Siste års FIFA-utgivelse omtales som det beste FIFA-spillet noensinne, og de fleste kritikerne mener også det var det beste fotballspillet som ble sluppet i fjor. Electronic Arts var fornøyde med Fifa 10, som ifølge pressen og salgstall for alvor overtok tronen som markedets råeste fotballspill fra langtidsrivalen, Pro Evolution Soccer. Derfor er det kanskje ingen overraskelse at vi er nysgjerrige på hva som er nytt og forbedret i den kommende utgivelsen. Hva er det som skal gjøre fotballen enda mer realistisk, det visuelle mer delikat og motstanderne mer troverdige i FIFA 11?
Man vil legge merke til at individuelle ferdigheter vil spille en større rolle i FIFA 11. Alle spillerenes ferdigheter vil være mer tydelige, og vi merket godt at pasninger nå krevde mer presisjon og pasningens kvalitet varierer også etter hvilken spiller som sendte pasningen. Det nye pasningssytemet kalles Pro Passing, med nye typer pasninger som skrupasninger, som vil gi spillerne en større utfordring og kreve mer presisjon i angrepsoppbygningen.
Et nytt element kalles Personality Plus, og det går ganske enkelt ut på å tillegge fotballspillerne mer personlighet. Spillerne skal i større grad oppføre seg mer som seg selv og gi en mer virkelighetsnær opplevelse. Det vil nå være større variasjon i spillernes spillestil, ballbehandling og løpsmønstre, som skal gjøre at de blir mer gjenkjennelige og at individuelle egenskaper og oppførsel kommer tydeligere frem. Hver eneste fotballspiller er satt sammen av 130 deler, og i FIFA 11 er det i utgangspunktet ni ulike kroppstyper som er klare til redigering, hvor det i FIFA 10 kun var tre. Dette vil si at det nå skal være mye mer realistisk å se spillere som Peter Crouch bevege seg, og han kan ikke lenger gjemme seg i feltet uten at sjiraffhodet hans stikker frem.
Det er også tydelige forbedringer i ansiktsteksturer, ettersom vi nå legger merke til at spillerne blunker og følger ballen med øynene. Det finnes flere ansiktsutrykk og spillerne har detaljerte rynker som gir et realistisk preg på spillermodellene. Keeperne har også fått en etterlengtet overhaling, som helt klart har vært til det bedre. Keeperne har gjerne sugd seg inn på ballen med den samme statiske bevegelsen i år etter år. I FIFA 11 har det blitt til nye refeksmønstre og animasjoner til keeperne, som igjen åpner for nye måter å score på for målsultne spisser.
Hver enkelt spiller har også egenskaper etter arbeidskapasitet, noe Wayne Rooney er et godt eksempel på, og som i virkeligheten ser vi han flere ganger ta de dype løpene tilbake på banen for å bidra som forsvarsspiller når laget trenger ham. På samme måte som Zlatan som regel står og venter på posisjonen sin til ballen kommer og sjansen byr seg. Vi ser at individualitet og realisme er et stort fokus fra utviklerne i EA Sports.
I følge utviklerne er spillet omlag 50 prosent ferdig, noe man merket med en del småfeil i både grafikken og spillerbevegelsene. Spillet virket også en smule ubalansert i forhold til spillere som hadde fått forbedret egenskapene sine ved all den nye individualiseringen. Men dette er forhåpentligvis noe utviklerne klarer å balansere til spillets utgivelse senere i år. Alt i alt var vi imponerte over det nye fokuset utviklerne har hatt på individuelle ferdigheter, og det er ingen tvil om at dette gjør spillopplevelsen mer realistisk og spennende for ihuga fotballfans.