Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

Har D&D en fremtid som filmfranchise, eller snubler den som utallige andre blockbuster-franchiser som kom før den?

Selv om det selvfølgelig ligger et enormt kommersielt potensial i en lisens som Dungeons & Dragons, som i flere tiår har tilbudt den ene episke sagaen etter den andre, naturlig nok delvis skapt av aktørene selv, er markedet også spesielt giftig for alle disse franchisens håp. Alt må bygge seg opp mot noe mer, alt må ha et stort filmunivers bak seg, og derfor er det også enorme forventninger internt til filmene som har det potensialet.

Enten det er Ender's Game eller Dark-filmuniversets The Mummy, er franchisestrategien litt av en Bermuda-trekant fylt til randen av knuste drømmer. Midt i denne usikre epoken kommer Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves, som utmerker seg nettopp ved å begrense behovet for bred historiefortelling, og i stedet nøyer seg med humor og litt hjerte her og der.

Honor Among Thieves er pålitelig enkel. Jada, det er et mylder av stedsnavn, personer og hendelser som nevnes om hverandre, men historien om Chris Pines Edgin og Michelle Rodriguezs Holga som samler et ensemble av minneverdige karakterer for å stjele en gjenstand, og får hjelp av Hugh Grants utmerkede karakter Forge, og kanskje viktigst av alt å finne Edgins savnede datter, er mye moro. Som sådan er det ikke en avansert fortelling med utallige tråder å holde styr på. I forhold til hvordan fantasiuniverser oftest konstrueres, nemlig der bredde er en sentral drivkraft, ønsker Honor Among Thieves å være smal.

Det nevnte ensemblet består også av René Jean-Page som Xenk Yendar og Sophia Lillis' fantastiske Doric. Justice Smith spiller også karakteren Simon Aumar, og de leverer alle solide forestillinger, med det meste av vekten lagt på komiske observasjoner og utvekslinger. Honor Among Thieves er en genuint morsom film. Det er timing, finesse og bunnsolide oppsett som virkelig lønner seg, selv om filmen viser seg å være litt for lang til å kunne opprettholde spesielt det komiske momentumet. Men det hele oser av humor, og mange vil nok oppleve at filmen ikke tar seg selv for høytidelig en god tilnærming til et ellers ganske dypt univers.

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

Det skyldes også det gode arbeidet til John Francis Daily, Jonathan Goldstein og Michael Gilio, som har jobbet med dette manuset i årevis. Det kan føles at det er en sprudlende kreativ energi her, som generelt mangler litt fra større fantasyfilmer. Det er i hvert fall ikke kynisk, du kan ikke kalle det det. Du kan kalle det litt for lenge, og det må du, for det hele begynner å dra på litt på slutten, og dette er i ferd med å bli en superkjedelig trend at storfilmer rett og slett ikke kan være under 130 minutter lange.

Men Honor Among Thieves tilbyr mange flotte effekter, tonnevis av fan service for die-hard D & D fans, men viktigst utmerket skuespill og et effektivt manus. Det er ikke nødvendig for D&D å bli en stor filmfranchise, men hvis de ender opp med å gå den veien, så er her en utmerket mal for fremtiden.

8 / 10