F1 Race Stars

F1 Race Stars

Codemasters debuterer med kartracing i F1 Race Stars, og beviser at de bare burde holde seg til vanlig racing...

Codemasters har utviklet respektable bilspill som konkurrerer på toppnivå i sjangeren. Når de nå har sluppet F1 Race Stars, så må jeg bare spørre: Hva i all verden gikk galt? I svaret er det fullstendig tydelig at bilspill og kartingspill er to helt ulike sjangere. F1 Race Stars understreker dette mer enn noen sinne.

Med Dirt og Grid har de vist at de klarer førstnevnte ekstremt bra. Når det gjelder det sistnevnte føler jeg meg skuffet. Jeg ønsker heller å ta frem Mario Kart, Crash Team Racing eller andre kartingspill fra retroæraen, fordi disse spillene er forut F1 Race Stars sin tid på alle måter, utenom det tekniske selvfølgelig. Spillmatiseringen Cars 2 - som er en spin-off fra en middelmådig film - leverer et kartingnivå flere hakk over F1 Race Stars. Og det at et halvhjertet lisensspill danker ut F1 Race Stars er en erklæring i seg selv.

F1 Race Stars
Formel 1-sjåførene ligner Dreamworks-figurer. Et halvhjertet forsøk på å skape komiske karakterer.

Selv om grunntanken god, er stilen et håpløst forsøk på å sjarmere og gjennomførelsen er uten sjel. I spillet serveres man et utvalg av karikerte Formel 1-sjåfører, slik som Michael Schumacher, Fernando Alonso og Kimi Räikkönen. Dette utvalget av sjåfører ser ut som en gjeng med nikkedukker mens de etterligner ansiktsuttrykket til Dreamworks-figurer (for videre referanse, google «dreamwork face», bilde nr. 2). Jeg vet at dette er forsøk på å appelere til barn, men appellen frarøves. Det blir flaut og generisk, samt at det mangler sjarmerende assosiasjoner som spilleren kan gjenkjenne.

Videre vil jeg trekke frem de uinspirerte måtene å forulempe motstanderne på. Man kjører over stjerner underveis i løpet som gir deg våpen og effekter, slik som det tradisjonelt er i kartingspill. De ulike våpnene man kan få er ikke annet enn bobler med ulike farger, der mange av de bare gjør det samme - fanger motstanderen inne i boblen i et par sekunder.

F1 Race Stars
Bobler, bobler og mer bobler. Bobler i forskjellige farger, bobler som sprenger, bobler som følger og bobler som spretter.

Man har rød boble som følger etter motstanderen, man har gul boble som går rett frem og spretter i vegger, og man har blå boble som legges bak bilen eller kan kastes frem. Det som skal være en artig vri på spillmekanikene, blir bare kjedsomhet. Hele gleden av å få en kul ting blir borte i et hav av kjedelige bobler.

Om du har spilt mye Trackmania, vil du muligens få assosiasjoner til dette når du spiller F1 Race Stars. Banedesignet bærer nemlig preg av looper, sidelengsveier og generell berg- og dalbane. Om jeg vil trekke frem noe som nærmer seg interessant og i retningen av bra i dette spillet, vil banedesignet være det nærmeste jeg kommer. I realiteten er det helt ok, og egentlig hverken bra eller dårlig.

F1 Race Stars
Gjennom løpene kommer vi over boost-sekvenser, mange som egentlig ikke har noen funksjon fordi alle får boosten.

De har utformet baner som er løst basert på faktiske løpssteder i verden, og vi kjører på steder som Italia, Australia, Singapore, USA og så videre. Nøkkelen til å være nesten sikker på å vinne er å finne nøkler underveis i løpet. Nøklene låser opp en del av banen som fungerer som en altfor god snarvei. Det er en nøkkel på banen og den får som regel motstanderne tak i, fordi de alltid vet hvor den er.

Det at de hele tiden får denne fordelen samtidig som at de er usedvanlig aggressive, gjør at spillet tidvis kan være ekstremt vanskelig. Merkelig nok syntes jeg det var vanskeligere på 2000 cc fremfor 3000 cc, en vanskelighetsgradsskala som baserer seg på det samme som i Mario Kart-spillene.

F1 Race Stars
Beregner man riktig, får man ekstra boost i starten. Dessverre er det tilnærmet umulig å beregne.

Om du synes jeg har virket i overkant negativt nå, vil jeg bare uttrykke at spillet ikke er ødelagt. Det er ikke horribelt, skrekkelig, fryktelig eller ødelagt på noen måte, det er simpelthen uinspirerende og kjedelig. Codemasters har forsøkt, og de har feilet når det kommer til å lage et engasjerende spill. Noe som er essensielt i en så barnlig og sosial sjanger som nettopp kartingsjangeren.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+