Fantastic 4

Fantastic 4

Er virkelig superheltene i Fantastic 4 virkelig så fantastiske som de skal ha det til? Arne har tatt på seg trikoten og blitt med i gjengen!

Som så kjent når det kommer en "storfilm" på kino slippes spillet merkelig nok en god stund før slik at de som ikke klarer å vente på filmen stormer til butikkene for å få en smakebit på godsakene. Dette har sikkert sammenheng med at spillene som regel ikke er av beste kaliber (etter min mening i alle fall). Jeg skal ikke påberope meg inngående kjennskap til 7 studios, utviklerne av Fantastic 4, men vil kanskje foreslå at dem lar tenkehatten sitte på hodet litt lenger før de slipper ut sitt neste spill, for dette var alt annet enn imponerende.

Som sikkert mange av dere allerede vet så har Fantastic vært en tegneserie hos giganten Marvel i mange år. Første hefte så dagens lys så tidlig som i 1961, og som navnet hinter til er det fire kreative karakterer vi blir kjent med - The Thing, The Human Torch, The Invisible Girl og Mr. Fantastic, som selvsagt er karakterene i spillet. Alle har sine egne superkrefter som man må benytte seg av for å løse de utfordringene som spillet kommer med. The Thing kan løfte store objekter og kaste på fiender og er den som benytter seg av rå styrke fremfor taktikk. Mr. Fantastic kan strekke seg å få tak i objekter langt unna og er genial på langdistanseangrep i forhold til The Human Torch som farer som en rakett gjennom rommet. Hans angrep er kjappe og effektive og jeg må si at han er den morsomste å spille. Sist men ikke minst er det The Invisible Girl som til forskjell fra de andre er litt mer defensiv og sniker seg heller usynlig forbi enn å gå på med rå makt. Etter hvert tjener man opp poeng som kan brukes til både å oppgradere spillerne med nye angrep og åpne opp ulike special features. Spillet er slik at man med et lett tastetrykk kan bytte mellom karakterene som ønskelig for å gjennomføre spesialitetene til hver enkelt spiller. Det er mange events i spillet som er umulig å gjennomføre hvis man ikke styrer riktig person. Kort fortalt dreier det seg om å slå seg gjennom Dr. Doom sin horde av monstre og roboter slik at jorden kan bli en trygg plass å oppholde seg. Og det er ikke akkurat det at det skorter på fiender, alt fra gangstere og roboter til edderkopper og mutanter.

Grafikkmessig henger dette spillet langt etter i utviklingen, og er ikke noe vi forventer etter så mange år med ps2. Det er ikke langt unna et bra ps1 spill for å være ærlig, selv om det ville være å ta litt i. Omgivelsene er kjedelige og livløse og du skal lete lenge etter et spill med så mange bugs. Fiender som henger fast i veggene og lignende er noe vi klarer off veldig fint uten. Jeg spilte dette spillet både alene og i co-op og co-op-moden her er noe av det verste jeg har vært borti. Vi kom til en boss og plutselig var begge spillerne utenfor kamera og det var umulig å komme inn på skjermen, uansett hvor mye vi vred på kamerastillingen var vi "låst fast". Det er akkurat som om utviklerne bare lot være å sjekke om spillet fungerte ordentlig før de slapp det ut. "Bare vi tjener penger så" var sikkert det eneste som stod i hodet deres, og det er jo en selvfølge, men enn om de hadde tenkt litt på oss gamere også. Det hadde vært fint, ikke sant? Det spiller liksom ingen rolle hvor mange fancy angrep og comboer det finnes når det er umulig å kontrollere verken kamera eller karakterer. For å se det på den lyse siden er det heldigvis umulig å spille 4 spillere samtidig for det ville i alle fall ha blitt kaos. Musikk og effekter er som forventet helt greie, men de blir liksom bare i bakgrunnen uten at det egentlig gjør spillet særlig mye bedre.

Selv om spillet faktisk tar seg litt opp etter hvert kommer det aldri til det punktet at det faktisk er en nytelse å spille. Med et oppdatert kamerasystem som fungerer og presis kontroll kunne det ha vært noe å hente i spillet, men slik som det er nå og vil for all tid bli er det ufattelig skuffende. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg har spilt beat-em-up spill som er mye, mye bedre enn dette og jeg håper virkelig at filmen gjør skam på dette lusne superhelt-spillet.

Fantastic 4Fantastic 4Fantastic 4Fantastic 4
03 Gamereactor Norge
3 / 10