Norsk
Gamereactor
forspill
Fallout 3

Fallout 3

Menneskeheten overlevde atomkrigen, og nå gjenoppliver Bethesda Fallout-serien. Bengt Lemne reiste til Washington DC for å kikke nærmere på spillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det var med store forventninger jeg satte meg på flyet for å dra til Washington og besøke Bethesda Softworks. En kort teasertrailer var alt jeg hadde sett av Fallout 3, og jeg visste ikke helt hva jeg burde se for meg. Et Oblivion med skytevåpen? Det var nettopp dette de mest innbitte blant fansen fryktet, og på sett og vis også det Bethesda viste frem. Men samtidig ser de ut til å være fullt bevisste på hvordan stemningen fra de første spillene skal videreføres.

Fallout 3
Dette bildet kjenner dere sikkert igjen fra teasertraileren. I bakgrunnen kan dere se Washingtonmonumentet; traileren er faktisk innledningen av introduksjonsfilmen til hele spillet.

Fallout-fansen har ikke hatt det enkelt det siste tiåret. Først kom de to kritikerroste spillene (1997 og 1998) laget av Black Isle. Deretter skapte Micro Forte Fallout: Tactics (2001) uten å oppnå samme suksess. Mest kanskje fordi man byttet sjanger enn at det var et dårlig spill, for det var det ikke. Deretter ble det stille en stund før Interplay i en siste, desperat dødsspasme besluttet å kopiere konseptet fra Baldur's Gate: Dark Alliance. Det endte i katastrofe. Fallout: Brotherhood of Steel var ikke bare en dårlig idé, det var dessuten en usselt utført sådan, og det at man byttet ut den tradisjonelle Fallout-musikken med metallyder var en tydelig måte å vise spillseriens fans (som bare gikk og ventet på Fallout 3) at man ga blanke faen i hva de ville ha. Nå gikk det rett vest for Interplay og Van Buren-prosjektet (som Fallout 3 ble kalt) ble da lagt ned.

Inn i bildet kommer nå Bethesda Softworks, mest kjent for Elder Scrolls-serien, og kjøper opp lisensen for Fallout. Interplay er kun en skygge av sitt tidligere jeg, til tross for at de ikke gikk konkurs. Restene av Black Isle er blitt splittet opp til en rekke ulike foretak med Obsidian Entertainment og Feargus Urquhart som det mest kjente. Faktum er at man annonserte Fallout 3 allerede før The Elder Scrolls IV: Oblivion ble offentliggjort, men selve arbeidet med Fallout 3 startet ikke før Oblivion var ferdig (sett bort fra førproduksjonen).

Dette er en annonse:

Det første som slår meg når jeg ser Fallout 3 er naturligvis at Bethesda har valgt førstepersonsperspektivet som utgangspunkt for spillet. Det finnes, akkurat som i Oblivion, også tredjepersonsperspektiv å velge. Dette ser også mye bedre ut enn i Oblivion, men man kan ikke spille Fallout 3 på samme måte som de to første spillene.

- Vi valgte å ignorere det tredje og fjerde Fallout-spillet helt, forteller Todd Howard, executive producer for både Fallout 3 og tidligere og kommende Elder Scrolls-spill. Akkurat som jeg velger å ignorere den tredje og fjerde Alien-filmen, fortsetter han.

Fallout 3 utspiller seg i 2277, 200 år etter atomkrigen og 30 år etter hendelsene i Fallout 2. Til forskjell fra de to første spillene finner ikke Fallout 3 sted i California; i stedet har Bethesda valgt å legge handlingen til hjemmebane i Washington D.C. Nuvel, nesten på hjemmebane hvertfall. Kontoret deres ligger en knapp halvtime utenfor byen, i søvnige Rockville, Maryland.

Ingen har forlatt vault 101 på 200 år. Det er et eget lite selvberget samfunn med en allmektig hersker som overvåker det hele. For at du skal kunne kjenne på hvordan livet nede i ventilen er, kommer du til å vokse opp sammen med figuren din i løpet av spillets første time. Helt fra du lærer å gå til omtrent i tiårsalderen når du får din PIP-boy, og frem til 16-årsalderen når du tar G.O.A.T.-testen som viser hvilken jobb du egner deg best til i ventilen. Akkurat som i Oblivion fungerer den første timen som en testbane der du kan prøve ulike spillestiler og dataen etterpå velger noe som passer deg (dette kan du selvfølgelig stille inn på egenhånd etter at du forlater ventilen). For du må dra avgårde etter hvert. Begynnelsen av spillet kan kanskje beskrives som en blanding av Fable og The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Dette er en annonse:
Fallout 3
I begynnelsen av spillet omgås du din far (hvis utseende for øvrig bestemmes av hvordan du velger å se ut), mens resten av spillet går ut på å finne ham igjen.

Din far, med stemme av Liam Neeson, er laboratoriesjef, og en dag mens du er 19 år gammel skjer det utenkelige. Han forsvinner! For første gang på 200 år har noen trosset overvåkeren og begitt seg opp til utsiden. Ditt oppdrag blir nå å komme deg ut av "fengselet" ditt og finne ut hva som fikk din far til å forlate vault 101.

Utenfor møtes du av ødemark. Forvridd metall, tomhet og ett og annet mutert vesen. De første fiendene vi får se i demoen er forvokste maur, og her demonstreres også kampsystemet for første gang. Du kan spille Fallout 3 som et ordinært actionspill - sikt og skyt, liksom. Men da kan du ikke være sikker på å treffe fienden, siden treffene beregnes i forhold til de underliggende rollespillsreglene og ikke i forhold til om du sikter på hodet eller kneskålen. Derimot kan du pause spillet og bruke actionpoengene dine i det såkalte V.A.T.S.-systemet (Value-Tec Assisted Targeting System) der du velger hvilken kroppsdel du skal sikte på mens spillet er pauset, og deretter se figuren din utføre angrepene etterpå. Du kan for eksempel sikte på maurenes antenner, og når disse ødelegges går maurene bananas og angriper nærmeste kompis. Senere i spillet fikk vi også se klassiske supermutanter og en del større fiender.

Fallout 3
PIP-boy er et nødvendig hjelpemiddel i en dystopisk fremtid…

Bethesda har valgt å lene seg mer på det første Fallout-spillet når det gjelder tonen i spillet. De mener nemlig at det ble litt for mange popkulturreferanser og "kameraflasher" i det andre spillet. I 2 og et halvt år har de jobbet med spilldesignet, med alt fra hvordan ting ser ut nede i vault 101 til overaller, PIP-boy og fiender. En annen viktig ting i ethvert Fallout-spill er volden.

Fallout 3
Fremtiden er intet vakkert sted, men Fallout 3 er et vakkert spill.

- Vellaget vold er forbanna morsomt, sier Todd Howard og begynner å le.

Det er bare å si seg enig i det, og i Fallout 3 kommer du til å få se plenty med repriser når du knuser hoder eller armer, og benpipene til de muterte innbyggerne ber sin bønn i det som en gang var Washington.

Demonstrasjonen vi fikk se var en komprimert versjon av de 4-5 første timene i spillet, og neste stopp etter ventilen er den nærliggende byen Megaton. Byen er bygd opp av restene etter et styrtet jetfly, og midt i byen ligger et kjernevåpen som ikke ennå har eksplodert. Denne anses som hellig, og dyrkes av byens innbyggere. Her gis spilleren et par ulike alternativer. Du treffer på byens borgermester og en viss Mr. Burke (mistenkelig lik G-Man fra Half-Life). Den siste vil at du skal feste en anordning på bomben slik at denne eksploderer. Nå kan du enten velge å fortelle borgermesteren hva Mr. Burke planlegger, eller ganske enkelt sprenge Megaton i småbiter.

Todd Howard velger å komplettere bomben med apparatet som mangler, og vi begir oss ned i tunnelbanenettet for å komme oss til Galaxy News-bygget i Rivet City (Washingtons sentrale deler). I gangene trasker det en del mutanter, men her finnes det også en del gamle roboter du kan aktivere for å slippe å slåss mot mutantene helt på egen hånd. Det kommer til å finnes kompanjonger du kan betale for å være med deg i visse deler av spillet, men i utgangspunktet er Fallout 3 et eventyr der helten vandrer alene.

Fallout 3
Her kan dere se hvordan spillet ser ut når man går inn i V.A.T.S.-modusen. Nede til høyre kan man se hvor mange actionpoeng man har tilgjengelig (disse regenerers over tid), og på fienden kan man se treffprosenten for ulike kroppsdeler og hvor mye helse som gjenstår for hver kroppsdel.

Når du kommer frem til byen treffer du beleilig nok på en gruppe Brotherhood of Steel-soldater. Nede i sentrale Washington er det nemlig egentlig altfor farlig i dette stadiet av spillet. Til forskjell fra The Elder Scrolls IV: Oblivion følger ikke fiendenes vanskelighetsgrad din figurs nivå; de forblir like vanskelige hele tiden. Her viser Todd Howard også frem Fatman, som atomgranatkasteren heter. Han finner en passende Super Mutant Behemoth, og med to treff er den historie. Granatene etterlater seg en del stråling, og det er viktig å passe på at man ikke får i seg for mye radioaktivitet. Det gjelder også å snappe til seg vann når dette finnes i nærheten, men helst da vann som ikke er utsatt for stråling.

På spørsmål om hvordan Bethesda ser på Fallout-fansens forventninger svarer Todd Howard:

- Vi er vant med gale nerder fra Elder Scrolls-serien. De er veldig engasjerte når det gjelder å skrive ting på nettet. Det eneste vi kan gjøre er å behandle materialet med respekt, og ta det de elsker seriøst.

Bethesda har beholdt S.P.E.C.I.A.L.-systemet intakt, og det finnes i tillegg en rekke ulike egenskaper og såkalte "perks" (de ville ikke snakke om denne enda). Radiostasjoner kan også peiles inn via din PIP-boy i Fallout 3. Her kommer alt fra annonseringer og musikk til informasjon om spesifikke oppdrag eller nøkkelinformasjon.

Omfanget i Fallout er mindre enn det i Oblivion, og det finnes også færre personer som tråler verdenen. Dermed har Bethesda kunnet skreddersy karakterene i større grad enn i Oblivion.

Fallout 3Fallout 3Fallout 3
Som for å understreke at man ikke står tilbake for litt vold sendte Bethesda med disse bildene av ulike kaker som ble laget i løpet av arbeidet med Fallout 3.

Den timelange demonstrasjonen vi fikk ta del i hos Bethesda Softworks imponerte. Grafikken er blitt bedre siden The Elder Scrolls IV: Oblivion (Fallout 3 bygger på en videreutviklet Oblivion-motor), og spesielt føles ansiktsuttrykkene mer levende. Dette kommer til å bli ett av de største spillene som slippes neste år, så det er bare å begynne å lengte.

Fallout 3
Bethesda hadde virkelig gått helt ut når det gjaldt goodiebagen som alle tilstedeværende journalister fikk. Vault-boy bobblehead-figuren er noe man samler i spillet (totalt finnes 21 ulike), Nuka-Colaen er selvfølgelig der og til og med Vault Tec-matboksen. T-skjorten er lik overallene folket i vault 101 bærer.
Fallout 3Fallout 3Fallout 3Fallout 3

Relaterte tekster

Fallout 3Score

Fallout 3

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Jon Cato har overlevd atomkatastrofen og trosser radioaktivitet og mutanter på jakt etter sannheten. Les anmeldelsen!

0
Fallout 3 er gratis på PC

Fallout 3 er gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Siden det har gått en uke siden jeg forhåndsvarslet om dette knallgode tilbudet er det greit med en påminnelse nå som du faktisk kan ta nytte av det. For som lovet har...

1
Fallout 3 blir gratis på PC neste uke

Fallout 3 blir gratis på PC neste uke

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Fallout-serien fyller altså 25 år denne måneden, og Bethesda har tenkt å feire dette ved å gi vekk spillet som virkelig satte franchisen på kartet. Fra og med klokken 17...



Loading next content