Norsk
Gamereactor
artikler

En legende ved et veiskille

Hideo Kojima var nylig i Sverige, og vår svenske redaksjon klarte å få audiens med pappaen til Solid Snake, som villig pratet løs om nye prosjekter, internasjonale samarbeid, og hvordan få svenske jenter til Tokyo...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Stockholm er plutselig dekt av snø. Alle er overrasket, både Hideo Kojima og Metal Gear-fansen som har stilt seg i kø utenfor butikken Webhallen for å få signert sine Metal Gear Solid 4-spill. Jeg dropper køen, og innfinner meg heller i et varmt hotellrom der jeg har fått 20 minutter på meg for å intervjue Kojima. Jeg venter i spenning med noen andre journalister, og til slutt kommer en ekstremt velkledd Hideo Kojima inn i rommet.

Hvordan føles det å være ferdig med Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots? Føler du deg trygg på å overlate serien til andre?
- Dersom det kommer et Metal Gear Solid 5 kommer jeg til å bestemme historien og grunndesignet i spillet. Det har alltid vært planen min, men jeg har en tendens til å blande meg opp i jobben til teamet. Mitt store problem nå er helt enkelt hvordan jeg skal klare å la være å blande meg. Forhåpentligvis kommer jeg til å fordype meg i et nytt prosjekt slik at jeg ikke får tid til å blande meg i utviklingen av et nytt Metal Gear.

Kojima får spørsmål om han synes det var noen svakheter med Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Han svarer at "filmsekvensene var kanskje litt vel lenge", men med et lurt smil som antyder at dette kanskje var mer et spark mot pressens reaksjoner enn hans egen vurdering av spillet. Men Kojima fortsetter å forklare:
- Grunnen til at filmsekvensene ble så lange var at jeg var tvunget til å nøste opp alle løse tråder i Snakes historie. I fremtidige Metal Gear-spill, uansett om det blir et Metal Gear Solid-spill eller en spin-off, vil jeg ikke ha så omfattende filmsekvenser. Man kan bruke andre metoder enn filmsekvenser for å føre historien fremover.

Hva er forskjellen på Hideo Kojima i dag og for ti år siden?
- Det er stor forskjell på meg nå og da. I 1998 var jeg "bare" en spillutvikler. Jeg slengte inn alt jeg hadde lyst til å se i et spill, lagde Metal Gear Solid, og tenkte ikke på at det skulle fungere globalt. I dag lager jeg oså spill, men må tenke mer internasjonalt. På markedsføring og lignende.

Dette er en annonse:

Vi hørte at du var på besøk hos den svenske utvikleren Dice i går. Hvordan var det?
- Jeg ville ikke bare møte en svensk spillutvikler, jeg ville treffe Dice. De blander en vestlig måte å lage spill på med noe en japansk spillutvikler kan relatere til. De ser ut til å ha det gøy når de lager spill, og jeg var fascinert av det jeg fikk se. De samler dyktige folk fra hele verden til produksjonene sine, og mange lokkes hit på grunn av den vakre byen. Og alle de pene jentene. Et slikt arbeidsmiljø vil jeg ta med meg tilbake til Tokyo.

Tar du med deg de svenske jentene også?
-Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått til dette rent praktisk...

Hvordan ser fremtiden ut? Kan vi vente oss et nytt Zone of the Enders, Policenauts eller Snatcher?
- Jeg skulle gjerne laget noe nytt i de seriene. Men ettersom jeg har lagt Metal Gear Solid bak meg ønsker jeg å gjøre noe helt nytt. Kanskje kommer Kojima Productions til å lage et nytt Zone of the Enders, men i så fall kommer jeg ikke til å være direkte involvert i utviklingen.

Hideo Kojima er i et veiskille der han funderer på hva han skal gjøre nå. Når han sier at hvert eneste år med Solid Snake har føltes friskt og nytt tror jeg på han. Samtidig er det tydelig at han er sugen på å begynne på noe helt nytt. Hva enn Kojima gjør i fremtiden er det åpenbart at hans neste prosjket kommer til å være fylt med like mye skaperglede som Metal Gear-serien.

Dette er en annonse:

Vår besøkstid er over, og Kojima gjør seg klar til å dra. Shopping kaller, han skal ut og kjøpe klær forteller ham. Vi tar farvel, og Kojima drar mot Webhallen for å signere, og så videre for å shoppe litt. Kanskje tar han ikke bare med seg klær hjem til Japan, men også ideer til et nytt spill? Kanskje et agentspill i et snødekt skandinavisk miljø?

En legende ved et veiskilleEn legende ved et veiskilleEn legende ved et veiskilleEn legende ved et veiskille


Loading next content