Straks vi hadde fått på oss hodesettet og fyrt opp Cryteks ambisiøse VR-spill Robinson: The Journey, var vi omgitt av jungel på alle kanter. De frodige plantene og de merkelige lydene grep tak i oppmerksomheten vår umiddelbart. De kjedelige veggene som egentlig omsluttet oss føltes plutselig utrolig langt unna. Spillet beskrives som en "levende, annerledes verden" og dette kom tydelig frem i demoen. Insekter svirret rundt oss, trærne svaiet i vinden og i tillegg kommer selvsagt hovedattraksjonen, dinosaurene! Alt fra raptorer til langhalser og gigantiske, flygende øgler er representert.
Demoen plasserer deg i hovedpersonen Robins støvler med én gang, og første oppgave er å følge en svevende robot gjennom jungelen. Du må finne noe som kan hjelpe deg ut av den kinkige situasjonen du har havnet i, som forsyninger fra det krasjede romskipet ditt. Vi fikk ikke mange detaljer om historien i den korte demoen, men vi fikk inntrykk av at denne roboten forblir din vennlige, rådgivende kompanjong gjennom hele reisen på denne mystiske planeten. Den minner om jorda slik vi tror den var før dinosaurene ble utryddet, men du befinner deg egentlig et helt annet sted.
Et punkt der roboten virkelig hjalp oss var da vi kom over en gåte som involverte en av dinosaurene. For å komme oss videre måtte vi distrahere det mektige dyret, hvis hode blokkerte passasjen fremover. Løsningen var å kaste vrakrester som var spredt rundt omkring mot frukt som hang fra et tre like ved. Straks fukten falt på bakken flyttet dinosaurens seg vekk for å spise, men vi så ikke denne løsningen før robotvennen vår hintet om den. Utover dette var det ingen kamper i løpet av demoen, så det kan virke som Robinson: The Journey er et spill der du først og fremst er byttet og ikke jegeren. Samtidig skal vi ikke utelukke at slåssing kan bli aktuelt senere, ettersom man tross alt har mulighet til å kaste gjenstander. Hvem vet hva annet Robin kan takle hvis han blir nødt?
En annen viktig del av demoen var klatring. Overraskende nok føles klatremekanikkene veldig myke og naturlige. Du ser ganske enkelt i retningen du ønsker å klatre, og bruker L2 og R2 for å gripe tak med korresponderende hånd. Det var deilig å prøve dette selv, og systemet ga også muligheten for mer avanserte manøvre som å henge i en arm uten å falle. Man kan klatre både i lianer og andre vekster, og det virker safe å anta at klatring vil bli en vesentlig del av det ferdige spillet. Ved siden av å unngå den kjøttetende delen av dinosaurbefolkningen er nemlig utforskning sentralt i Robinson: The Journey.
Når det gjelder det visuelle er spillverden Crysis-skaperne har skapt veldig levende og oppslukende, mye takket være blandingen av farger. Når det er sagt opplevde vi noen få øyeblikk der ting falt ut av fokus samtidig som bildeoppdateringen rotet seg bort midlertidig. Det var aldri noen krise, men vi tok oss i å undre om dette vil bli utbedret i fullversjonen. Hvis noe slik skjer i prekære øyeblikk kan konsekvensene bli store. Samtidig var det store bildet positivt. For det meste fløt alt veldig bra, og det var umulig å ikke la seg imponere av den mektige, tette jungelen på alle kanter. Crytek kan dette med grafikk og jungel, og dinosaurene ser også mektig bra ut. Spesielt de virkelig store artene tok pusten fra oss, ikke minst da de rushet avsted for å beskytte eggene sine. Animasjonene fremstod som myke og naturlige.
Den tekniske biten fungerer altså bra her, med unntak av de korte øyeblikkene nevnt tidligere. Resten av tiden hadde vi ingen klager, og de ulike mekanikkene var intuitive. Det er snakk om "enkle" ting som klatring og kasting av gjenstander, men i VR-spill blir overraskende ofte slike handlinger kronglete. Vi fikk ikke prøve så fryktelig mye av Robinson: The Journey, men det var nok til å gi mersmak. Vi er spente på å oppleve resten av reisen, og se hvor Robin (Junior, tydeligvis) ender opp. Utviklerne lover både flere gåter og mange spektakulære øyeblikk i det ferdige spillet, så dette var bare den første smakebiten på hva som er i vente. Noen slippdato har imidlertid ikke Crytek avslørt ennå, og de er fortsatt i en nokså tidlig fase av utviklingen. Det kan derfor ta en stund til før denne utenomjordiske dinosaurjungelen åpner seg i sin helhet.