Norsk
Gamereactor
forspill
Enslaved: Odyssey to the West

Enslaved: Odyssey to the West

Folkene i Ninja Theory har tatt lærdom av erfaringen med Heavenly Sword, og leverer noe som tilsynelatende kan bli en innertier for deg med forkjærlighet for action og plattform med et dryss av gåteløsning.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Grønt, frodig og fargesprakende. Det er forfriskende å oppleve et spill som Enslaved: Odyssey to the West; et spill som til tross for å bruke en post-apokalyptisk setting, ikke er verken gråsprengt eller fylt med mennesker som har blitt drapsmaskiner over natta. Jeg er intet mindre enn lutlei av å utforske sørgelige ruiner under en himmel av stål, drepe smitteofre med påfølgende bipolar tuberkulose, kvadriplegi, agorafobi eller sykloid psykose - jeg får nok gjennomført høstvær og dybdepsykiske lidelser i mitt eget, forblåste hjemland. Følgelig har Heavenly Sword-skaperne Ninja Theory først og fremst sørget for at den visuelle biten av Enslaved sitter som et nakkeskudd, med både animasjoner og kamerabruk som umiddelbart gir mersmak. Å trekke paralleller til Uncharted-spillene er nærmest uunngåelig, uten at det skal være noe negativt ved det.

Enslaved: Odyssey to the West

Det hele starter med et slaveskip tordnende gjennom luftrommet over De engang forente stater. En fyrig rødhåret jente sprinter gjennom gangene, tilsynelatende på flukt fra noen eller noe. At jenterampen er opphavet til alt trøbbelet blir fort en kjennsgjerning, idet skipet krenger, og sakte men sikkert begynner å gå i oppløsning. Som en muskuløs og spenstig medpassasjer ender vi opp med å følge etter henne, i en heseblesende jakt på både innsiden og utsiden av den vordende ulykken. Skipet sneier en skyskraper, mannen vår griper tak i det siste redningsskipet, og utskytningen aktiveres kun sekunder før havariet er en realitet.

Her starter historien om Monkey og Trip, de to hovedpersonene i Enslaved. Den sympatiske og teknisk anlagte jenta Trip er nødt til å komme seg hjem - den veltrente og apekattaktige Monkey vil bare finne ut hva som har skjedd med byen. New York er et gresslagt paradis av gjenvokste ruiner, befolket av hissige krigsroboter med lite til overs for inntrengere. For å komme seg gjennom fallittbyen og tilbake til familien, fester Trip et slavebånd rundt hodet til den bevisstløse Monkey. Dør Monkey, dør Trip, og slik oppstår et noe motvillig samarbeid.

Dette er en annonse:
Enslaved: Odyssey to the West

Dette samarbeidet er også noe av det viktigste i Enslaved som spillopplevelse. Spilleren er kun i kontroll over Monkey, med muligheten til å bruke Trip gjennom kommandoer og kontekstsensitive bevegelser. Som Monkey er du i tillegg nødt til å passe på at Trip ikke blir angrepet eller skader seg, da de som sagt er koblet sammen gjennom slavebåndet. Merkelig nok føles det helt naturlig å ikke inkludere mulighet for flerspiller, med tanke på at hovedpoenget er å utforske forholdet mellom Monkey og Trip, ikke forholdet mellom deg og en kompis. Det ville bare ha blitt et forstyrrende element, noe utviklerne helt sikkert innså på et tidlig tidspunkt.

Historien deres fortelles gjennom en blanding av action og plattform, i mye av den samme ånden som Uncharted-spillene. Forskjellen er at klatredelen spiller en mye større rolle, i tillegg til gåteløsning og kamp. Monkey bruker staven sin til å slåss, akrobatikken sin til å forsere landskapet, og Trip til å legge en plan for hvordan de skal overleve reisen til den forjettede hjembyen.

Enslaved: Odyssey to the West
Dette er en annonse:

Det mest imponerende ved Enslaved er likevel presentasjonen, og hvordan spillet oppfører seg. Monkey hopper og spretter rundt i miljøene med imponerende smidighet i animasjonene, og det er sjelden noen unaturlige møter med verken knaus eller kant. Å løpe rundt som en menneskelig apekatt er nesten morsomt nok i seg selv, hadde det ikke vært for at spillets nivådesignere har latt arbeidet sitt skinne igjennom. Med dette mener jeg ikke grafikken eller den visuelle utformingen, men hvor tydelige ruter man er nødt til å følge. Når man styrer en såpass spenstig og nevenyttig akrobat som Monkey, er det derfor leit at det aldri går an å leke seg noe annet sted enn der man må klatre for å komme videre i spillet. At regien er såpass stram blir heldigvis ikke bare en akilleshæl, tatt i betraktning spillets effektive bruk av filmatiske kameravinkler. Med en flott tursti er det jo bare rett og rimelig å tvinge turgåeren til å benytte seg av den.

I tillegg til turgåing får vi selvfølgelig også et kampsystem å bryne oss på, med krigsroboter som ikke er vonde å be om litt hissig motstand. Gjennom Trip Shop kan man innvinne nye oppgraderinger til både stav og Monkey selv, dette gjennom å samle glødende valuta spredd omkring i byen. To angrepsknapper står til disposisjon, pluss muligheten til å beskytte seg og dukke unna. Nærkampsystemet kunne med fordel vært dypere, men takket være treffgjengivelsen og kamerabruken er kampene fortsatt stilige å se på.

Enslaved: Odyssey to the West

Enslaved: Odyssey to the West er med andre ord en av årets aller største utgivelser, som viser at Ninja Theory har gjort mer enn å tvinne tommeltotter i kjølvann av den blandede mottakelsen for Heavenly Sword. Rent overordnet er jeg bekymret for mangelen på frihet i omgivelsene, men med flere filmatiske scener (som der man blir jaget av en diger bjørnefelle) trenger det ikke å gå på bekostning av opplevelsen.

Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West

Relaterte tekster

Enslaved: Odyssey to the WestScore

Enslaved: Odyssey to the West

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Guanio

Ninja Theory prøver på revansj med et actioneventyr farget av plattformklatring og undergang. Hvorfor har Monkey så mange likhetstrekk med en ape? Daniel setter tall på Enslaved...

5
Ny Enslaved-utgave på vei?

Ny Enslaved-utgave på vei?

NYHET. Skrevet av Tomas Veiden

Tross en stort sett varm mottagelse fra spillkritikere, solgte aldri Enslaved: Odyssey to the West fullt så mye som utgiver Capcom hadde ønsket. Det var derfor ikke mye...



Loading next content