Fantasy Life

Fantasy Life

Følte du noen gang at Animal Crossing var for stille og rolig? Har du savnet frihet og flere valg i JRPG-titler? Vel, kanskje Fantasy Life er løsningen...

Fantasy Life er spillet for deg som ønsker å få mer ut av et japansk rollespill enn å bare følge en gjeng tenåringer som redder verden fra den absolutte ondskap. Dette er spillet for de som ønsker å ta seg en pause fra alle kampene og heller fokusere på å ommøblere stua, ta seg en fisketur, eller bare vise at Jamie Oliver ikke er den eneste som kan ta seg bra ut på kjøkkenet.

Spillet vil med sin fargesprakende og chibi-aktige stil peke mer i retning av Animal Crossing enn Skyrim, så ikke forvent en episk saga satt i en mørk og dyster middelaldersverden. I stedet presenterer spillet seg som en fantasiverden du finner i barnebøker, med slemme banditter som stjeler epler, søte drager og prinsesser i nød.

Det er i denne Kardemommeby-lignende verdenen at du skal skaffe deg et liv (life). I Fantasy Life er nemlig alle de forskjellige klassene/yrkene du kan ha kalt for Life, og her har du et ganske godt utvalg, og uttrykket "skaff deg et liv" får plutselig mye mer tyngde. Du kan velge mellom de tradisjonelle rollene som paladin, leiesoldat, magiker og jeger, til de litt mer utradisjonelle rollene som gruvearbeider, tømmerhogger, snekker, fisker, og lignende.

Fantasy Life
Som ethvert moderne rollespill starter man med å lage en heroisk tømmerhogger!

Hver rolle har sin egen Guild Master som du skal prate med for å begynne ditt liv, samt motta oppdrag og diverse andre gjøremål. Jeg har fått nok av å spille som den heltemodige ridderen i skinnende rustning, så jeg bestemte meg for å leve livet som tømmerhogger. Alt mens jeg nynnet på Monty Pythons Lumberjack Song.

Oppdragene man får varierer veldig ut ifra hvilket liv man har valgt seg. Som en leiesoldat eller jeger vil du bli sendt ut for å slåss mot de forskjellige ville dyrene og monstrene som vandrer rundt, som en tømmerhogger eller fisker så handler det mest om å samle inn resurser. Er du en smed eller kokk så går du gjennom en rekke små minispill for å lage produktet ditt. Skulle du angre på livsvalget ditt så har du heldigvis muligheten til å velge og bytte mellom alle de forskjellige livene, så du er ikke bundet til valget du tok i begynnelsen av spillet.

Faktisk er det meningen at du skal bruke tiden din på å leve de forskjellige livene. Samle inn mineraler som gruvearbeider, før du skifter over til rollen som smed og lager våpen du kan bruke når du trer inn i rustningen som en paladin. Å bytte på rollene mine på denne måten minnet meg veldig om Final Fantasy 14, og det hele sørget for at spillet ikke ble for ensformig i lengden.

Men nok om arbeidslivet! Fantasy Life gir deg også muligheten til å kjøpe hus og hjem, og disse kan du dekorere rikelig med møbler, så om du likte Animal Crossing så vil du nok kjenne deg igjen i denne delen av spillet. Litt mer arbeid er det for å skaffe seg dekor, for mens du i Animal Crossing kunne smiske deg til en ny sofa, så er du i Fantasy Life mer avhengig av å lage tingene selv eller utføre oppdrag, og dem er det nok av.

Fantasy Life
Å lage ting i Fantasy Life består av å fullføre en rekke små minispill.

Spillet er fylt opp med NPCer som har ting de gjerne vil at nettopp du skal gjøre for dem. Oppdragene i spillet er også delt opp i tre forskjellige kategorier. Du har oppdragene som er relatert til livet du har valgt, hvor belønningen øker din rang og lærer deg nye ferdigheter, deretter har du de historiefokuserte oppdragene som belønner deg med bonuspoeng som kan brukes til å låse opp spesielle perks, og til sist har du oppdragene fra NPCene som belønner deg med penger og gjerne en gjenstand eller to.

Men i motsetning til Animal Crossing så er NPCene i Fantasy World ganske livløse. De går ikke rundt og lever sine egne liv med sine egne gjøremål, istedenfor er de mer som de typiske NPCene i et hvilket som helst japansk rollespill, og står på stedet hvil eller går frem og tilbake. Ikke i nærheten av så levende som jeg hadde håpet spillet kunne vært.

Samtidig er ikke spillets rollespill-elementer helt på topp. Her er det actionrollespill det hentes inspirasjon fra, så alle kampene er i real-time fremfor en lukket arena som i de fleste andre spill i sjangeren. Du får med deg et par lagkamerater på ferden, men du har ikke akkurat et hav av ferdigheter å velge mellom så for det meste utkjempes kampene seg med at du sporadisk trykker på enten A- eller X-knappene

Likevel har spillet et ganske så kompleks nivåsystem. Nesten alle ferdighetene dine kan gå opp i nivå, dette gjelder alt fra løping, sniking, bruken av skjold, våpen, osv. Og etterhvert som nivåene dine øker så vil du få poeng som du kan fordele utover de forskjellige aspektene av figurene din. Dette gjør at du kan finpusse deg til å bli bedre i kamp eller en bedre skredder, alt ettersom du selv vil.

Fantasy Life
Man kan bruke ettermiddagen på å kjempe mot store beist...

Historien presser deg heller ikke for mye for å følge den, utenom at det er på denne måten du får tilgang til nye steder og områder. Ellers kan du fritt følge den i ditt eget tempo, og godt er det, for den er ikke spesielt engasjerende eller spennende. Noen artige figurer dukker opp innimellom, men ellers følte jeg ikke at historien var noe særlig.

Fantasy Life prøver å være en blanding av sim og rollespill, og ender opp med å verken være fugl eller fisk. Det bygger på mange gode ideer og konsepter, men klarer ikke helt å presentere dem så godt som det kunne blitt. Det betyr ikke at Fantasy Life er kjedelig. Faktisk syntes jeg det var ganske artig og underholdende, og det at man kunne bytte mellom rollene sine gjorde at jeg ikke gikk lei.

Når interessen for å følge historien dabbet av så kunne jeg alltid ta på meg kokkehatten eller prøve å skape noen eliksirer som alkymist. Bare det at jeg kunne velge mellom action eller rolig tidsfordriv gjorde at jeg alltid hadde noe å finne på i Fantasy Life uansett hvordan humøret mitt var. Dette til tross for at gjennomførelsen kunne vært gjort bedre.

Spillet er heller ikke noe småtteri rent utviklingsmessigt heller. Level-5 har fått med seg Nobuo Uematsu til å komponere et nydelig lydspor, og Yoshitaka Amano står for tegningene, så her har ambisjonene vært høye selv om det ikke nådde helt opp.

Fantasy Life
...for så å vie kvelden til å ordne litt i stua.

Ønsker du kun et rolig, fredfylt og underholdende sim-spill til 3DS så er nok Animal Crossing det rette valget for deg. Ser du etter en ordentlig japansk rollespillopplevelse så er Bravely Default spillet du er ute etter. Men er du ute etter en mellomting som kombinerer det beste fra to verdener så godt det kan, så er Fantasy Life en god anbefaling.

Spillet er langt fra perfekt, og gir ikke noe ordentlig inntrykk av å være verken det ene eller det andre, men fungerer meget fint som en forsmak. Det er artig og har en fin underholdningsverdi, med mange gode ideer. Mer enn nok til at jeg uten problemer klarte å synke inn en god del timer i spillet. Det har til og med støtte for flerspillermodus, så om du vil besøke eller få besøk av en venn som blir med på laget så lar dette seg gjøre. Bare det burde jo gjøre spillet mye mer attraktivt for enkelte.

7 / 10
+
Mye å gjøre, masse variasjon, Nobuo Uematsu skuffer aldri med sitt lydspor, mange gode ideer