Norsk
Gamereactor
forspill
Fallout 4

Fallout 4 - inntrykk fra QuakeCon

Vi besøkte messen i Dallas for å få en eksklusiv kikk på det kommende kapittelet i den populære Fallout-serien. Her er våre inntrykk av Fallout 4...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Du er ikke alene hvis du fortsatt vil ha mer informasjon om Fallout 4, selv etter den omfattende presentasjonen Bethesda ga på E3 i juni. Derfor var vi på plass under årets QuakeCon for å se Todd Howard presentere enda mer gameplay. Det virker kanskje litt merkelig at de stiller med så mye gameplay på to messer som ligger så tett opptil hverandre tidsmessig, men så skal jo spillet være nesten ferdig utviklet.

HQ

De første øyeblikkene av presentasjonen her i Texas setter oss i stemning med humor passende for Fallout-serien. Alle får utdelt en Vault Boy-maske, og det første vi ser er en hylende morsom Pip-Boy-reklame. Deretter tar Bethesdas Todd Howard en litt mer alvorlig mine idet han starter der vi andre også skal begynne om noen måneder, nemlig i karakterskaperen.

I Fallout 4 ser vi et grensesnitt med mer humor, og menyene ligner på de vi finner i Fallout Shelter. Hver evne har altså sitt eget rom, og selv om det kanskje handler mest om det estetiske, er det vanskelig å riste av seg følelsen av at Bethesda har mye kjærlighet for Fallout 4.

Dette er en annonse:

Deretter var det klart for den mest interessante delen av presentasjonen: En 20 minutter lang sekvens med utforsking og kamp. Vi ser ødemarken på skjermen, og skjønner at vi er like ved inngangen til Diamond City, selve knutepunktet i Fallout 4. Avstanden og detaljrikdommen er det første vi biter oss merke i, og det er ikke lenger noen tvil om den visuelle kvaliteten. Spillet ser bra ut.

Det er imidlertid litt tidlig å si noe hundre prosent sikkert, for hele presentasjonen spilles i førstpersonsperspektiv. Når det gjelder animasjonene til figuren vår er vi altså helt blinde fortsatt, og det er litt urovekkende at de andre figuranimasjonene vi ser er litt haltende.

Fallout 4
Fallout 4Fallout 4Fallout 4
Dette er en annonse:

Etter en tur innom Diamond City sammen med Piper, tar vi med oss Dogmeat til Lexington. På vei ned en gate blir vi overfalt av en gjeng zombielignende vesener, og det er på tide at den overlevende fra Vault 111 må finne frem våpnene. Kampen er raskt ferdig etter noen salver fra laserriflen, og følelsen jeg sitter igjen med er at det var lite imponerende.

Blir du angrepet, får du kun en beskjed om at du er skadet. Synet blir ikke uklart eller rystet på noen måte, noe som føles litt merkelig. Jeg forventer faktisk litt mer feedback fra spillet når tre zombier forsøker å dra ut innvollene mine. Det er ikke nødvendigvis det at kamp i førsteperson er skuffende, men Bethesda ser ut til å ha problemer med graden av realisme som skal til.

På skjermen ser vi litt forskjellige ting som skal hjelpe oss med å overleve. Det ene, som ikke burde sjokkere noen, er en livmåler som registrerer stråling. Den andre er imidlertid litt mer oppløftende. I stedet for å legge våpen diagonalt i menyen, ligger de nå etter hverandre i kryss. Dette burde sørge for en bedre spillopplevelse enn i de tidligere spillene.

Vi forlater gaten til fordel for et forlatt supermarked. Her oppdager vi at de har fjernet lasteskjermene fra presentasjonen, men vi får ingen forklaring på hvorfor. Vel inne konkluderer vi med det samme som tidligere: Det er pent. Lyssetting og partikkeleffekter sørger for lekre innendørsmiljøer.

I løpet av en kort snikesekvens lærer vi at terminal-hackingen er identisk som i Fallout 3 og Fallout: New Vegas, og så er det klart for litt skuddveksling. Denne gangen er det menneskefiender som står på menyen, og laserriflen byttes ut med en granatkaster. Her erfarer vi at våpnene fortsatt er ekstra effektive ved bruk av VATS-systemet, samtidig som vi få vite at miniatombomben fungerer helt fint på fiender som står mer enn 50 meter unna.

I løpet av kampen dukker Brotherhood of Steel opp for å hjelpe oss, og vi lurer på om det vil bli mulig å danne allianser med flere slike grupper. Det spørsmålet sto dessverre fortsatt ubesvart da vi forlot presentasjonen, og nå gjenstår det bare litt alenetid med spillet for å kunne slå fast om det føles like bra som det ser ut.

HQ

Relaterte tekster

2
Fallout 4 VRScore

Fallout 4 VR

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Bethesda har virkelig fått sansen for VR. På kort tid har utgiveren lansert hele tre VR-spill, og Fallout 4 VR er det siste i rekken. Men har de satset alt?

4
Fallout 4: Far HarborScore

Fallout 4: Far Harbor

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Den tredje utvidelsen til Fallout 4 byr på en spennende og mystisk øy å utforske, og det eneste problemet er i grunnen tekniske svakheter. Vi har satt karakter...



Loading next content