Eat Lead: The Return of Matt Hazard

Eat Lead: The Return of Matt Hazard

Vi humret av Monkey Island. Vi skrattet av Sam & Max. Vi lo av Grim Fandango. Siden da har det ikke vært mange spill som har lykkes med å få oss til å le. Den avdankede actionspillhelten Matt Hazard gjør et redelig forsøk.

Humor er vanskelig. Å være oppriktig morsom er en kunst. En dårlig actionfilm kan godt være underholdende på sine egne kalkun-aktige premisser men det finnes knap noen verre filmopplevelse enn en dårlig komedie. Med humor treffer man noen og støter vekk noen, slik har det alltid vært. Og det er nok hovedgrunnen til at så mange utviklere ikke har våget å satse på humoristiske spill. Vicious Cycle har tatt sjansen, og Matt Hazard er et godt forsøk på en spillparodi, men dessverre sitter ikke latteren løst nok.

Jeg må innrømme at jeg hadde litt tro på dette etter et par morsomme trailere fra spillet. Matt Hazard leker seg nemlig med en hel haug av spillserier og spillformer. Her får alt fra Metal Gear til japanske rollespill gjennomgå, og det er tydelig at spillet forsøker å snakke til oss gamere både i humoren og i referansene.

Spillet handler om Matt Hazard, en oppdiktet spillhelt som var med i masse actionspill på 80-tallet, et par kalkuner på 90-tallet og har blitt gammel og avdanket. Eat Lead er spillet som skal vekke han til live igjen, men det viser seg fort at utviklerne av spillet har andre planer. De vil nemlig at Matt skal dø og erstattes med en ny og yngre helt, og dermed må Matt kjempe for sitt virtuelle liv mot en sinna spillutvikler som hacker spillkoden og slenger inn fiender og bekjente fra Matts karriere for å ta livet av gamlingen.

Premissene er faktisk gode, og Matt Hazards backkatalog av spilltitler er som hentet rett fra virkeligheten, her har utviklerne tatt spillmiljøet og spillenes utvikling på alvor og truffet spikeren på hodet.

Problemet er selve spillet, for her faller actionhelten dessverre på trynet. Spillet er et Gears of War-aktig actionspill der man skal løpe fra cover til cover og plaffe ned fiender. Hjernedøde fiender, som virrer omkring i rommet med bevegelsesmønsteret til en flue. Actionsekvensene er dørgende kjedelige, og man holder ut bare for å få se neste morsomme klipp eller referanse. Grafisk sett minner dette om noe vi kunne opplevd på Playstation 2, og den elendige (eller ikke-eksisterende) kunstige intelligensen til fiendene gjør det svært lite tilfredsstillende å bekjempe dem. Det er faktisk omtrent like moro som å vifte vekk fluer. Dekningssystemet er delvis defekt, jeg endte ofte opp med å ta dekning feil vei slik at en fiende surret rundt rett bak meg mens Matt lente seg mot en vegg, og det meste fungerer relativt dårlig.

Men ekstra pinlig blir det når humoren svært sjelden får meg til å trekke på smilebåndet. De fleste vitsene er nemlig ikke i nærheten av morsomme. Dette er humor skrevet av spilldesignere, totalt uten timing og finesse. Spillet glimter til med noen oppriktig morsomme øyeblikk, men for det meste er det bare pinlig. Som den onde skurken med Arnold-stemme (å imitere Arnold Schwarzenegger var morsomt for fem år siden, ikke nå lenger). Eller kompisen som er trollmann og snakker som William Shatner. Det er halvhjertet og usammenhengende. Alt for enkelt. Når man lanserer et spill som en komedie bør man ta sjangeren seriøst, i stedet minner manus og skuespill i Matt Hazard til tider om en dårlig skolerevy.

Det dårlige forsøket på en logisk historie faller også helt sammen, grunnkonseptet med Matt som en avdanket spillhelt er bra, men det krever et mer surrealistisk spill, et spill som bryter med konvensjonene og lager sine egne premisser. Matt Hazard er bare bygd opp som et helt standard actionspill, med en spillestil og fortellerteknikk som er helt standard. Det virker på meg som om utviklerne har gått glipp av en gylden anledning til å virkelig overraske og overrumple spilleren med morsomme og absurde innfall, og i stedet har de lent seg på platte vitser i en standard actionsetting. Sluttresultatet er mer "Epic Movie" enn "Police Squad" når det gjelder parodikunst.

Matt Hazard skuffet meg, jeg hadde forventet en morsom spillparodi forkledd som et actionspill, i stedet fikk jeg et dårlig actionspill som prøver å skjule kvaliteten sin bak masse elendige vitser. Matt Hazard er tidvis morsomt og glimter til med noen oppriktig morsomme poenger, det er bare så altfor få av de, og de frustrerende actionsekvensene ødelegger ethvert smil som måtte finne veien til leppene dine underveis.

Eat Lead: The Return of Matt HazardEat Lead: The Return of Matt HazardEat Lead: The Return of Matt HazardEat Lead: The Return of Matt Hazard
04 Gamereactor Norge
4 / 10