Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Dust 514

Dust 514

CCP har endelig gitt grønt lys til sitt Eve Online-baserte skytespill og tatt Dust 514 ut av betafasen. Vi har fordypet oss i gratisspillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er snart to år siden CCP tok scenen på Sonys E3-konferanse for å annonsere at deres kommende satsning, Dust 514, ville utgis eksklusivt til PlayStation 3. Siden da har mange vært spent på det endelige resultatet av det ambisiøse prosjektet. Her skulle Eve online, CCPs populære MMO til PC, smeltes sammen med et konsollbasert FPS-spill, og hendelsene som utspilte seg i det ene spillet skulle få konsekvenser for det andre. Nå er CCPs gratis sci-fi skytespill endelig tilgjengelig for alle, og spillerbasen vokser for hver dag som går, men er det vits å rydde plass på harddisken?

Det er viktig å understreke at dette er et MMO-spill. Slike spill er veldig vanskelig å anmelde, da nytt innhold kan fjernes og tilføyes fortløpende, noe som betyr at spillet kan gjennomgå store endringer. På tross av dette vil jeg gjøre mitt beste for å gi dere et klart inntrykk av hvordan spillet er på sitt nåværende stadie.

En viktig del av ethvert skytespill, enten det er en MMO eller ikke, er selve spillbarheten. Ambisjonsnivået til utviklerne kan være så høyt det bare vil, men spillet må være underholdene nok til at ikke brukerbasen skal bevege seg mot nye jaktmarker. Her har Dust 514 funnet en fin balanse. Man får hurtig action i kampsonene, samtidig som spillets omfattende skill-system åpner for at man kan bruke tid på å finjustere og oppgradere spillkarakteren sin. De som har spilt Eve Online vil nok dra kjensel på dette systemet, men nybegynnere kan fort bli en smule overveldet. Når det er sagt er ikke Dust 514 et spill for de som bare er på utkikk etter et kvikt adrenalinkick. Dette er et spill som krever tid, omtanke og tålmodighet, slik det er med alle gode MMO-spill.

Dust 514
Dette er en annonse:

Hvis man utelukkende fokuserer på selve kampene, er konseptet simpelt nok. Du velger et sett med utstyr du har satt sammen på forhånd, peker geværet mot fienden og skviser avtrekkeren. Det mer erfarne FPS-spillere får bryne seg på, er at man mister alt utstyret sitt hver gang man dør, og blir nødt til å kjøpe nytt med jevne mellomrom. Dette kan kanskje virke merkelig, men tar man i betraktning at Eve-universet i stor grad handler om å styre sin egen økonomi gir det fullstendig mening. I tillegg oppfører hver enkelt spiller seg mer varsomt, noe som forsterker lagarbeidet.

Det finnes dessuten flere spillmoduser, med alt fra Team Deathmatch-lignende kamper til større salg, der man erobrer og forsvarer missilstasjoner som brukes til å skyte ned fiendens romskip. Hva slags kamptyper man deltar i dikterer i tillegg hva slags konsekvenser kampene får. Man har kortfattede Instant Battles der det kun er ens egne poeng som kan endre seg. Samtidig har man Factional Warfare der man velger å kjempe for en av Eve-universets fire fraksjoner. Her får laget som seirer på slagmarken mer innflytelse i de tilsvarende områdene i Eve-Online. Til sist har man Corporation Battles. Her kriger Corporations, spillets klaner, mot hverandre om herredømme over planeter, slik at man kan gi bonuser til spillerstyrte romstasjoner klanen eier i området. Disse bonusene har inntil videre ingen konsekvenser i Eve Online, men også denne funksjonen skal være rett rundt hjørnet. Inntil videre fungerer alt som det skal, og med flere spilltyper på vei er det dugelig med underholdning å hente.

Skill- og Fitting-systemene er også sentrale deler av Dust 514-opplevelsen. Man bruker mye tid på å finne ut hvordan man best mulig bruker poengene man har kjempet seg til, slik at man kan ta i bruk bedre utstyr og kjøretøy. Etter spillets forrige oppdatering er Skill-systemet blitt mer oversiktlig, så hvis man ofrer litt tålmodighet, burde man fort kunne avdekke hvilke ferdigheter som behøves for å bli en dugelig tanksjåfør fremfor å være dropship-pilot. I skrivende stund er det satt en grense for hvor mye poeng man kan tjene hver uke. Dette er kun en midlertidig løsning ment for å forhindre at enkelte spillere får et urettferdig stort forsprang. Ferdighetene man låser opp velges dessuten permanent, så det kan lønne seg å tenke nøye gjennom hva slags karakter man ønsker å spille som. Med dagens tempo vil det nemlig ta oppimot syv år å fullstendig oppgradere karakteren sin. CCP kommer dessuten til å tilføye enda flere skills, etterhvert som de introduserer nye våpen og kjøretøy.

Dust 514Dust 514
Dette er en annonse:

Når man har valgt et sett med ferdigheter, må man belage seg på Fitting-systemet. Her utstyrer man karakteren sin og kjøretøyene sine til kamp. Du kan velge mellom ulike våpen og forsterkninger av skjold og helse, eller kanskje frister det mer å forbedre løpehastigheten? Ettersom hver enkel drakt har et gitt antall plasser til våpen og utstyr, i tillegg til begrensninger i form av batteri og prosessorkraft, står man ovenfor et aldri så lite puslespill. Når brikkene har falt på plass og man føler seg riktig utstyrt er det imidlertid bare å lagre utvalget sitt og dra ut i krig.

Et aspekt av spillet som har fått mange spillere til å vri på nesen er det ellers uskyldige ordet "gratis". Dust 514 er nemlig bygget på den utbredte free-to-play modellen, noe som betyr at spillet er gratis å laste ned og spille, og at man i stedet betaler for spesielle våpen, oppgraderinger og lignende. Ikke alle spill håndterer dette like bra, og uttrykket "Pay-to-win" har oppstått for å beskrive nettopp de spillene der man kan kjøpe seg bedre vinnersjanser. Dust 514 er ikke et slikt spill.

Såvisst er det mulig å kjøpe utstyr for ekte penger, men du får ikke tak i noe som overgår det man kan skaffe for valuta man tjener gjennom å faktisk spille spillet. Den eneste fordelen ved å bruke ukepengene sine til å låse opp utstyr er at betalt utstyr kan benyttes på et lavere ferdighetsnivå enn utstyret man betaler for med spillets penger. I tillegg kan man bruke pengepungen på å tjene ferdighetspoeng litt raskere enn vanlig. Med andre ord kan du slippe å arbeide like hardt for ferdighetspoengene eller kutte ventetiden til du kan fyre av drømmeriflen, men en helt fersk spiller vil på ingen måte kunne kjøpe seg bedre utstyr enn en som har spilt spillet et år. På dette området har CCP talt med klar røst. De ønsker å forsikre seg om at spillet deres dreier seg om å ha best ferdigheter - ikke størst lommebok. Det skal heller ikke utgis noen former for utvidelsespakker som vil koste penger, slik at alle og enhver kan få den fulle spillopplevelsen uten å frykte at det ligger en skjult utgift rundt neste hjørne.

Som i et hvert MMO-spill er det sosiale aspektet viktig. Her har Dust 514 en stor fordel, i og med at det har sine røtter i et allerede veletablert spillunivers. Mange spillere er godt kjent med hvor viktig det er å bygge et sosialt nettverk, enten det innebærer å verve seg i klaner eller å rope ut i chattekanalene som spillerne selv setter opp for å organisere laginnsatsen. Jeg vil anbefale nykommerne å rasket mulig finne frem til en slik chattekanal. Der kan man finne hjelp, og kanskje får man meldt seg inn i en corporation slik at man kan ta fatt på de mer engasjerende og seriøse kampene.

Dust 514

Muligheten for å kunne kommunisere direkte med spillere fra Eve Online, både gjennom tekst- og stemmesamtaler er heller ingen gimmick, men derimot uunnværlig når man deltar i samarbeidskamper. Her får nemlig Eve-spillere muligheten til å gjennomføre luftangrep fra rommet og skape død og fordervelse på Dust 514-spillernes kommando. Dette er kun et lite eksempel på hvordan to forskjellige spill på to ulike plattformer kan samhandle. Flere potensielle utvidelser av dette samspillet er på planleggingsstadiet og virker lovende.

Som du sikkert skjønner er Dust 514 et temmelig komplisert spill, og som følge av det har det en del problemer. Man kan oppdage flere feil og mangler mens man spiller, og balansen mellom ulike våpen og utstyr er slettes ikke alltid like god. CCP jobber på spreng for å re-balansere spillet og for å luke ut tekniske og innholdrelaterte feil. Nesten hver dag fikses og justeres aspekter av Dust 514, og det er tydelig at utviklerne ønsker å se at deres produkt skal lykkes. Likevel kan man undre seg over noen av prioriteringene deres. Enkelte feil, som at man ikke alltid kan bringe lagkamerater tilbake til live når man spiller som Medic, later for eksempel til å bli nedprioritert til fordel for mindre viktige problemer.

Dust 514 er ikke for sarte sjeler. Å forstå spillets ulike aspekter krever tålmodighet, men har man det belønnes man med et førstepersonskytespill som er betydelig dypere enn alt annet spillmarkedet for øyeblikket kan by på. Joda, spillet har betydelige mangler og det er fremdeles aspekter som ikke er implementert, men utviklerne har laget et godt grunnlag for å kunne bygge et helt unikt spill, i et allerede unikt univers.

Hvis jeg skulle ha gitt spillet en karakter utifra dets potensiale hadde jeg muligens gitt det toppkarakter. Det som trekker ned er småfeil og mangler som fortsatt finnes i skrivende stund. Når det er sagt vil jeg anbefale alle med en Playstation 3, en internettforbindelse og en forkjærlighet for skytespill å laste ned dette spillet fra Playstation Store med det samme.

Dust 514
Dust 514
Dust 514
Dust 514
Dust 514
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Gode tilpasningsmuligheter, stort potensiale, helt og holdent gratis.
-
Mye innhold mangler fortsatt, mange småfeil, vrient for nybegynnere.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Dust 514Score

Dust 514

ANMELDELSE. Skrevet av Philip Lauritz Poulsen

CCP har endelig gitt grønt lys til sitt Eve Online-baserte skytespill og tatt Dust 514 ut av betafasen. Vi har fordypet oss i gratisspillet...

Dust 514 legges ned i slutten av mai

Dust 514 legges ned i slutten av mai

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

CCP Games melder nå at gratisspillet Dust 514 snart ikke vil være tilgjengelig lenger. Fra den 30. mai vil nemlig serverne stenges, noe som betyr slutten på visa for den...

Dato spikret for Dust 514

Dato spikret for Dust 514

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Utviklerne hos CCP Games har nå offentliggjort lanseringsdatoen for MMOFPS-spillet Dust 514 til Playstation 3. Denne er satt til den 14. mai, altså om bare to uker....



Loading next content