Under Gamescom 2024 fikk vi muligheten til å spille Tormenture, en tittel som lover å revolusjonere hvordan vi opplever nostalgi og skrekk i dataspill.
Tormenture er en fengslende blanding av skrekk og eventyr som hyller 1980-tallets dataspill, men med en moderne vri som forsterker opplevelsen. Spillet foregår i et surrealistisk miljø og blander retrospillnostalgi med en foruroligende atmosfære som balanserer klassiske og moderne elementer.
Kjernekonseptet i Tormenture går ut på at spilleren kontrollerer et barn som bestemmer seg for å spille på retrokonsollen sin etter å ha gjort leksene. Det som i starten virket som en uskyldig opplevelse utvikler seg imidlertid til et mareritt. Spillets farer begynner å overskride skjermen og påvirke barnets virkelige omgivelser, med vesener som potensielt kan unnslippe spillet og tre over i barnerommet. Dette premisset introduserer ikke bare et psykologisk skrekkelement, men utforsker også forholdet mellom den virtuelle og den virkelige verdenen.
Designet til Tormenture er inspirert av grafikken og estetikken til Atari 2600-spill og gir et nikk til dataspillenes gullalder. Den pikselerte grafikken minner om datidens titler, samtidig som spillet inneholder moderne elementer som gjør spillet mer flytende og dynamisk. Denne tilnærmingen skaper en visuelt unik opplevelse som blander retro og moderne stiler.
Spillets miljø er omhyggelig utformet for å fange essensen av 1980-tallet. Spillerne møter kulturelle referanser og gjenstander fra den tiden, noe som gir spillet en detaljrikdom og autentisitet. Disse elementene forsterker ikke bare nostalgien, men bidrar også til spillets uhyggelige atmosfære. Kombinasjonen av retrografikk og moderne mekanikk resulterer i en visuelt rik opplevelse som appellerer til både klassiske spillfans og moderne spillere.
Tormentures gameplay fokuserer på gåteløsning, utforskning og kamp, alt i et 2D-miljø. Demoen viste frem flere originale og engasjerende mekanikker. Spillerne må løse gåter som involverer innsamling og bruk av ulike gjenstander, som nøkler og sverd. Behovet for å bruke disse elementene strategisk gir spillet dybde, og gjør hver beslutning avgjørende for fremdriften.
Et av de fremtredende trekkene ved Tormenture er samspillet mellom spillverdenen og spillerens virkelige omgivelser. Denne mekanikken gjør at handlinger i spillet kan påvirke det fysiske miljøet og omvendt. For eksempel inneholder spillet elementer som å blåse på kassetten - et nikk til den vanlige praksisen på 80-tallet - som gir spillerne en følelse av at spillet påvirker deres virkelighet. Denne integrasjonen av virtuelle og virkelige verdener forsterker ikke bare følelsen av skrekk, men skaper også en unik spillopplevelse.
Gåtene og utfordringene i Tormenture er både smarte og krevende. Spillerne må løse gåter som involverer interaksjon med omgivelsene, for eksempel ved å lete etter bestemte gjenstander i rommet sitt. Denne blandingen av spill- og virkelighetselementer bidrar til en oppslukende og dynamisk opplevelse. Gåtene krever kritisk tenkning og utforskning, noe som holder spillerne engasjert mens de navigerer gjennom nivåer og møter pikselaktige fiender.
Tormenture er designet for å skape en konstant følelse av spenning og frykt. Pikselerte fiender og ånder lurer i skyggene, noe som skaper en effektiv skrekkopplevelse både i spillet og i spillerens fysiske rom. Spillet bruker retrografikken til å bygge opp en skrekkstemning som er både nostalgisk og urovekkende.
Omgivelsene er nøye utformet for å gjenspeile spillets tone og tema. Surrealistiske omgivelser og vesener som rømmer fra skjermen bidrar til en følelse av uro og paranoia. Omgivelsene spiller en avgjørende rolle i å skape en oppslukende skrekkopplevelse som holder spillerne på tå hev.
En av de mest tiltalende funksjonene i Tormenture er systemet med flere avslutninger. Valgene spillerne tar gjennom hele spillet påvirker de tre mulige avslutningene, noe som gjør spillet mer omspillbart og varierende. Denne mekanikken gir ikke bare spillerne mulighet til å utforske ulike veier og utfall, men gir også ekstra motivasjon til å spille om igjen og oppdage alle aspektene ved spillet.
Tormenture er et nyskapende tilbud som kombinerer retrospillnostalgi med moderne skrekk- og eventyrelementer. Demoen som ble presentert på Gamescom 2024 viser at spillet har potensial til å levere en unik og oppslukende opplevelse som vil appellere til både klassiske spillentusiaster og moderne spillere. Med planlagt lansering i 2024 på Steam kommer vi til å holde et øye med denne spennende tittelen.