Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Fable: The Journey

Fable: The Journey

Microsoft og Lionhead byr på et Kinect-basert eventyr med Fable: The Journey. Vi har tatt tømmene og reist avsted...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har vært knyttet store forventninger til det siste tilskuddet blant Fable-spillene. Mens Microsoft har vist at Kinect passer glimrende for alle danseglade spillere, har det avlange kameraet forsatt til gode å overbevise andre spillopplevelser. Fable: The Journey åpner bra, for det ber deg nemlig om å sette deg ned.

Gabriel er ikke bare navnet til halvparten av duoen som utgjør spillets hovedroller, det er også eventyrets tolkning av en typisk dagdriver som, til tross for inkompetanse og motvilje, ender opp med å skulle avgjøre hele Albions skjebne. Den andre halvdelen utgjøres av hesten Seren. Han er kanskje ikke i sitt livs form, men han er trofast mot Gabriel, og trekker gjerne vogna til neste eventyr.

Det er i nettopp denne vogna du skal sitte, men før reisen kan begynne må du lære å bruke tømmene for å styre Seren. Takket være noen ganske snedige ideer har Lionhead fått dette til å føles overraskende naturlig.

Fable: The Journey
Dette er en annonse:

Til vanlig traver Seren langsomt avsted, men ved å løfte tømmene starter hesten å galoppere. Ved enda et løft gir hesten alt han har, og for å senke farten trekkes tømmene inn mot kroppen. For å svinge trekker man bare de usynlige tømmene mot kroppen med enten høyre eller venstre arm.

Kontrollsystemet blir brukt til å samle inn erfaringobjekter i tre ulike farger som ligger spredd utover Albions mange småveier. De grønne kan plukkes opp i hvilken hastighet som helst, men de blå krever at hesten går i et sakte tempo. For å samle de røde må Seren løpe i full galopp, men til gjengjeld fylles måleren for utholdenhet.

Uansett hvor sjarmerende det høres ut med et enkelt eventyr med hest og kjerre, så er det uansett først når Gabriel får magiske krefter at det hele blir interessant. Historien er satt til 50 år etter Fable III, og ting er ikke lenger som de en gang var. Noe av grunnen til dette er at det ikke fødes nye helter. Nå er det sånn at det i stedet blir valgt ut en helt en sjelden gang, og denne får utrolige krefter via magisk utstyr - nettopp dette skjer med Gabriel.

Fable: The Journey
Dette er en annonse:

De magiske evnene består i utgangspunktet av muligheten til å kaste lyn og å skyve og påvirke omgivelsene. Gabriel sender avgårde lyn med den ene hånden, og skyver på ting med den andre. Du må også parere angrep ved å bruke både armene og overkroppen aktivt. Dette er ikke nye spillmekanikker, men Fable: The Journey implementerer dem i et historietungt eventyr som ikke føles som en samling med minispill.

Det er nok en gang den mystiske Theresa som inntar fortellerrollen, og samler historiens forskjellige tråder. Men som tidligere er like mye utforskningen som gir meg lyst til å fortsette, og det er imponerende med tanke på at ruten denne gangen er ufravikelig.

Fable: The Journey

Selv om Seren lar seg styre til både høyre og venstre, så har Lionhead begrenset friheten vi kjenner fra Fable-serien og kompenserer med å legge inn stoppesteder og avkroker fulle av hemmeligheter. Ved stoppestedene kan du bruke dine magiske evner til å restituere Seren, gi gampen noe å drikke ved å pumpe vann opp i trauet, eller samle epler til å fôre dyret med. Avkrokene har derimot monstre som må bekjempes, før Gabriel kan få satt fingrene i kister med erfaringspoeng og samlerkort.

Rollespillelementene er ikke lenger like dype, men det er fortsatt lagd plass til et slags evnetre. Fra et magert utvalg i starten, oppgraderes evnene med sterkere magiangrep, kampene blir mer underholdende, og pluteslig får man et insentiv til å jakte erfaringspoeng.

Det er lett å merke at Lionhead har hatt store ambisjoner med Fable: The Journey, og de har virkelig forsøkt å unngå de vanligste Kinect-fallgrubene. Derfor er det synd å måtte konstatere at de vanligste problemet av alle - presisjon - stikker kjepper i hjulene for spillets mange interessante aspekter.

Fable: The Journey

Seren er riktig nok ikke den best dresserte hesten i Albion, men det er litt merkelig å se ham storme mot fjellvegger, trær og avgrunner mens man forsøker å bruke alle kommandoene man har lært. Det er også irriterende å se lyn og andre magiangrep bomme med flere kilometer når man kunne ha sverget på at man siktet rett på fienden.

Det mest frustrerende er uansett at spillet har problemer med å skille mellom en blokkering og et dytt, siden begge aktiveres ved å bruke venstrearmen. Resultatet blir at altfor mange kamper og oppgaver må startes på nytt, og slikt blir fort kjedelig.

Fable: The Journey

Det er virkelig ergelig at den nåværende Kinect-teknologien ikke takler presisjon bedre enn den gjør, for når alt klaffer Fable: The Journey skikkelig morsomt. Samtidig er det spillet som kommer nærmest opp mot alle visjonene Microsoft hadde for teknologien.

Å sende magiske angrep mot fienden og vinkle dem med en enkel armbevegelse, er ting som får meg til å tenke at fremtiden allerede er her. Men å bomme med den ene blokkeringen etter den andre, mens kameraet prøver å forstå hva jeg mener... det er problemer jeg hadde håpet vi kunne arkivere sammen med det gamle Eyetoy-kameraet.

Fable: The Journey er et godt kjøp hvis du savner et godt Kinect-eventyr, og du allerede vet hvilke problemer som venter deg. Resten av dere børe kanskje tenke dere om to ganger, og vurdere om pengene er bedre spart til neste generasjon med Kinect-teknologi kommer på banen.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Tidvis lekker, snedig gameplay, god stemning, og flott grafikk.
-
Manglende Kinect-presisjon fører til frustrasjon, og det blir en smule ensformig.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
Fable: The Journey

Fable: The Journey

FORSPILL. Skrevet av Christian Gaca - GR DE

Lionhead Studios går nye veier med Fable: The Journey, og bytter ut håndkontrolleren med Kinect. Vi har sjekket om kontrollskiftet er vellykket...



Loading next content