Electronic Arts har lang fartstid i bransjen, og de siste årene har de først og fremst vært forbundet med store AAA-produksjoner. Derfor kom det som en lite overraskelse på årets E3, at selskapet bak gigantiske serier som Mass Effect og Battlefield hadde satset på plattformspillet Unravel.
At folk ikke så dette kommer har EA-nestleder Patrick Söderlund forståelse for, da spillet representerer et slags vendepunkt for selskapet. Fremover skal de nemlig satse på både store og små spill:
- We've had a lot of discussions inside the studios around our responsibility as Electronic Arts to push the industry forward and to help others. We can't just be a company that's only about gigantic big things, kommenterer Söderlund.
Samtidig skal ikke EA kaste seg over hva som helst, men akkurat Unravel, der man styrer en tøydokke som kan bruke garnet han består av som et hjelpemiddel, falt giganten for:
- I think Coldwood Interactive were showing Unravel to a lot of other publishers as well, and I think that we managed to convince them that we would be a good home for this, and that we would nurture it and take care of it the way it deserves. Meeting creative director Martin Sahlin and hearing him talk about the game, and how deep it is to him, and how important it is to him, and where it came from; this industry needs that, as well as the other things. A company the size of EA should be in both, I think, utdyper Söderlund.
Ved siden av Unravel jobber EA også med Josef Fares, som er igang med sitt neste spill etter suksessen Brothers: A Tale of Two Sons fra 2013. Likevel forsikrer Söderlund om at storpillene ikke skal lide selv om EA nå har fått øynene opp for indie-spillene også:
- We will always put a lot of effort into our AAA games, but it's good for us to have a portfolio that is maybe broader than what we've had in the past, avslutter Söderlund.