Norsk
Gamereactor
forspill
F.E.A.R. 2: Project Origin

F.E.A.R. 2: Project Origin

Først F.E.A.R. 2, så Project Origin, så til slutt F.E.A.R. 2: Project Origin. Det har vært en vinglete navneprosess, men spillet ser ut til å bli en fjellstø grøsser av høy kvalitet. Vi har kikket nærmere på oppfølgeren til F.E.A.R.!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I dagens spillverden er det flust av skytespill, men kun ytterst få av disse regnes som fantastisk bra. I 2005 kom et slikt spill. F.E.A.R. rev med seg pris etter pris og kritikere roste alt fra stemning og historie til grafikk og gameplay. Nå kommer oppfølgeren...

Mye har skjedd siden Monolith slapp F.E.A.R. Vivendi eide F.E.A.R.-navnet og først ønsket de å ta spillserien i en annen retning enn Monolith. Den ekte oppfølgeren ble derfor døpt Project Origin, mens Vivendi jobbet med en uekte oppfølger under navnet F.E.A.R. 2. Nå har imidlertid Monolith kjøpt tilbake rettighetene på F.E.A.R.-navnet, så det kommende spillet blir hetende F.E.A.R. 2: Project Origin.

Project Origin fortsetter i de overnaturlige fotsporene til storebror, og vi får fortsatt treffe tidenes kanskje skumleste jentunge, Alma. Verden trues igjen med undergang da Alma forsatt ikke har fått oppreisning for hennes plagede fortid, og denne gangen er hun mye sintere enn før. Historien vil ta for seg detaljer rundt Almas oppvekst og utvikling, noe fans over hele verden har ventet på å høre mer om.

Denne gangen spiller man ikke som Point Man, men en Delta-styrke-mann ved navn Michael Becket. Traileren avslører at Becket gjenomgår en operasjon og etter dette får den samme evnen Point Man hadde. Nemlig evnen til å foreta seg ting i "slow motion", noe som har blitt et kjennetegn for F.E.A.R.

Dette er en annonse:

Fans av det tidligere spillet vil skjønne hva jeg mener når jeg sier at det er atmosfæren som styrer spillet. Mange andre spill har også spilt på atmosfære, og da spesielt innenfor skrekksjangeren. Blant annet Silent Hill og Fatal Frame-serien er kjent for dette.

Utikleren prøver i dette tilfellet å krype inn under huden på spilleren og terrorisere spillerens psyke. De vil rett og slett ikke ta den enkle ruten med stor skumle monstre som hopper frem rundt hjørnet og prøver å spise deg.

Atmosfæren i F.E.A.R ble elsket like mye som forbannet. De som elsket den fikk rett og slett ikke nok av den grusomme opplevelsen, og de som forbannet den hadde ikke nerver til å spille gjenom spillet (Hei Carl Thomas! -red). Det ser ikke ut til at Monolith vil gjøre oppfølgeren mindre skummel. Alt vi har sett så langt tyder på at det kommer til å bli en meget mørk opplevelse.

Monolith har skrytt på seg at de skal lage det beste kampsystemet til et skytespill noensinne, og det ser lovende ut så langt. Med F.E.A.R. klarte utvikleren å puste nytt liv i en sliten sjanger, blant annet med sakte-sekvensene, men det er fortsatt ikke avslørt om utvikleren har noen spilltekniske ess i ermet denne gangen. Spillet har en solid grafikkmotor i bunnen, men Monolith er nødt til å vise til enda mer denne gangen for å tilfredsstille de overveldende forventningene som allerede knyttes til spillet.

Dette er en annonse:

Mange er bekymret for 360- og PS3-versjonen, ettersom F.E.A.R. ikke fungerte like godt på konsoll som på PC. Men det var Vivendi som stod for konsollkonverteringen sist, og denne gang står Monolith for jobben selv, og lover oss et like spennende spill på alle format.

Et mer åpent gameplay, og en diger by i ruiner er lovende premisser for denne oppfølgeren. Spillet kommer ikke før i 2009 en gang, så det er ennå lang tid igjen av utviklingen, og Monolith holder mange kort tett til brystet. Men til tross for dette er det en atmosfære og en slags solid følelse av at dette blir stort allerede nå. Skummelt, men stort.

F.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project Origin
F.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project Origin
F.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project OriginF.E.A.R. 2: Project Origin

Relaterte tekster



Loading next content