Norsk
Gamereactor
forspill
Perfect Dark Zero

E3 2005: Perfect Dark Zero

Perfect Dark skal bli en av Xbox 360s gallionsfigurer, men når det ble vist frem i LA var det alt annet enn perfekt.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det forrige Perfect Dark kom til da Rare mislyktes med å få en ny James Bond-lisens. Rare svarte da med å finne opp en egen superagent, kvinnelig til og med. Joanna Dark var født, og hun hadde hovedrollen i ett av de mest omdiskuterte spillene til Nintendo 64. Noen syntes det leverte med glans og var en virkelig topp opplevelse, mens jeg selv og mange andre syntes det var klønete å spille med Nintendo 64-kontroll, samt at bildeoppdateringen rett og slett var latterlig. Nå er det nye tider, og helt siden Microsoft kjøpte Rare har det blitt hvisket og tisket om det nye Perfect Dark. Spillet er tenkt sluppet til Xbox 360 ved premieren, og vil være ett av konsollens virkelige flaggskip. Men husker den store massen Perfect Dark, og kan Rare forandre bragden?

Perfect Dark Zero utspiller seg før det første Perfect Dark, og lar deg håndtere rollen som en ung Johanna som ennå ikke har rukket å bli en perfekt agent. Rare har alltid vært mestere på å optimere hardware, og Perfect Dark Zero skal visstnok invitere til en fullstendig interaktiv verden med sanseløs grafikk og utrolige spesialeffekter. De første bildene som ble vist av spillet levde dessverre ikke helt opp til forventningene, ettersom de kom fra en altfor tidlig versjon. Av det som Gamereactor har fått prøvespille, ser spillet faktisk riktig bra ut, og tilbyr en hel del spenning.

Spillet utspiller seg i nær fremtid og handler om en konflikt som risikerer å munne ut i en fullskala verdenskrig. Din rolle blir naturligvis å få greie på hva som ligger bak det hele, samt å stoppe farsotten. Perfect Dark Zero vil dra nytte av Xbox Live som når man spiller alene(om det krever Gull- eller Silver-Live er ennå ikke klart) for å levere helt nye typer utfordringer. Det gjør at en passasje kan se helt forskjellig ut for tre spillere, avhengig av hva Rare har programmert akkurat når du spiller. Man kan naturligvis spille uten Live-støtte, men det kommer helt klart til å gi en ennå heftigere opplevelse. Perfect Dark Zero føles spillmessig ut som en blanding av Splinter Cell og et mer tradisjonelt skytespill som inneholder like mye smyging som rene actionsekvenser.

All ære for å spille gjennom eventyret, men det folk kommer til å bruke store deler av tiden på er å spille multiplayer. Rare har satset massevis av tid, smugkikket på konkurrentene og til og med fått hjelp av Bungie for en skikkelig maksimal opplevelse. 64 spillere samtidig vil kunne kjempe i det som kan bli de feiteste slagene noensinne på en konsoll og alle de populære spillmodiene fra Halo 2 vil være med. Det inkluderer rankinglister og selv store turneringer. Fans av Counter Strike vil spesielt like spesialmodusen Dark Ops som lar spillerne spille i runder med mål og med bare ett liv per runde. Denne gangen kommer det også til å finnes kjøretøy tilgjengelige. Rare er hemmelighetsfulle men har i alle fall vist jetpacks, svevere og faktisk en motorsykkel for Gamereactor.

Dette er en annonse:

En underholdende funksjon med Perfect Dark var muligheten for å spille gjennom eventyret med en venn. At det var verdsatt vet så klart Rare, og har derfor tatt det opp igjen. Opptil fire spillere kommer denne gangen til å kunne samarbeide seg gjennom eventyret, og eventyret vil ikke se helt likt ut for dem. Dette blir mulig både via Xbox Live, samt på delt skjerm. Ettersom spillet tross alt er et science fiction-eventyr finnes det også mengder av hitech-utrustning tilgjengelig for å nå sine mål i spillet. Alt for å ikke bare gjøre det til et vanlig førstepersons skytespill.

Alle de gamle, elskede våpnene fra forgjengeren kommer igjen, pluss en hel haug med nye, naturligvis. Noe som var unikt med Perfect Dark var at alle greiene hadde alternative bruksområder. Det fortsetter i Perfect Dark Zero, og når vi fikk sjansen til å prøvespille ble vi spesielt imponert av røntgenfunksjonen på geværet med lasersikte. Fordi omgivelsene er fullt forstørrbare i Perfect Dark Zero kan man altså titte mot en vegg, slå på røntgenfunksjonen og se en feig fyr som sitter og venter like i døråpningen. Er veggen tilstrekkelig tynn er det bare å skyte ham. Kulen vil gå rett gjennom veggen og ditt offer kommer aldri til å vite hva som traff ham. Hvor mange våpen man kan bære beror på hvor mange enheter av plass de tar. Joanna kan bære maksimalt fire enheter. Det kan være for eksempel fire pistoler, to mindre maskingeværer eller en svær ting. Det er helt fritt frem å blande og prioritere. Skulle du mangle våpen er du ikke mindre Perfect for det. Joanna beveger seg kjappere uten våpen og kan faktisk avvæpne en motstander om hun kommer seg tilstrekkelig nær. Det hele fungerer uventet bra og ser skikkelig heftig ut.

Av det vi har fått se føles spillet fortsatt langt fra ferdig, noe som føles merkelig med tanke på at Rare har jobbet med det i mer enn fem år. Kvaliteten finnes dog utvilsomt der og tidvis er det utrolig tøft, blant annet med tanke på en ny teknikk som kalles parallax mapping(gir platte ytrer en utrolig dybde). Spillet skal slippes til Xbox 360-premieren, og klarer Rare det med gjennomført kvalitet og alle funksjoner kan det kanskje få samme gjennomslag for Microsoft som Halo en gang hadde og som Halo 3 med all sikkerhet får. Som avslutning kan jeg passe på å fortelle at en av forgjengernes aller mest populære funksjoner er tilbake, nemlig botene. Endelig blir det fullt mulig å kjøre fete multiplayerslag offline igjen altså. Kanskje blir Perfect Dark perfekt, med andre ord.

Perfect Dark ZeroPerfect Dark ZeroPerfect Dark ZeroPerfect Dark Zero

Relaterte tekster



Loading next content