Far Cry Instincts

Far Cry Instincts

Jack Carvers voldsomme sommerfeire fortsetter i Xbox-eksklusive Far Cry Instincts. Ta med solkrem og bli med på actionfest!

Selv om jeg avguder både Halo 2, Half-Life 2 og The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay så begynner det dystre framtidsscenarioet å bli litt vel utvannet. Det var delvis derfor Far Cry kjentes så friskt. Når UbiSoft nå velger å følge opp fjorårets store actionoverraskelse til Xbox, er det ingen sedvanlig konvertering som man bys på, det er et helt nytt eventyr spekket med nye funksjoner.

Spillet begynner midt i en diskusjon mellom helten Jack Carver og Valerie, en hardfør kvinnelig journalist som jager et scoop et sted i Karibien. Solen steker og rundt oss glanser det lysgrønne sjøvannet og klukker mot båten i takt med myggens ivrige surring. Alt sees fra førstepersonsperspektiv og Valerie forsøker å overtale Jack til å føre henne enda lengre nordvest for å fotografere noe underlig som hun sett ved et tidligere tilfelle. Jack vegrer seg litt og sier at han ikke har tenkt til å få båten sin sønderskutt. Valerie, i full protest, kaster seg på vannscooteren som ligger fortøyd bak båten, og gasser på så saltvannet skvetter til alle kanter.

Sekundet senere dukker to Black Hawk-helikoptre opp og senker seg ned mot vannet mens det åpner ild mot båten. Jack kaster seg overbord hvor jeg tar kontrollen over han. Herfra gjelder det å svømme til bunnen for å unngå å bli skutt av helikoptrene, og ta seg til land for så å kaste seg ut mot fienden og finne ut hva som egentlig foregår på øyen. Lengre inn i eventyret blir det åpenbart at det er gamle Dr.Kriegers velkjente mutantprosjekt som holder til på øyen, og det var hans armé som ødela Jacks båt. Tre timer inn i spillet blir Jack tatt til fange av oberst Crowe og en gruppe velkamuflerte soldater, og injiseres med Dr.Kriegers mutantgener (de som Jack holder på å dø av i slutten av i PC-spillet), og når han kort etter rømmer fra Crowe, oppdager han at Kriegers genmanipulering har gitt han en hel rekke nye ferdigheter.

Den første av disse instinktene er muligheten til å kjenne lukten av fiendtlige soldater på veldig langt hold. Lukten markeres av en lysegul røyk som effektivt avslører snikende soldater. Jack kan etter injeksjonen også heale seg selv, hvilket gjør medisinboksene som man tidigere har vært avhengi av, overflødige. Den andre ferdigheten som Jack oppdager er supersynet som gjør det mulig å se i mørket. Andre ferdigheter innebærer abnorm hurtighet og spenst, stålklør og ett kamuflasjesystem ikke helt ulikt det i Halo-spillene. Disse ferdighetene tildeles spilleren alt ettersom eventyret skrider frem og skaper nysgjerrighet og variasjon samtidig som de fremstår som smart utformede belønninger. Noen av dem, som supersynet og luktesansen, er dog ikke spesielt brukbare og gjør bare skuddvekslingene mer kranglete mot Kriegers soldater, mens andre er både artige og effektive.

Vanskelighetsgraden i Instincts er ganske høy, og et stykke inn i spillet er det ofte nødvendig å både kamuflere sin fremgang ved og bare gå på huk gjennom tett buskas og samtidig være så stille som mulig. Blandningen mellom stor forsiktighet, lydløse knivhenrettelser og smart utnyttelse av spillets ulike miljø er både underholdende og vellykket, og skiller Instincts ganske mye fra PC-originalen. Det lave tempoet i snikepartiene varieres regelbundet med ekstremt fartsfylte biljakter og hektiske skuddvekslinger.

Fiendene i Instincts slår ofte alarm da når oppdager Jack, så omgrupperer dem seg, og benytter seg av kingliggende hinder og objekt for å komme unna kulene. Dessverre er treffsonene litt ujevnt fordelt, akkurat som i PC-versjonen, og det fører noen ganger til at fiendesoldatene tåler litt for mange skudd. Noen av dem kan motstå et helt magasin fra enkelte av Jacks pistoler. De skriker heller "God damn that hurts" isteden for å dø, og når det først skjer, da er det utrolig irriterende.

Flerspillerdelen er dessverre ikke helt det vi hadde håpet på. Kampene blir ofte famlende, våpnene føles ujevne og banene savner den fantasirikdommen som for eksempel multiplayerkartene i Project Snowblind eller Halo 2 byr på. Det er gøy i en stakket stund, men det tar ikke mange timene før man er lei, og vil ha noe mer. Desto bedre er spillets grafiske kvaliteter som uten tvil plasserer Far Cry Instincts helt i toppen sammen med andre lekkerbiskener som Halo 2, The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay og Ninja Gaiden. Miljøene sprudler av rikt planteliv, og det inviterer til nesten like mye utforskning som PC-spillet. Fysikkmotoren imponerer også, og da spesielt systemet for vann, røyk, ild og lyseffekter. Det eneste vi kan utsette noe på, er at teksturene er litt vel lavoppløste og bildet er kanskje litt vel kontrastrikt men ellers er dette sukkersøtt øyesnadder.

Far Cry Instincts ett vanvittig lekkert, variert og veldig actionfylt eventyr som bør appellere til både ferietørste solbadere som hardbarkede actionfantaster. Det er ikke like bra som PC-spillet men fortsatt ett anbefalt kjøp for alle med sug etter kruttrøyk.

Far Cry InstinctsFar Cry InstinctsFar Cry InstinctsFar Cry Instincts
8 / 10
+