Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
FIFA 14

FIFA 14

Bedre avslutninger, mer tilfredsstillende angrepsspill og realistiske animasjoner - det er i hvert fall ingenting å utsette på ambisjonene for FIFA 14.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Gjennom de siste par årene har det blitt snakket mye om evolusjon kontra revolusjon når det kommer til utviklingen av FIFA-serien. Flere spillere har stilt spørsmålstegn om en årlig utgivelse kan rettferdiggjøres, ettersom endringene ikke er så voldsomt store. Når jeg spør Sebastian Enrique, ansvarlig for Career Mode, om hvorvidt det er snakk om evolusjon eller revolusjon denne gangen, smiler han og sitter litt og tenker over svaret. Hans svar lyder som følger:

- Hvis du spør meg personlig, altså utvikleren Sebastian, så tenker jeg ikke at jeg vil skape revolusjon eller evolusjon, men derimot bare at jeg vil skape det beste fotballspillet per dags dato. Listen skal hele tiden heves, og så må forbrukerne vurdere om det er nok til å rettferdiggjøre et kjøp.

Produsent Nick Shannon starter med en video der de på bombastisk vis illustrerer hvor suksessrikt FIFA 13 har vært siden lanseringen. Over to milliarder spilte kamper taler sitt tydelige språk, men EA har ifølge Nick Shannon ikke tenkt til å hvile på laurbærene. Selv om EA nylig fikk den tvilsomme æren av å bli kåret til "The Worst Company of America", så har det omstridte firmaet ingen større kritikere enn deres egne medarbeidere. Derfor tro de på at FIFA 14 vil by på en enda bedre opplevelse enn forgjengeren.

FIFA 14
Dette er en annonse:

I år ligger det største fokuset på at det ikke bare skal føles godt å avslutte et angrep med et mål, men at spillere også skal finne tilfredsstillelse i å bygge opp selve angrepet. Kampen om midtbanen blir mer essensiell, og vi får vist en utvidelse av mekanikken Protect the Ball. Der det i FIFA 13 var en kombinasjon av flere forskjellige knappetrykk, er det i FIFA 14 blitt besluttet at det skal være langt mer intuitivt. Mottar man for eksempel ballen med en midtbanespiller omkring midtbanen, og en motstander forsøker å komme tett innpå for å takle, kan må nå med et trykk på L2/LT-knappen bruke kroppen eller armen til å skjerme ballen mens man vender og setter igang et løp lengre fremme på banen. På samme måte virker det hvis man løper langs sidelinjen med en kantspiller, og en motstander bruker dytt- og dra-manøveren. Med ett trykk på L2/LT vil spilleren vifte mostanderens arm vekk og dermed skape mer plass og mulighet for å slå et innlegg inn i boksen.

Sprint-systemet har også fått en ordentlig overhaling. Nå kan man brått skifte retning mens man holder sprint-knappen inne. Suksess avhenger at det er momentum i bevegelsen, så hvis man treffer retningsskiftet perfekt vil man kunne se spilleren lage et nærmest Cristiano Ronaldo-lignende retningsskift i høy fart. I tillegg vil spillerne nå dytte ballen foran seg med varierende avstand, noe som så ut til å virke som en god tilføyelse ut fra demonstrasjonsvideoen.

FIFA 14

En av de områdene hvor FIFA 13, for mitt vedkommende, for alvor hang etter PES 2013, var i avslutningene. Det føles ganske enkelt mer tilfredsstillende å banke ballen inn fra 27 meter i PES enn i FIFA, og det ser ut som EA har lagt merke til dette. Med FIFA 14 følger også en rekke tiltak, som vil uten tvil falle på god jord hos fansen av serien. Først og fremst er det blitt laget en lang rekke avslutningsanimasjoner. Mange av dere kan nok nikke anerkjennende til at man innimellom har holdt skuddknappen inne, og selv om spilleren ser ut til å treffe ballen ordentlig, så resulterer det bare i en dårlig markkryper hvor målvakten nærmeste kan moonwalke til stolpen for å plukke opp ballen.

Dette er en annonse:

Dette skyldes at EA inntil nå har brukt den sammen skuddanimasjonen, uansett om man var i en god eller dårlig posisjon. I de korte presentasjonsvideoene vi så, var det en rekke eksempler på hvordan spilleren nå vil lage et par små steg før avslutningen, så han har den helt riktige posisjonen (nøyaktig som man selv gjør i virkeligheten, når man gjør klar til å sende ballen opp i krysset). Disse animasjonene gjør også at man kan se hvorfor avslutningen ender på bakerste rad på stadioen, og jeg tror at dette kan betyr at man blir langt mer oppmerksom på posisjonen man har innen en avslutning.

FIFA 14

Ballfysikken har også fått en justering. Avslutningene varierer nå langt mer enn tidligere. For eksempel kan det nevnes at man nå kan lage Ronaldo-/Bale-lignende spark, hvor ballen har et nærmest unaturlig skiftende svev. Høydepunktet i forbindelse med disse nye animasjonene var helt klart da det ble vist et mål scoret av en fra utviklerlaget, på en tilfeldig dag på kontoret. Fra 25-30 meters avstand sender han kula helt opp i høyre kryss med en ytterskru som selv Roberto Carlos ville vært stolt av.

Den kunstige intelligensen har naturligvis også fått en oppgradering. Nå vil forsvarspillere tilsynelatende skape et langt mer dynamisk press, og avstanden til motstanderen reduseres betydelig når de blir markert. Selv om vi har hørt det før, så vil jeg våge å påstå at hvis presentasjonsvideoen er noenlunde representativ for det endelig produktet (selv om det enda er et halvt års tid igjen til lanseringen), så ser dette lovende ut. Jeg har flere ganger bannet og blitt sur på en forsvarspiller som plutselig har stoppet midt i et løp, og dermed etterlatt en angriper fullstendig fri i feltet.

FIFA 14

I angrepet blir en rekke nye løpsmønstre implementert, slik at alle skal være med å skape mer dynamiske og realistiske angrep. Først vises en video fra en ekte landslagskamp mellom Sverige og England, hvor Zlatan er markert tett av en forsvarsspiller. Svensken river seg løs og tar et skritt ned i banen for så å endre retning og spurte mot målet, hvor han tar imot ballen med brystkassen og banker den i kassa. Deretter vises en video fra den nåværende FIFA 14-versjonen, hvor en angriper lager en nærmest identisk manøver for å få fri bane - det mest bemerkelsesverdige er at det ser ut som en intuitiv beslutning av den datastyrte angriperen, som først gjør det når forsvareren kommer helt tett innpå ham. Dessuten vil angripere også løpe langs motstanderens forsvarslinje, før de løper mot målet for å unngå en offsidefelle - dette ser kult ut, da det er igjen et tiltak som gir en mer realistisk gjengivelse av en sport vi alle elsker.

De eneste spillmodusene vi fikk sett litt av var karrieredelen og utfordringsspilltypen. Sistnevnte fikk vi ikke mye informasjon om, men Sebastian Enrique fortalte at det har vært en kjempesuksses i FIFA 13, og at man derfor bygde videre på spillmodusen i FIFA 14. Karrieredelen har fått redesignet hovedmenyen for å gjøre det mer oversiktlig, og så er det blitt tilføyd noe de har kalt "Global Scouting Network", som gir spillere helt nye muligheter for å sende talentspeidere ut i verden for å finne nye, slagkraftige spillere. Man kan for eksempel søke etter en spiller med beskrivelsen 'driblesterk kantspiller', og på den måten lete etter spesifikke spilletyper uten å søke ut fra tall i de forskjellige fysiske og tekniske egenskapene.

FIFA 14FIFA 14

Selv om man innimellom hører om spillere som ikke føler at firmaene bak de forskjellige årlige sportsutivelsene kan rettferdiggjøre en standardpris på et nytt spill, så synes jeg faktisk Sebastian Enrique sier det ganske godt i første avsnitt av denne artikkelen. Det handler i bunn og grunn om å tøye grensene for hva man kan med eksempelvis FIFA-serien, og dermed gi oss forbrukere et bedre produkt. Jeg forelsker meg nesten hvert år når jeg skal prøve den nye utgaven av FIFA eller PES, og vender aldri tilbake til fjorårets versjoner.

Årets FIFA viser at EA har lyttet til ønsker og kritikk fra deres fans, og de har gjort mye for å gjøre spillet mer realistisk rent animasjonsmessig. Det er ingen dum idé, da PES 2013 virkelig leverte varene på dette området. Så EA er nødt til å levere sitt beste, hvis de vil være med på denne fronten.

FIFA 14

Vi mangler stadig å høre om alt som omhandler onlinespill, da dette ikke var på dagsordenen i dag. Utover det var det ikke mye om spillmoduser, selv om det var varslet at vi ville høre spesifikt om karrieredelen - et redesign av en meny, og et talentspeidersystem er ikke nok til å få meg opp av stolen.

Så selv om vi fikk hørt en del om nye tiltak rent gameplaymessig, så er det stadig et stykke vet igjen før jeg kan vurdere om hvorvidt Sebstian og resten av hans lag har lykkes med å skape det beste fotballspillet per dags dato. De store kanonene er ladet hos EA Sports, og det blir spennende å se om spillet faktisk kan leve opp til de høye ambisjonene.

FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14

Relaterte tekster

5
FIFA 14 (PS4)Score

FIFA 14 (PS4)

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Verdens største sportsspill har inntatt den neste generasjonen, og gressmatta har aldri sett bedre ut. Likevel er ikke Messi og Ronaldo helt i toppform, bare nesten...

FIFA 14Score

FIFA 14

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Årets fotballsesong starter på dagens konsoller, før den tar steget over til next-gen. Vi har gransket og vurdert avsparket i FIFA 14, og satt karakter...

0
Møt verdens beste FIFA-spiller!

Møt verdens beste FIFA-spiller!

ARTIKKEL. Skrevet av Lee West

Den beste FIFA-spilleren i verden er praktisk talt norsk. Vi slo av en prat med den fingerferdige ballkunstneren August Rosenmeier, som hentet pokalen hjem til Danmark!



Loading next content