Norsk
Gamereactor
forspill
Planetside

Everquest møter Quake

Nå skal det bli slutt på, at det bare er RPG-fans, som har muligheten til å spille i en stor sammenhengende onlineverden. Planetside er på vei...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

EverQuest mæter Quake
Er du forvirret? Den helt nye forkortelsen, som blir introdusert her, står ganske enkelt for: `Massively-Multiplayer-Online-Persistent-World-First-Person-Shooter`, eller sagt med færre og mer lettilgjengelige ord: EverQuest mæter Quake. Mens store deler av verdens dataspillere har betalt faste summer måned etter måned for å være med i vedvarende datagenererte verdener, som EverQuest eller Ultima Online, har vi andre û laverestående skapninger û fælt oss udenfor, da vi ikke helt turte å kaste oss ut i så kompliserte eskapader med fremmede individer.

I stedet har vi valgt at forbli i vårt velkjente tårn av blod og lemlestelse, da det eneste vi tidligere ænsket, var en god omgang Deathmatch med enorme våpen; ja, faktisk så store våpen, at de overskygget alt annet. Men det skal ikke være noen hemmelighet, at opplevelsen med FPS-spill alltid har vært stærre, når det kommer til multiplayerspill, og mange av oss har da også savnet den fælelse av dybde og samhærighet, som MMORPG-spillene tilbyr û og det er akkurat her, at Planetside kommer inn for å redde oss fortapte sjeler...

En mindre revolusjon?
Utviklerne bak nåtidens FPS-spill blir ofte kritisert for deres håplæse uoppfinnsomhet, da de konstant surfer på de etablerte gameplay-standardene uten å tilfæye annet nytt enn bedre grafikk og nye våpen. Heldigvis for oss spillere skjer det ofte, at et utviklerteam kaster seg ut i risikofylte eksperimenter, som bl.a. involverer kombinasjoner av hittil usammenlignelige genrer. Man kan jo f.eks. nevne Half-Life og Deus Ex, som med stor suksess redefinerte hele FPS-genren på hver deres måte. Derr disse to spillene gjorde opprær mot en verden, som hadde begynt å fokusere ekstremt mye på multiplayerspill (tenk bare på Quake III: Arena og Unreal Tournamet), vil Planetside gå den andre veien og sette en ny standard for multiplayerspill. Det kan meget godt tenkes, at Verant med Planetside vil starte en mindre sjokkbælge, som kommer til å påvirke hele spillverdenen...

Plottet bak Planetside består av et klassisk rollespills-scenarie: Hver spiller inntar rollen som leiesoldat, som tilhærer Ún av tre forskjellige Mega-Corporations, som alle kjemper for å oppnå den absolutte makten over så mange områder som mulig. Planetside kommer til å inneholde visse elementer fra RPG-genren, da vi tross alt har å gjære med en `vedvarende verden`, som ikke kan klare seg uten en form for utviklende historie. I motsetning til rollespillene vil historien spille en mindre rolle, da utviklerne streber etter å lage et spill, som forblir tro mot den sækte genren û nemlig et FPS-spill, hvor fokusen er på strid, i stedet for på sosialisering. Det finnes ikke noe egentlig sammenligningsgrunnlag for dette spillet, siden konseptet hittil er usett, men man får håpe, at Verant, som vel har lært en ting eller to om onlinespill etter utgivelsen av EverQuest, vet hva de gjær og styrer prosjektet i den riktige retningen.

Dette er en annonse:

En hel planet!
Planetside foregår i en fiktiv galakse i en nær fremtid û eller kanskje en gang for lenge siden...? Til å begynne med vil spillet ha Ún enkelt planet, som er delt opp i kontinenter. Det er litt usikkerhet om, hvor mange kontinenter en planet vil ha, men ryktene sier, at utviklernes mål er tretten. En ting, som allikevel er sikker, er, at hvert kontinent vil ha en stærrelse på omkring åtte ganger åtte kilometer, og klimaene vil være meget varierte, komplett med ærkener, jungler, snælandskap og mye annet. Umiddelbart skulle man tro, at klimaene bare var til `pynt`, men spillet er faktisk utstyrt med en meget frekk `vær`-feature, som særger for, at været forandres i realtime, i forhold til hvilket kontinent, man befinder seg på. Så, hvis det æser ned med hagl på stærrelse med tennisballer, vil synsfeltet ditt bli kraftig redusert, og resultatet vil være, at man må velge en ny strategi i kampene sine û men, det ser ikke ut til at snæballkamper blir en mulighet, inntil videre...

Alle disse kontinentene, som finnes på hver enkelt planet (server), er yterligere delt opp i ca. 20 regioner hver, som alle er designet med en utrolig hæy detaljegrad. Verant Interactive har for ævrig laget et helt nytt skalÚrbart grafikksystem, som særger for, at alle regionene er fullstendig grenselæse. Med andre ord vil de meget store banene bli `streamet` fra harddisken, akkurat som det kommer til å være tilfellet med Halo, hvor det heller ikke kommer noen loading-skjerm, som avbryter spilleren på noe tidspunkt. Maktkampene kommer til å handle om disse små regionene, der hver enkelt kan erobrers og forsvares, for at ditt firma kan akkumulere så mye makt som mulig. Det kommer til å være både overjordiske og underjordiske baser, hvor det igjen kommer til å være en helt flytende overgang mellom bygningene og naturen rundt.

Relaterte tekster

0
PlanetSideScore

PlanetSide

ANMELDELSE. Skrevet av Vegar Beide

Formålet i Planetside er en konstant utvidelse av det riket man som spiller har valgt å støtte.

0
Everquest møter Quake

Everquest møter Quake

FORSPILL. Skrevet av Lasse Kolding

Nå skal det bli slutt på, at det bare er RPG-fans, som har muligheten til å spille i en stor sammenhengende onlineverden. Planetside er på vei...



Loading next content