Norsk
Gamereactor
forspill
Driveclub

Driveclub

Sonys kommende racingspill til Playstation 4 lever i aller høyeste grad. Vi sendte Calle til Evolution Studios for å prøvespille...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

For noen måneder siden var det uklart hvordan det sto til med det Playstation 4-eksklusive spillet. Driveclub var i utgangspunktet et lanseringsspill til Sonys nye konsoll, men har som de fleste vet blitt utsatt flere ganger. Her i redaksjonen har vi faktisk lurt på om spillet i det hele tatt kom til å bli noe av.

Driveclub

Evolution Studios er uansett klare over spekulasjonene. Under mitt besøk forteller spillets game director, Paul Rustchynsky, at det er spillets såkalte Dynamic Menu, den dynamisk menyen som ligger til grunn for hele den sosiale opplevelsen i Driveclub, som er årsaken. Utviklerne var ikke fornøyde med hvordan den fungerte. Den var hverken så smidig eller så intuitiv som de ønsket for et spill som bygger så mye på sosial interaksjon.

Simon Barlow, design director, forklarer nærmere:
- Folk kommer til å tro at vi er gale når vi sier at spillet har blitt utsatt i nesten et helt år på grunn av brukergrensesnittet, men det inneholder så mye mer enn bare de menyene man ser som spiller. Det handler om flere ekstremt kompliserte systemer som selvfølgelig var på plass for ett år siden, men de fungerte ikke slik de skulle. Det var ikke sømløst, og det trakk deg ikke inn i spillet på den måten vi hadde håpet. I dag fungerer det mye bedre, men det tok mye lengre tid enn vi trodde å komme hit vi er nå. Vi var veldig nervøse for å si til Sony at vi trengte mer tid så nære konsollanseringen.

Dette er en annonse:
Driveclub

Ordet «sosial» er antageligvis det mest brukte ordet under hele mitt besøk (mulig med unntak av «biscuit» og «geaaat to da choppa!» som ble ytret omtrent tusen ganger av en dansk journalist). I Driveclub er det sosiale samspillet grunnlaget for hele opplevelsen. Online-konkurranser er så klart ikke noe nytt innenfor sjangeren, men vi har aldri spilt et racingspill der samarbeid og lagånd er en så viktig del av opplevelsen. Enspillerdelen føltes rett og slett ganske blek og fattig ved sammenligning.

Driveclub er utformet med tanke på at spilleren skal bli med i klubber og konkurrere sammen. Hver klubb kan ha opptil seks medlemmer. Ved å vinne løp og klare utfordringer på banen tjener man seg såkalt Fame. Både spilleren og klubben klatrer i nivåene, noe som igjen åpner alle mulige belønninger som eksempelvis nye bilmodeller. Man kan åpne nesten alt ved å spille alene, men 15-20 prosent av innholdet krever at du spiller med andre i en slik klubb.

Alt du tjener i klubben blir låst til den spesifikke klubben, så hvis du plutselig er i besittelse av drømmebilen og deretter forlater klubben... ja, så forlater du bilen også. Blir du medlem på nytt, vil du også få tilgang til bilen igjen. Simon Barlow sier at grunnen til dette er at de vil oppmuntre spilleren til å bli værende og engasjere seg i klubben, nettopp fordi det er kjernen i Driveclub.

Dette er en annonse:
Driveclub

Etter å ha hørt ordene Social og Biscuits i diverse sammenhenger hele formiddagen, får jeg til slutt mulighet til å teste spillet selv. Man kan spille i de fem landene Canade, Norge, India, Skottland og Chile. Hvert land har fem ulike baner. Bilfysikken ligger et sted mellom arkaderacing og simulator. Av de bilene jeg rekker å teste (blant annet en Ferrari F12berlinetta, en Super Aston Martin V12 og en... Mini Cooper Works GP) opplever jeg en stor forskjell i fysikk og oppførsel.

Evolution Studios har lagt ned ufattelig mye tid i å gjenskape hver bilmodell så nøyaktig som mulig, både når det gjelder utseende og kjørefølelse. Vel, kjørefølelsen er en sannhet med modifikasjoner, for de bilene som er vanskeligst å håndtere har fått kortere bremselengder og bedre veigrep. Det er som sagt ikke en ren simulatorfølelse vi snakker om, men heller en balansegang mellom realisme og arkaderacing.

Pent er det også. Det er riktig nok ikke så orgasmefremkallende, ultralekkert som spillets art director, Alex Perkins, skal ha det til når han demonstrerer dynamiske skygger og lyseffekter. Jeg hadde foretrukket 60 bilder i sekundet fremfor gressstrå og blader med egne teksturer, men spilllet flyter uansett helt fint og har imponerende, langstrakte miljøer. Jeg opplever aldri at bildeoppdateringen synker noe særlig lavere enn 30 bilder i sekundet. En liten (men kjip) detalj er at vi aldri kommer til å oppleve regn eller snø i spillet.

Driveclub

Lydbildet er minst like imponerende som det tidligere omtalte detaljarbeidet. For å få en så nøyaktig gjengivelse av lyden som mulig, har teamet fylt motorrommet til 50 bilmodeller med mikrofoner, og takket være den ekstra prosessorkraften i Playstation 4 har de ikke behøvd å komprimere bort en eneste mellomtone.

- Vi har ikke trengt å legge til eller endre lyden bortsett fra å fjerne litt sus. Det trengte vi ikke ettersom motorene låter så vakkert og kraftfullt som de gjør. BMW og Audi kontaktet oss for en kopi av lydfilene bare på grunn av hvor detaljert vi hadde klart å fange opp lyden. BMW har visst ansatte som jobber med å sørge for at lyden i bilene deres har en spesiell «BMW-lyd».

Driveclub

Driveclub er full av poengtavler for den som vil bryne seg på rundetider og rekorder. Tanken er dessuten at det aldri skal bli vanskelig å holde oversikt, og med ett trykk på berøringsplaten sendes vi rett tilbake til hovedmenyen. Beskjeder spilleren trenger er også bare ett tastetrykk unna. Jeg fikk aldri sjansen til å teste nøyaktig hvor intuitivt menysystemet er, men det fungerte smidig den lille tiden jeg fikk med det.

Samtidig som spillet slippes i oktober vil også Evolution Studios lansere en app til iOS og Android kalt My Driveclub. Her skal spilleren holde oversikt over hva andre spillere driver med, og det skal dessuten være mulig å følge løpene deres vi en live-stream. Den versjonen av My Driveclub vi fikk se var ikke ferdig, så det er vanskelig å si noe om hvordan den vil fungere på lanseringsdagen. Umiddelbart spurte jeg meg selv om hvor mange som kommer til å benytte seg av appen over hodet.

Driveclub

I løpet av den timen jeg får spille, så rekker jeg å utvikle varme følelser for Driveclub. Jeg liker bilfysikken, jeg liker fokuset på lagbaserte konkurranser og at utvikleren satser på kjøreopplevelse fremfor oppsamling av ulike ting som i Gran Turismo. Enspillerdelen var derimot ikke spesielt spennende, og det er tydelig at Driveclub er laget for at spilleren skal bli med i en klubb og konkurrere online. Spillets navn burde vel være beskrivende nok.

Det gjenstår å se hvordan det sosiale aspektet vil fungere, men utviklerne satser i alle fall riktig når de snakker om enkel tilgang og enkel manøvrering. Det er godt å vite at spillet faktisk lever og at det er på vei. Det er ikke like fantastisk pent som eksempelvis Project Cars, men det har mye potensial til å underholde racingfans til høsten. Hvis det faktisk slippes til høsten, vel å merke. Jeg velger å tolke det at solen skinte mens jeg var i England som et godt tegn, ikke sant?

DriveclubDriveclubDriveclubDriveclub
DriveclubDriveclubDriveclubDriveclub
DriveclubDriveclubDriveclubDriveclub
DriveclubDriveclubDriveclubDriveclub
DriveclubDriveclubDriveclubDriveclub

Relaterte tekster

DriveclubScore

Driveclub

ANMELDELSE. Skrevet av Tomas Veiden

Tomas har vært på kjøretur gjennom Sogn og Fjordane, og satt karakter på opplevelsen.

2
Sony dreper Driveclub

Sony dreper Driveclub

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Det har gått over tre år siden Evolution Studios, utviklerne av Driveclub, ble lagt ned av Sony og gikk til Codemasters, så det var vel bare et spørsmål om tid før dagens...

2
Siste oppdatering ute til Driveclub

Siste oppdatering ute til Driveclub

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Evolution Studios er utvikleren som stod bak det smått beryktede Driveclub til Playstation 4. Spillet ble til slutt sluppet, og det er et godt spill, men utvikleren måtte...



Loading next content