Quest-spillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Skillet mellom Japan og resten av verden er tydelig og velkjent her i spillverdenen. Spesielt japanerne har med serier som Final Fantasy og Yakuza vist at de ofte liker å holde spillene for seg selv en stund, og det tar ofte måneder, om ikke flere år, før spillene endelig lanseres i vesten.

Et utmerket eksempel på sistnevnte er deler av serien Dragon Quest, som er både større og eldre enn selve Final Fantasy i hjemlandet. Nå har japanerne heldigvis fått de aller fleste spillene i serien som ikke har blitt lansert i vesten hit på DS-formatet. Nå er det det sjette spillet i serien - Dragon Quest VI: Realms of Reverie - som står for tur. Det har tatt 16 år, men nå er det omsider i norske spillhyller.

Spillet tar et klassisk "det gode mot det onde"-konsept der det sentrerer seg rundt kampen mot den onde dragen Murdaw. Man blir satt i skoene til en ganske så stereotypisk anime/manga-helt med masse muskler og blått hår som fyker både hit og dit, og som etter noen merkelige hendelser i hjembyen straks blir viklet inn i denne kampen. På sin reise som for de fleste vil ta flere titalls timer møter han gradvis på nye mennesker og kompanjonger, byer og grotter som skal utforskes og uforutsigbarheter mellom de to verdenene i spillet - en virkelig verden og en slags drømmeverden som man kan manøvrere seg mellom via brønner, og etter hvert noen litt lettere metoder.

Selve plottet høres nok latterlig dårlig ut, og det er forsåvidt det også. Men når man ser hvor godt utviklerne faktisk har utnyttet dette, og hvor innholdsrik og spennende de har klart å gjøre det er det vanskelig å ikke la seg fenge. Det er alltid noe som skjer, og handlingen består av massevis av plot-tvister som bare gjør det mer og mer spennende. Med hensyn til lengden og kvaliteten på dette, kunne med andre ord historien i dette spillet gjort seg godt som en spennende anime-serie.

Dette er en annonse:

Jeg fikk nemlig en skikkelig eventyrfølelse når jeg spilte spillet: Der det i starten var litt vanskelig å sette seg inn i, ble det straks mye mer spennende når jeg hadde kommet i gang. Vanskelighetsgraden ble perfekt, og jeg var hele tiden på vei til å oppdage noe nytt, utforske, og møte nye mennesker i de to enorme fantasy-verdenene der flere og flere ting gradvis ble tilgjengelige.

Når spillet i tillegg var krydret med klassiske lydeffekter og velkomponert musikk fikk jeg virkelig følelsen av å være ute på et storslått eventyr, selv om det godt kunne vært mer variasjon i musikken. Den er fantastisk og konsistent, men jeg hadde rett og slett ønsket flere lydspor i et såpass stort spill.

Med en klassisk fantasy-setting, såkalte "random-battles" og rundebasert kamp er det ingen tvil om at Dragon Quest VI: Realms of Reverie er et erketypisk JRPG-spill. Ting kan dog bli litt i overkant, spesielt når det gjelder hyppigheten av de tilfeldige kampene som dukker opp. Jeg var fullstendig klar over hvor typisk dette trekket er i denne sjangeren, men når de dukket opp fem ganger hver gang jeg skulle gå fra et sted til et annet ble jeg straks litt irritert.

En annen litt frustrerende sak er lagringssystemet, som sammen med å gjenopplive lagkamerater og sjekke hvor mye erfaringspoeng som skal til før du oppnår neste nivå, finner sted i de ulike kirkene som finnes rundt omkring. Problemet her er at det er svært omstendelig, og at det skal til en del prating og unødvendig plapring før du i det hele tatt har fått lagret. Når det tar såpass lang tid i tillegg til at man midt i frustrasjonen kan trykke feil en og annen gang, hadde jeg virkelig ønsket en mer tilgjengelig og kjapp løsning.

Dette er en annonse:

Det rundebaserte kampsystemet fungerer derimot enkelt, greit og akkurat som det skal. Her skal selvsagt du og dine enheter bestemme på hvilken måte dere vil angripe fienden, enten med magi eller naturlige metoder, samtidig som dere må forholde dere til den ved å helbrede samt for eksempel å prioritere hvilken fiende dere skal angripe først. Etter kampene får man et visst antall erfaringspoeng og penger, og i tillegg til dette får man etter rundt 12 timer utover i spillet tilgang til å gi en klasse/spesialitet/jobb til en og hver av enhetene dine. Dette oppgraderes også gradvis, og er både en styrke og en motivasjonsfaktor i spillet.

Konklusjon
På tross av noen mangler er likevel Dragon Quest VI: Realms of Reverie et svært solid spill med masser av innhold, episk historiefortelling og herlige visuelle effekter, og jeg må virkelig innrømme at jeg har fått et mye mer åpent sinn for JRPG-spill enn det jeg har hatt tidligere. Jeg har nemlig aldri vært spesielt interessert i denne sjangeren. Inntil nå. Jeg sitter allerede og vurderer hva jeg skal kjøpe av Final Fantasy, Golden Sun og andre spill i denne serien, alt på grunn av noen herlige - men likevel ikke helt perfekte timer - med Dragon Quest VI: Realms of Reverie.

Dragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of Reverie
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Herlig og innholdsrik historie, vanvittig god oppbygning og lengde, flott grafikk, bra musikk og morsomme lydeffekter, intuitivt og solid kampsystem
-
Ekstremt hyppige "random-battles", savner flere lydspor, småfrustrerende lagringssystem
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content