Norsk
Gamereactor
forspill
Agents of Mayhem

En siste kikk på Agents of Mayhem

Agents of Mayhem kan skrike og skråle så mye det bare vil, men det skjuler ikke det faktum at spillet i bunn og grunn er kjedelig...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg vil tro at de fleste av dere har kjennskap til Saints Row-serien. Det er en kaotisk og morsom rekke med spill, men det kanskje ikke alle vet er at studioets kommende Agents of Mayhem er lagt til samme univers. Eller, i hvert fall nesten. Saints Row IV hadde flere ulike slutter, og i den ene gud skapte gud verden på nytt. Det er i denne verdenen Agents of Mayhem utspiller seg. Det er altså ikke en direkte oppfølger, men er i stor grad skapt i samme ånd som Saints Row. I utgangspunktet viderefører dette spillet den visuelle stilen, og figurdesignet er like fargerikt og karikert som vi kjenner fra før. Det er dog viktig å merke seg at dette ikke er et nytt Saints Row-spill, noe som ble bekreftet da vi testet det litt i Stockholm nylig.

I et plutselig og globalt angrep tok L.E.G.I.O.N. (League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations) over det meste av verden. Dermed ble organisasjonen M.A.Y.H.E.M. (Multinational Agency Hunting Evil Masterminds) opprettet for å kjempe mot dem. Mayhem skal likevel ikke ses på som "de gode" i denne kampen, men heller de slemme som kjemper mot de som er enda slemmere. Det er premisset ifølge utvikleren. Man kan velge mellom totalt tolv ulike figurer, og de vil bli låst opp etter hvert som man avanserer i spillet. Alle har de sin egen grunn til å kjempe mot Legion, og noen av årsakene er mer ærbare enn andre. Mayhem ble grunnlagt av Persephone Brimstone, et tidligere høytstående medlem av Legion, og hun har sine egne grunner til å søke hevn.

Agents of Mayhem
Agents of MayhemAgents of MayhemAgents of Mayhem
Dette er en annonse:

Demoen vi får teste starter i romskipet som også fungerer som spillets HUB. Her finner vi butikker hvor vi kan kjøpe våpen, steder for å oppgradere agentene og selvfølgelig velge oppdrag. I tillegg til dette kan man finne andre morsomme ting, og man kan overhøre samtaler med ironisk humor slik vi kjenner fra Volitions tidligere actionspill. Vi velger et oppdrag der superskurken er en ung og veltrent popstjerne som hjernevasker ungdom med musikken sin. Satiren er mildt sagt tydelig, men jeg smiler likevel bredt da han blir presentert for meg. Dessverre skulle det bli det siste smilet fra meg under denne demoen, for det ensformige og velkjente gameplayet sørget for at jeg sukket resten av tiden med spillet.

Når man starter et oppdrag blir man sendt ned til den sør-koreanske hovedstaden Seoul, for det er her hele spillet finner sted. Det er et stort åpent område som man kan utforske hvor mye man selv vil, men byen virker foreløpig ganske uinteressant. Grafikken er fargerik, men byen i seg selv virker livløs. Man står fritt til å gå amok, men det er ikke gøy på samme måte som i Saints Row, eller Grand Theft Auto V for den sakens skyld.

Derfor dropper jeg raskt dette, og setter i stedet i gang med oppdraget. Her faller også forventningene min til det ferdige spillet rimelig raskt. Etter en morsom gjennomgang av hva oppdraget går ut på forventer jeg å bli kastet ut i morsomme og sprø situasjoner, men humoren glimrer dessverre med sitt fravær når jeg overtar kontrollen. Det dukker opp en markør på kartet, jeg går dit og skyter noen skurker, og deretter gjentar dette seg til oppdraget er ferdig. Av og til dukker det opp noen andre oppgaver, som eksempelvis å hacke en datamaskin. Disse oppgavene vil kreve de forskjellige agentenes ulike evner, men kjernen av oppdraget er fortsatt uinteressant.

Spillets styrke ligger i stedet i de mange ulike agentene og deres varierende spillestil. Det er her man kan slippe kreativiteten løs og eksperimentere fritt. Hver gang man velger et oppdrag kan man ta med seg tre agenter, og disse kan du bytte på å kontrollere etter eget ønske. Det betyr at du altså kan veksle mellom dem for å utnytte deres respektive evner, og med litt øvelse og kreativitet finner jeg litt glede i kampene. Det er imidlertid begrenset hvor mye tid jeg får til å teste dette, og jeg kan bare si at det ser ut til å by på en del muligheter.

Dette er en annonse:

Hver agent har en såkalt Mayhem-evne, og denne lades opp ved at du gjør det man gjør i Volitions spill, altså skaper kaos. Ut ifra min testing virker ikke disse evnene så spektakulære som jeg hadde håpet, men det virker som om man vil få mer ut av dem når man lærer seg spillet å kjenne bedre.

I Saints Row var det mye fokus på å skreddersy utseendet på figuren din, mens her er det kosmetiske låst til det utvikleren har bestemt. I stedet kan man utvikle evnene deres, og det virker som om dette er spillets største styrke. Dette i tillegg til kontrollen. Den fungerer nemlig upåklagelig, og det er gøy å føle at man får den responsen man vil ha på skjermen.

Agents of Mayhem
Agents of MayhemAgents of MayhemAgents of Mayhem

Sånn sett virker Agents of Mayhem som et solid spill. Designet er utmerket, kontrollen er god og det er mye action å finne. Dessverre virker ikke spillet på noen måte nyskapende eller interessant. Humoren er på plass, men den virker ikke god nok til å redde spillet, og det later til å være smurt for tynt. Det er uansett for tidlig å dømme dette spillet den ene eller andre veien, og kanskje viser det seg at helheten er mye bedre. Etter demoen i Stockholm sitter jeg imidlertid igjen med én overdøvende tanke: Dette spillet er kjedelig.

Relaterte tekster

Agents of MayhemScore

Agents of Mayhem

ANMELDELSE. Skrevet av Kieran Harris

Det er kanskje ikke et Saints Row-spill, men Agents of Mayhem føles fortsatt meget kjent ut.

I dag på GR Live: Agents of Mayhem

I dag på GR Live: Agents of Mayhem

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Volition er nok i hovedsak kjent som skaperne av Saints Row-serien for de aller fleste av dere, men nå ønsker de å prøve noe nytt igjen. Agents of Mayhem er satt i det...



Loading next content