Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
FIFA 14

FIFA 14

FIFA feirer 20-års jubileum i år, og EA inviterte til prøvespilling av FIFA 14 på Ullevål Stadion. Tomas fikk teste - uten leggbeskyttere...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har skjedd mye på de tjue årene FIFA har vært i bransjen. Det merkes. Spillserien som gjorde sin debut ved å love et friskt pust i 16-bits landslagsfotball ser i hvert fall til de grader annerledes ut når Sebastian Enrique fra EA Sports går gjennom et par slides og viser oss noen Gamescom-trailere fra 360- og PS3-versjonene av FIFA 14.

FIFA 14 skal handle om følelser. Fotball er som kjent fullt av rivalisering, glede og smerte, noe EA Sports håper på å fange i sitt ferskeste fotballspill. Dette er på ingen måte noe subtilt ønske. Foruten at "Emotion" står svart på hvitt i store bokstaver på skjermen, minner de dramatiske Gamescom-trailerne vi får se nesten litt om en trailer fra Total War: Rome II. Når den første traileren har gått sin gang, forteller Enrique oss om hvordan FIFA 14 skal være et større hopp for serien enn forgjengeren var.

FIFA 14
Autentisk som aldri før. Igjen.

Slik vi har hørt tidligere skal det hovedsakelig legges vekt på fire nyheter som skal gjøre FIFA 14 til en mer virkelighetsnær og autentisk opplevelse. Den første endringen har fått navnet "Precision Movement". I dette ligger det at animasjoner skal være mer realistiske og sømløse, samtidig som de skal være fleksible, slik at spillet holder seg like responsivt. Enrique forteller oss at fart og fremdrift vil spille en større rolle, og at det ikke lenger vil være mulig for en fotballspiller som braser fremover i stor fart å plutselig stoppe og stå på stedet hvil. For å demonstrere, viser han oss en sammenligning mellom to spillere som prøver å snu 180 grader i høy fart. Den ene fra FIFA 13, den andre fra FIFA 14. Spilleren på FIFA 13 bremser ned litt og snur. Spilleren på FIFA 14, derimot, involveres i et helt annet drama. Han sakner ned, sklir litt, mister kanskje fotfeste en smule, før han sparker fra og retter seg opp igjen i full sprint. "Man kan ikke bytte retning uten riktig fot i bakken", forteller Enrique.

Dette er en annonse:

Den andre store nyheten er "Protect the Ball". Vi blir fortalt at mange fans skal ha klaget på at tempoet i FIFA 13 var for raskt, og at det var lite man kunne gjøre for å holde ballen i laget annet en å sende kjappe pasninger mellom egne lagkamerater. I FIFA 14 skal man imidlertid kunne holde motstanderen på avstand ved å bruke kroppen. Slik kan du senke tempoet, blokkere og kjøpe deg selv litt tid før du sender ballen videre til en spiller ikledd matchende drakt. Jeg ser dessuten for meg at du vil kunne skjerme ball ved cornerflagget som aldri før.

FIFA 14
Med "Protect the Ball" kan du holde spillere unna ved å bruke kroppsvekten din. Eller en velplassert albue.

Den tredje endringen i FIFA 14 har fått navnet "Pure Shot". Dette handler rett og slett om at du i skuddøyeblikket skal ha større kontroll over vinkelen, retningen og skruen på skuddene dine. Tanken er at scoringer skal føles mer unike, og mindre som standard FIFA-mål. EA ønsker å formidle følelsen av å score et fantastisk mål bedre enn de har gjort før. Dette henger også sammen med den fjerde nyheten, som er at spillet har fått en ny og mer realistisk ballfysikk. Dette åpner for skudd med nye ballbaner. Ballen skal kunne duppe, den vil påvirkes av turbulens og får du et skikkelig godt treff kan du få ballen til å stige sakte frem mot mål. Alt for å gjøre keeperens dag på jobb til et mareritt.

Jeg registrerer fort at noe er annerledes når jeg får prøve en versjon av spillet som kjører på denne generasjonens konsoller. Animasjonene er definitivt bedre. Spillernes bevegelser har mer tyngde og virker mer naturlige. Det blir imidlertid litt klabb og babb etter hvert som spillere mister balansen eller sklir, de gangene jeg er veldig brå i bevegelsene. Man må nok være litt mer varsom med spurt-knappen enn tidligere. Samtidig er det verdt å merke seg at man nå kan dribble mens man spurter. En endring kanskje spesielt Ronaldo-fans vil ønske velkommen. Grafikken har derimot ikke gått gjennom noen store endringer.

Dette er en annonse:

Jeg merker, som Enrique var inne på da han snakket om "Protect the Ball", at det er lettere å ta seg tid til å finne spillere å sentre til. Det er ikke like lett for motstanderen å ta ballen ved å simpelthen løpe inn i meg når jeg kan skyve de unna med kroppen. Jeg trenger ikke lenger løpe unna dem. Likevel klarer jeg ikke bruke det aktivt nok til å virkelig bremse tempoet i kampen, men det er slettes ikke umulig at det kan funke.

FIFA 14
Man skal holde tunga rett i munn og føttene på bakken for ikke å miste balansen

Utover at skuddmekanismen føltes litt annerledes, merket jeg ikke så mye til "Pure Shot" på den lille tiden jeg spilte FIFA 14, men den nye ballfysikken satt i det minste sine fotspor. Det virker som ballen både spretter og skrur annerledes når man strør pasninger rundt omkring på banen. Noen stor endring er det ikke, men det er med å bidra til et mer autentisk helhetsinntrykk.

Det er ikke bare på fotballbanen at alle endringene skal komme. Vi blir lovet et intuitivt, nytt brukergrensesnitt. De nye menyene skal være panelbaserte og minner derfor kanskje en smule om Windows 8. Karrièremodusen har også fått seg en oppussing. Den mest åpenbare endringen er at du nå må forholde deg til et speidernettverk, som du aktivt rekrutterer og sender ut på oppdrag til ulike deler av verden. Spillernes ferdigheter og markedsverdi er skjult og litt på samme måte som i Football Manager må man sende speidere for å avdekke hva de egentlig er verdt. Jo bedre speiderne dine er, og jo mer tid du bruker på å speide, desto mer detaljert informasjon får du. Slik vil du mer aktivt kunne jobbe opp mot og planlegge det neste overgangsvinduet.

Til sist, men ikke minst, kan man ikke lenger snakke om FIFA uten å nevne Ultimate Team. FIFA Ultimate Team (FUT) var nemlig den mest populære spillmodusen i FIFA 13, der det på daglig basis spilles over 3,4 millioner kamper og foretas 17 millioner spilleroverganger. Den enorme suksessen forklarer Nicholas Wlodyka, produsenten bak Ultimate Team, ved å vise til det sosiale aspektet og hvordan Ultimate Team stadig utvikler seg og utfordrer spillere på nye måter.

FIFA 14
Ultimate Team er allerede utrolig populært, men EA Sports vil ha enda flere ombord

I år skal FUT-entusiaster blant annet få bryne seg på et nytt chemistry-system. Å ha god kjemi mellom spillerne på laget sitt i Ultimate Team var viktig, men skal vi tro Wlodyka vil det nå bli essensielt. Desto bedre kjemi spillere har i FIFA, desto flere av egenskapene deres kan du velge å forbedre. Har du for eksempel en venstreback som liker å gå på løp, kan du gi vingen din en defensiv forsterkning slik at han trekker seg ned i forsvar når backen er i angrep. Har du dårligere kjemi, får du få eller ingen slike forsterkninger.

Spillermoral er dessuten på vei ut til fordel for et nytt lojalitetssystem. Fotballspillere du kjøper på overgangsmarkedet vil være mindre lojale til laget enn de du henter rett ut av pakkene du åpner, men etter hvert som de spiller flere kamper vil lojaliteten deres øke. Slik belønnes man for å tenke langsiktig når man henter nye spillere, og forsåvidt også for å kjøpe pakker.

Det gjøres også en rekke endringer for å gi spillere mer kontroll over laget sitt. For førte gang vil du nå kunne velge draktnummer og frisparktagere i FUT, og det vil finnes et større utvalg av formasjoner å velge mellom. Spillerkortene skal heller ikke være låst til ulike formasjoner, slik at man står friere til å eksperimentere med nye kampoppsett. Det nye speidersystemet i FIFA 14 vil imidlertid bli forbeholdt karrièremodus, så spillerverdier vil fortsatt være åpne til enhver tid.

Ja, det er ikke tvil om at vi snakker om et helt annet FIFA nå enn det man gjorde for tjue år siden, men hvor forskjellig er EA Sports sitt nyeste fotballspill egentlig fra deres forrige spill i rekken, FIFA 13? Du kan i hvert fall forvente deg et FIFA som går lengre i samme retning som FIFA 13. Der FIFA 13 gjorde at spilleres førstetouch ble mer uforutsigbart, og at ballen ikke lenger satt som limt etter et vanskelig mottak, gjør FIFA 14 litt det samme med hvert eneste touch. Det betyr at vi får et spill som er mer realistisk, mer autentisk og som rett og slett ligner mindre på et TV-spill og mer på en interaktiv fotballkamp. Nå skal jeg ikke si at spillbarheten er blitt nedprioritert. FIFA 14 er responsivt, flyter bra og er morsomt å spille, på tross av at rommet for tilfeldigheter og uforutsigbare utfall er større enn før. Føltes det som om jeg hadde scoret foran en fullspekket stadion da jeg satt inn 2 - 0 scoringen med Juventus? Tja, ikke helt, men det nærmer seg.

FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14

Relaterte tekster

5
FIFA 14 (PS4)Score

FIFA 14 (PS4)

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Verdens største sportsspill har inntatt den neste generasjonen, og gressmatta har aldri sett bedre ut. Likevel er ikke Messi og Ronaldo helt i toppform, bare nesten...

FIFA 14Score

FIFA 14

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Årets fotballsesong starter på dagens konsoller, før den tar steget over til next-gen. Vi har gransket og vurdert avsparket i FIFA 14, og satt karakter...

0
Møt verdens beste FIFA-spiller!

Møt verdens beste FIFA-spiller!

ARTIKKEL. Skrevet av Lee West

Den beste FIFA-spilleren i verden er praktisk talt norsk. Vi slo av en prat med den fingerferdige ballkunstneren August Rosenmeier, som hentet pokalen hjem til Danmark!



Loading next content