Eggggg

Eggggg til Nintendo Switch

Mat- og helsefagentusiasten Ayub tok på seg kokkehatten og den velkjente kjøkkenfrakken, før han ble sendt ut for å prøve det norske indiespillet Eggggg.

Egg, eggg, EGGGGG! I dette absurde spillet inntar du rollen som den unge gutten Gilbert, som har prosjektilspying som superkraft. Det Gilbert ønsker er å få bli med på festen som foregår i nabohuset, men med en gretten tante som barnevakt byr det på utfordringer.
Med fengende bakgrunnsmusikk, ulike hindringer og haugevis av hemmeligheter er det en del ting å gjøre her, men hva med etter det? Dette er inntrykket jeg sitter igjen med etter tre intense dager med Eggggg.

Jeg skrur på Nintendo Switch-konsollen, og starter spillet som introduseres med en liten filmsnutt hvor vi ser Gilbert vende blikket ut av vinduet hvor nabohuset er i full gang med en fest. Tante Dori er derimot ikke like motivert til å feste som det Gilbert er, og trekker gardinene ned. Guttungen gir blanke F i Doris og hopper ut av vinduet, og lander opp i et stort hønseegg. Nå viser det seg at Gilbert er allergisk mot egg og reagerer med kraftig oppkast. Ja, det er så kraftig at han kan både feste seg til vegger og tak og fly med sine unaturlige superkrefter.

Opprinnelig kom spillet ut i 2016 til mobile enheter, og det å se enda et indiespill dukke opp i Nintendo Switch sin Eshop er flott. I hvert fall når det er det norske spillstudioet HyperGames som står bak utviklingen.

Spillet er på totalt 15 hovedbaner fordelt mellom dagtid og nattid med ytterligere et par ekstra baner som utfordrer deg maksimalt. Personlig mener jeg at banene på dagtid er mye enklere enn de på nattid. Et annet viktig moment å påpeke er at banene i disse to ulike tidsrommene er identiske, hvor den eneste forskjellen på natten er flere utfordrende hindringer. Utviklerne gjør det bevisst for de er mer ute etter kvalitet framfor kvanitet, men personlig skulle jeg heller hatt flere varierte baner framfor områder som føles identiske.

EgggggEggggg

Selve styringen i spillet består av kun løping og hopping hvor du trykker LZ-knappen for å løpe til venstre og RZ-knappen til høyre. Resten handler om mestring og bra timing. Ja, for det finnes et par baner hvor riktig timing er avgjørende for å fullføre dem. Med Gilbert løpende så og si mesteparten av tiden, byr det definitivt på en utfordrende opplevelse hvor man må tenke fort. Run, Gilbert, run!

Superkraften du kommer til å bruke mest er det grønne spyet. Det eneste du kan gjøre med den er å hoppe litt høyere etter en god dose rennende oppkast. Du vil i noen baner ha bruk for en annen superkraft, lilla oppkast, som lar deg gjøre det samme som den grønne, men i tillegg kan du nå klistre deg fast til vegger og tak. Til slutt har vi den mest intense superkraften til Gilbert - gult oppkast! Da får Gilbert en så kraftig allergisk reaksjon at han fyker avgårde som en rakett! Selv om det høres kult ut, så er det vanskelig å fly rundt i klaustrofobiske områder fylt med sagblader og høner som prøver å spise deg.

Ellers må jeg si at det kryr av hemmeligheter på alle banene og du må være temmelig god for å i det hele tatt klare å se hvor disse befinner seg. Det som gjør det enda morsommere å finne alle hemmelighetene er at du vil låse opp ballonger med en bokstav på. Får du alle ballongene så kan du lese av hva den endelige setningen blir (lukter jeg Dead Space 1 her?). Prøver du på å fullføre banene 100% så må du fullføre alle tre målene: fullføre banen, finne alle gullegg og et viss antall kjeks-formede stjerner. I tillegg har du tid på deg som viser hvor raskt du fullfører banen. Mislykkes du i å fullføre målene så blir du straffet med ytterligere tretti sekunder på den endelige tiden når du fullfører banen.

EgggggEggggg

Jeg må innrømme at det beste med spillet er uten tvil den visuelle opplevelsen. Du verden hvor nydelig arbeid det spanske tegnestudioet Brosmind har gjort her, med både fargerike områder og en grafikk som minner om Adventure Time og Pool Panic. Av og til er bakgrunnen så nydelig at jeg lener meg tilbake i sofaen og nyter mesterverket. Med en bakgrunn fylt med godteri, kaker og alt som omhandler mat, er det ikke så rart at man blir fristet til å spise seg ihjel på en marsipankake på en lørdagskveld!

Eggggg

Ingen spill er helt feilfrie og det samme gjelder for Eggggg. Av og til er meny-teksten borte (resulterer i at jeg må starte spillet på nytt igjen), en sjelden gang opplever jeg lag og et par ganger kom jeg meg inn i et hemmelige rom for så dø av en sag UTEN AT JEG REKKER Å BEVEGE MEG (jeg må da starte banen helt på nytt igjen). Dette er i for seg noe jeg forventer blir fikset i form av en oppdatering, men å oppleve slikt under min testperiode er virkelig kjipt. Jeg skulle også ønske at det fantes langt flere baner enn det spillet tilbyr.

Ja, det er nå slik at etter tre intense dager så er mesteparten fullført, utenom noen hemmeligheter her og der som gjenstår. Hva nå? Gjenspillingsverdien er grei med mulighet for å knuse tidsrekorden din, men hvorfor ikke la oss sammenligne tiden vår mot andre spillere verden rundt? En annen viktig del jeg savner er muligheten til å spille co-op. Dette er ikke et krav, men det vil definitivt gjøre gjenspillingsverdien langt bedre.

For meg har Eggggg vært et gøy og opplevelsesrikt spill, men etter å ha fullført alle banene, funnet en del hemmeligheter og stirret i flere minutter på den nydelige grafikkstilen til Brosmind, så er det rett og slett ikke noe særlig mer å gjøre. Jeg føler det mangler mer variasjon i antall fiender og ikke minst flere bosskamper som er så intense at du nesten får lyst til å kaste Joy-Con-kontrollene ut av vinduet. Ellers må jeg si det er et fint spill å ta frem når man er ut på tur, men helst ikke rett etter middagen!

EgggggEggggg
6 / 10
+
Utmerket visuell opplevelse. Morsom historie. Hemmeligheter. Ekstra utfordrende baner.
-
Banene på dagtid/nattid føles litt for like ut. Ikke mulighet for co-Op. Få baner. Ikke mer å gjøre etter å ha fullført banene 100%. Altfor få boss-kamper. Lite varierte fiender. Små-problemer hvor jeg må starte spillet på nytt igjen.

1
Eggggg til Nintendo SwitchScore

Eggggg til Nintendo Switch