Norsk
Gamereactor
nyheter
Empire: Total War

Empire Total War

Intervju med Creative Assembly

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi fikk muligheten til å stille Kieran Brigden, Community Manager for Creative Assembly, en rekke ekstra spørsmål om det kommende og etterlengtede strategispillet Empire: Total War som skal komme på PC i februar 2009. Her er første del av et veldig langt og detaljert intervju:

Vil kampanjekartet være delt, eller vil det være ett stort kart?
- Svaret på det spørsmålet er både og. Du kan hoppe mellom slagmarker (kartområder). Du kan altså flytte deg fort. - Jeg ønsker å gå hit... - Rask flytting til Europa, Amerika, India. Eller du kan rett og slett skrolle rundt i hele verden.

Så det fungerer som ett stort kart?
- Akkurat.

Dette spørsmålet relaterer til valget å automatisk sende enhetene dine til en general (rett fra produksjon). Vil ikke AI-en avskjære og angripe dem slik at du fremdeles vil ha alle disse små trefningene?
- Det kan skje. Da snakker vi om forsyningslinjer, i bunn og grunn. Det avhenger av hvor du er. Er du dypt inne i fiendtlig territorium, hvor du vil finne det vanskelig å rekruttere enheter uansett. Du ikke har noen vennlige kaserner rundt deg, hvor du kan lage disse enhetene og sende dem til hæren din. Der er begrensningen. Du kan gjøre det. Du har helt rett. Om du har kaserner tilbake der, i ditt eget territorium, som kan forsyne deg. Men det er en lang gjennomreise. De vil komme automatisk, og de vil bli rekruttert automatisk, men de kan bli avskåret på veien. Hvis det er AIens plan, så gjør de det.

Men det er mye mindre sannsynlig. Fordi: Du måtte tidligere rekruttere armeer i byene. Noe som betydde at, grunnet spillmekanikken, hadde du alltid små hærer løpende rundt på kartet. Dette endte alltid opp med at AIen angrep dine små forsyningstropper. Nå er saken slik: Hvis du er i en spesiell situasjon. Flankene dine er ubeskyttet. Du har kjempet deg dypt inn i fiendtlig territorium, og forsyningene dine kommer inn gjennom ubeskyttet territorium. Da er det en god sjanse for at du blir angrepet. Mens, selvsagt, om du derimot står i en bedre situasjon, kanskje innenfor ditt eget rike, eller på dets grenser, så kan du sannsynligvis mye bedre beskytte dine egne forsyningslinjer. Så, ja. Det kan skje, men det er noe sjeldnere. Grunnet at spillmekanismen er forbedret, eller fikset om du vil, for å hindre det i å skje for ofte. Men som du vet så er det en smart taktikk å prøve å forstyrre forsyningene som kommer inn og svekke hovedhæren på samme tid.

Hvordan vil AIen reagere? Vil noen AI være mer eller mindre tilbøyelige til å gjøre dette?
- Det er helt avhengig av situasjonen, og nasjonen, og AIen og alt annet. Det er naturlig og intuitivt. Hvis du gjør et håpløst fremstøt mot en fiendtlig hovedstadregion, vil du finne rekruttering umulig. Du vil også finne en skikkelig forsyningslinje i form av forsterkninger umulig. - Det er naturlig - Det er akkurat det som hender i virkelighetens kriger. Når du prøver å gjøre en blitz krieg, og gå rett på fienden, løper du risikoen for å avskjøre deg selv fra all mulig hjelp. Det er opplagt en tradisjonell militær taktikk på det store kampanjekartet, klypetangmanøvren, å få fienden omringet så de ikke kan bli forsterket. Det er en taktikk fra den tiden, og en taktikk som fremdeles egner seg. Det hender, og det er ganske naturlig.

Vil AIen også tilpasse seg dette? Fordi det hender at også de har små hærer løpende rundt som du kan angripe...
- Ja. Svaret på det er ja, fordi også AIen forstår detaljstyring. Det er ikke bare for spilleren. Fiendens generaler bestiller også enheter. Så fiendens kampAI snakker til kampanjeAIen og sier "Jeg ønsker følgende enheter" - og de sendes automatisk til den generalen. Så AIen gjør de samme tingene som deg, og vil utnytte de samme rekrutteringsmekanismene.

Så det kan være flere forskjellige taktikker innen én fraksjon?
- Ja, ja, ja! Absolutt! AIen vil aldri handle på én måte hele tiden. Det er høyst avhengig av situasjonen. Den vil handle i hver situasjon ettersom hva den tror er best for langtidsplanen. Så det vil være umulig å si - hvis jeg eier så mange provinser, og de eier så mange, og vi møtes her... vil den gjøre slik? - Vel, det kan skje. Eller hvis du eier en enhet mindre av denne typen, eller dette landet, men ikke det. Og plutselig så er situasjonen helt annerledes. Så AIen gjør avgjørelsen basert på dens egen samlede strategi. Det er derfor du vil få en mye mer naturlig oppførsel fra datamaskinen.

Kan det bli konflikt mellom interessene til en general og hans nasjon?
- AIen som styrer nasjonen vil alltid ha siste ord, siden generalen er verken konge eller parlament. Han kan gjerne ønske noe, men AIen vil avgjøre utifra de ulike faktorene som spiller inn. Det kan være en general, helt trygg ved nasjonenes vestflanke, som ønsker å bestille units til en verdi av 10 000 gull. Samtidig som det kan være en bitter krig på gang på den motsatte fronten, der generalene desperat trenger flere menn og penger. Hvis da den trygge generalen sier - "jeg ønsker units", da sier AIen "nei, jeg er nødt til å slokke denne ilden over her først".

Kan den også ofre en general?
- AIen kan få en general til å kjempe til døden for noe... Hvis du holder på å ta noe fra dem som tjener dem tusen gull i året i avkastning. Da vil de trolig si til generalen "sloss til døden siden dette er en essensiell eller viktig provins for oss", og hvis den generalen er god eller veldig god, vil han trolig adlyde - hvis han er en feiging vil han kanskje ikke. Det avhenger av generalen.

Hvor mye detalj har blitt lagt i framstillingen av de spesifikke nasjonene? Er det spesiell musikk og språk på slagmarken?
- Ja. Vi har lokalisert de spillbare nasjonene. Franske tropper snakker med hverandre på fransk, uavhengig av på hvilket språk du spiller spillet. Og ordre blir ropt ut på det språket. Musikk og kampmusikk vil også være tematisk linket til hvor du er og hvem du spiller - det samme gjelder kampanjekartet. Slik at, hvis du flytter deg rundt på kartet, vil området du ser og nasjonen du spiller påvirke musikken du får høre. Så alt er veldig responsivt. Det er unikt, avhengig av hvor du er, hvem du er, og hva du gjør. Det er absolutt, i form av musikk og lyd, et nytt stort framsteg for oss. Lokaliseringen av enheter høres ut som en liten ting, men det er en slik type ting som, sammen med alle de andre små tingene, plutselig blir veldig kult. Ting som forskjellen mellom ulike hesteraser, trommeslagerne som trommer ut ordrene, unike uniformer... Det kan være en enhet som er unik for en hær. De ser alle ulike ut, der de trommer ut ordrene, roper til hverandre på sitt eget språk - du føler mye mer at du spiller den nasjonen, heller enn bare en nasjon som ikke skiller seg ut på annet enn annerledes flagg.

Du nevnte 12 spillbare nasjoner - vil resten være mulig å låse opp?
- Jeg tipper at innen femten minutter har fanbasen vår last opp resten. (ler) Det som pleier å skje med Total War-spill er at vi sier - "her har dere de spillbare nasjonene" - og spillet kommer ut i en boks. De åpner spillet. Putter det i diskleseren. Forandrer noen filer og sier - "nå er de spillbare alle sammen". Vi har forståelse for at spillet vil bli opplåst, men brukeropplevelsen vi designer for spilleren, og lokaliseringen vi gjør, er basert rundt de tolv spillbare nasjonene.

Har den same mengden med detaljarbeid blitt lagt ned i ikke-spillbare nasjoner da?
- Når det gjelder enhetene, ja. Særlig deres fremtoning. Vi har 325 forskjellige enheter i spillet, fordelt på 50 forskjellige nasjoner. Det inkluderer indianere, kjempende med tomahawker. Nye animasjoner. Nye typer enheter, mange forskjellige typer, som gjør forskjellige ting. Det samme gjelder de europeiske maktene. De er ikke bare standard menn, som har fått annen hudfarge. De har ulike units avhengig av hvor de befinner seg. Men spesielt når det gjelder lokalisering, lyd og slikt, så har vi gjort så mye vi kan for å gjøre de individuelle nasjonene forskjellige.

Når vi snakker om Indianerne... Vil de ha de samme motivene som andre nasjoner? Vil de raide? Hvordan vil det fungere?
- De vil være tilbøyelige til å handle annerledes. Det som er kult med det nye AI systemet er at det forstår egenskapene til troppene. Så AIen vil handle avhengig av troppenes egenskaper. Indianerstammene gjorde det ikke så bra i oppstillingskamper mot etablerte europeiske makter med musketter og artilleri. Derfor var raiding og slikt veldig viktig. Gerilja taktikker i bunn og grunn. Når AIen forstår troppenes evner; vil den søke nærkamp om troppene til rådighet er tomahawkfolk og bueskyttere eller lignende. Den vil søke raske seire... De vil fremdeles involvere seg i oppstillingskamper, om behovet dukker opp, men vil basere avgjørelsene sine på troppenes evner. På den måten får man naturlig den rette oppførselen fra AIen.

Vil de strebe etter å utvide sine territorier?
- Det er en av de tingene... Når du har alle statistikkene og reglene på plass, lager spillet seg på en måte selv. For eksempel når du koloniserer den nye verden. Da er det allerede Indianere der, fordi de er innfødte amerikanere... Så når vi snakker om å utvide imperiet deres, snakker vi i egentlig om å forsvare hjemlandet deres. Fordi de trenger å jage bort deg, fordi du er i deres land. Og det er ikke nødvendigvis ekspansjon, slik vi ville forstå det med europeiske makter, men det er på Indianernes premisser.

Du vil kanskje utslette en stamme, mens en annen vil prøve å overta deres områder, eller overta dine. Det vil utvikle seg slik. Og selv om de vil ha tilgang på noe, så tilhørte selvsagt alle de største og mektigste flåtene europeiske makter og noen få andre. Du vil ikke finne merkelige historiske ukorrektheter, som at Indianerne bygger store gallioner og slikt i starten av spillet; fordi det ikke skjedde. Men når spillet utvikler seg forårsaker dine, og dine fienders handlinger hva som skjer med dem. Det er det samme med Indianerriker som med enhver europeisk makt. Vi snakker om å utrydde stammer; men du kan utslette Frankrike også om du klarer. (ler) Ja, vi anbefaler det.

Spesiell takk til medlemmer som har kommet med spørsmål her på siden, og på Total War Center forumet.

Oversatt av Ole Kristian Anfinsen (brukernavn: Strategist).

Empire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total War

Relaterte tekster



Loading next content