Mike Stemmle jobbet hos Lucasarts på 90-tallet og starten av 2000-tallet, og har jobbet med flere velkjente pek-og-klikk-eventyr, som Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Sam & Max Hit the Road og Escape from Monkey Island. Nå jobber han som designer og manusforfatter hos Telltale Games, som nylig lanserte første episode av Tales of Monkey Island, og vi har fått en aldri så liten prat med han.
Hva vil gamle Monkey Island-fans sette mest pris på i Tales of Monkey Island?
Vi håper de vil sette pris på det faktum at vi skreller av noen nye lag av den saftige løken som utgjør forholdet mellom Guybrush, Elanie, LeChuck og Voodoo-damen. For ikke å snakke om imitasjonene, parodiene og de interne vitsene.
Vil episodestrukturen begrense den åpne spillverden som vi kjenner den fra tidligere spill?
Episodestrukturen i Tales of Monkey Island krever litt utforskning fremover på bekostning av noe backtracking, men det er ikke noe nytt for Monkey Island-serien. De fleste av de gamle Monkey Island-spillene ledet spilleren fra ett miljø til det neste mellom aktene (for eksempel fra Melee til Monkey Island). Det betyr imidlertid ikke at du aldri må vende tilbake til kjente omgivelser senere i sesongen...
Er Tales of Monkey Island som en ekte oppfølger å regne i Monkey Island-sagaen?
Oh yes. Vi blir ikke betalt for å lage fan fiction.
Det er veldig få som jobber med komikk i spill. Hvorfor det, tror du?
Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i premisset. Jeg syns det virker som det er veldig mange som jobber med komikk i spill... selv om det ikke alltid er med vilje...
Hva gjør et spill morsomt?
Et morsomt spill er som et hvilketsomhelst annet spill, bare at vi setter inn morsomme ord, har en utstrakt bruk av The Rule of Three, og benytter oss av farlig uhippe ordspill. Noen ganger alt samtidig.
Hvordan skiller det seg fra å lage en morsom film eller en morsom TV-serie?
Å lage et morsomt spill kan være vanskeligere enn en morsom film eller TV-serie, fordi du må kompensere for den interaktive naturen i mediet. Du må alltid være forberdt på at spilleren kommer til å gjøre ett eller annet for å trampe på dine perfekte timede vitser og komiske innslag.
Holder dere fortsatt kontakten med Ron Gilbert og Tim Schafer? Vet dere hva de tenker om Tales of Monkey Island?
Ron var inne til flere diskursjoner mens vi jobbet oss gjennom det store plottet og noen av gåtene til Tales of Monkey Island. Det var kjempekult, jeg har ikke jobbet med Ron på over 15 år. Sist jeg så Tim var på en Lucasarts-gjenforening for et par år siden, og da ble jeg veldig forstyrret over det faktum at han ikke har blitt noe eldre...
Er det noe du savner fra gamle dager, da pek-og-klikk-sjangeren var en stor greie?
Jeg savner litt den absurde eksperimentielle vibben fra gamle dager, da så godt som alle med en halvveis god ide og et badekar fullt av pågangsmot kunne få et kjempebudsjedd til å lage et spill. Men jeg foretrekker den moderne inkarnasjonen av bransjen, hvor helt sinnsyk kreativitet blir litt begrenset av en porsjon økonomisk ansvar. Det er litt mindre stressende.