Norsk
Gamereactor
forspill
Dungeon Siege: Legends of Aranna

Dungeon Siege: Legends of Aranna

Det originale Dungeon Siege har vel de fleste ihuga PC- RPG entusiaster hørt om. Undertegnede har nå testet tilleggspakken, Legends of Aranna.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det originale Dungeon Siege har vel de fleste ihuga PC- RPG entusiaster hørt om. Undertegnede har nå testet tilleggspakken, Legends of Aranna. Du får også med hele det "gamle" Dungeon Siege i denne pakken. Handlingen utspiller seg i samme verdenen som før, men historien er annerledes selvfølgelig. Hovedkarakteren er en eventyrer som du selv genererer og gir et navn. Du er en eventyrer som finner journalen til din mor og far. Det viser seg at de også var berømte eventyrere som søkte utfordringer på Aranna’s kontinent. For å finne ut mer om din mor og far drar du på en lang og farlig reise, til den mystiske øya Utrae. Dine eventyr er i ferd med å begynne...

HQ

Legends of Aranna er en fin tilleggspakke til Dungeon Siege, og den bringer med seg mye nytt og mye gammelt for å si det sånn. Men ingen radikale forandringer har skjedd her. Menyene har blitt litt kosmetisk penere, og fått noen nye funksjoner. De nye funksjonene er mest av taktisk natur, slik som formasjoner, mulighet til å lage kontroll grupper (slik som i Command & Conquer: ctrl + 1 for eksempel) for raskt bytte av arsenal og annet snacks. Ved første øyekast kan det se ut som et hav av knapper og menyer, men dette lærer du deg relativt fort. Etter hvert som du progresserer får du tips om de nye funksjonene, noe som i grunn er en bra utført idé. Spillet virker kanskje litt vanskelig for noen til å begynne med, ettersom man møter på horder av monstre, men det blir faktisk enklere etter hvert når man møter på nye karakterer som "joiner" gruppen din. I dette spillet finnes det ikke noe erfaringspoeng-system. Du utvikler bare dine ferdigheter slik som styrke, intelligens, pil og bue, magi osv. Når du for eksempel har brukt pil og bue lenge nok går du opp en level i denne attributten. Karakter attributtene slik som styrke, hurtighet osv går også opp avhengig av hva du bruker som våpen. Dette systemet fungerer som det skal, men personlig synes jeg det er bedre med erfaringspoeng-system, slik som i for eksempel Diablo 2. Noe som er litt frustrerende med tanke på menyer og lignende, er at teksten enkelte steder er nærmest uleselig. Hvis man for eksempel åpner journalen sin for å lese om et oppdrag man har gitt, klarer man bare å tyde tittelen på oppdraget. Dette vil sikkert bli fikset til utgivelsen.

Hvis man tar 1 del Neverwinter Nights og 2 deler Diablo 2, hva får man da? Jo, Dungeon Siege: Legends of Aranna. Det fokuseres mest på kamp og karakterutvikling i dette spillet, og heller lite på rollespilling/historieutvikling. Som i diablo 2 for eksempel går det mest på "hack & slash" elementer her. Grafikkmessig er Legends of Aranna midt på treet. Grafikken er ikke stygg, men ikke heller ikke pen. Den er kanskje litt foreldet nå til dags, hvis man skal sammenligne med for eksempel Star Wars: Knights of The Old Republic som snart kommer ut på PC. De fleste av karakterene er kjedelige og nesten kvadratiske, med noen unntak. Dette burde det gjøres noe med før utgivelsen av spillet i sin helhet, karakterene trenger ett litt mer "personifisert" utseende.

På lydsiden har musikerne her lykkes veldig bra må jeg si. Musikken er stemningsfull og vakker, samtidig som den er veldig dynamisk i forhold til hva som skjer på skjermen. Kommer du i kamp med monstre blir musikken mer aggressiv og spennende, besøker du en by er den lun og vakker. All honnør til musikerne her. Lydeffektene er ikke av det beste slaget, men også de fungerer fint til et slikt spill å være. De kunne med fordel vært litt mer autentiske kanskje. Uansett scorer denne betaen høyt på lydsiden.

Forventer du et stort spill som vil vare i flere måneder tror jeg du vil bli skuffet av Legends of Aranna. Selv kom jeg ca halvveis på 5-6 timer, noe som er litt lite for et rollespill å være. Men det er i hvert fall underholdende så lenge det varer. Om du gidder å spille igjennom spillet en gang til etter at du har gjennomført det tviler jeg på, men da har du i så fall det gode gamle Dungeon Siege til å bryne deg på, noe som er et stort pluss. Noe som irriterer litt til å begynne med er den varierende vanskelighetsgraden tidlig i spillet. Til å begynne med styrer du bare en karakter som skal hanskes med horder av monstre, noe som for så vidt ikke alltid er en enkel oppgave. AI’en bør også justeres et hakk. Monstrene virker direkte dumme og har et utrolig forutsigbart mønster som de følger. De springer mot deg så fort de har deg i sitt synsfelt og angriper til de jevnes med jorda. Alt i alt synes jeg denne beta versjonen er vellykket, det er kun noen ting som må finjusteres og forandres på.

Dette er en annonse:

Relaterte tekster



Loading next content