I det kommende Xbox One-eksklusive rollespillet Fable Legends har utvikler Lionhead Studios beholdt den visuelle stilen fra tidligere Fable-spill, men det har de har endret konseptet fullstendig. Det som pleide å være et koselig rollespilleventyr er nemlig nå en hack ‘n' slash-preget dungeon crawler, der du spiller som en av fjerdedelene i en kvartett. Konseptet er derfor som følger. Fire eventyrere, som alle har sine egne egenskaper knyttet til klassen sin, takler fiender i arenaform, og er de smarte kombinerer de evnene sine for å dele ut maksimalt med juling.
Men dette er ikke alt. Firemannskampene utkjempes på tradisjonelt vis i tredjeperson, men det finnes en ekstra tvist der en femte spiller går inn i rollen som eklingen selv, lederen av fiendene du kjemper mot. Denne femte spilleren ser verden fra et fugleperspektiv, og oppgaven hans er å plassere ut fiender som eventyrerne må nedkjempe. Fra den femte spillerens ståsted utspiller dermed Falbe Legends seg som et slags strategispill i sanntid, der trikset er å bruke poengene man har tilgjengelig på best mulig måte. Svake fiender koster lite å plassere ut, mens store bosser krever en god slump av beholdningen. Når du plasserer ut hvilke fiender, og hvordan du håndterer dem på slagmarken, er opp til deg.
Å spille strategispill med håndkontroller har rent historisk sett ikke vært særlig populært blant spillere flest. Årsaken er at mye av presisjonen forsvinner og det er derfor et dristig trekk av Lionhead å gå i denne retningen. Når det er sagt er de klar over problemstillingen, og de har forsøkt å lage et kontrolloppsett som fokuserer på enkelhet og tilgjengelighet. Figurene du har plassert ut lyser i samme farger som A-, B-, X-, og Y-knappene på kontrolleren, noe som gjør det enklere å velge figurene du trenger til en gitt tid. Systemet bærer i det hele tatt mange likheter med det superpopulære League of Legends, og det gjelder å tilpasse utvalget til omgivelsene. Kartene har mange varierte ruter de fire eventyrerne kan velge mellom, så evnen til å tilpasse seg underveis er alfa omega.
Tilbake til de fire heltene. Som vi var inne på er disse avhengige av å samarbeide for å få utrettet noe særlig. Dette innebærer å bruke spesialegenskapene dine, og figuren vi valgte, Inga som tilhører Tank-klassen, har evnen til å håne og latterliggjøre motstanderne. Dette fører til at fiendene flokker mot henne, slik at det blir enklere for de tre andre heltene å angripe mens Inga selv gjemmer seg bak det kraftige skjoldet sitt. Ved siden dette kan hun også opprette et magisk skjold for dem alle fire, og til vanlig deler hun ut stor skade med et digert sverd.
Hennes rake motsetning er Sterling. Slagene hans er forholdsvis svake, og han tåler ikke så mye juling selv heller, så de som fyller skoene til Sterling må mestre kunsten å dukke unna innkommende angrep. Til gjengjeld er han kjekk å ha på avstand takket være kasteknivene hans, og han har et såkalt Royal Flush-angrep som går hardt utover intetanende fiender. Beklageligvis er også Sterling en av heltene som lider mest av spillets kanskje største svakhet. Det blir fort veldig kaotisk på skjermen når alle de fire heltene slåss samtidig, og det er ikke alltid så lett å se hvem som gjør hva.
Denne oversikten er man ekstra avhengig av å ha når man spiller i en support-rolle, og det hjelper ikke at de andre heltene, eksempelvis Winter som kan mane frem en storm av i og snø, bidrar til å fylle skjermen med røykbomber, pilstormer og andre effekter. Vi skal ikke strekke oss så langt som å si at det var tamt å spille som heltene, men vi
fikk definitivt mer ut av rollen som skurken i skyene. At man kriger mot fire spillerstyrte figurer gir kampene et annerledes preg enn i tradisjonelle strategispill, i hvert fall i første omgang. Om det blir kjedelig å se undersåttene dine bli slaktet i hopetall den femtende gangen, vil tiden vise.
Som du skjønner er vi ikke helt solgt på Fable Legends ennå. Det er nytt og spennende, men vi har langt større forventninger til eksempelvis Evlove, et spill med et lignende konsept (fire mot en), men med mye dypere spillmekanikker og tilpasningsmuligheter. Slik det ser ut nå bærer Fable Legends preg av å være det første spillet Lionhead har satt sammen på denne måten. Det er forståelig at de kanskje ikke treffer spikeren midt på hode med én gang, men det kan gå utover underholdningsverdien. I hvert fall hvis de ikke gjør noen endringer og finpusser en hel del før den fortsatt ukjente lanseringsdatoen.