FIFA 04

FIFA 2004 (NGC)

Hvor mange Fifa-titler har det kommet ut nå? Ikke helt sikre kilder sier meg at Fifa Soccer 2004 er det tolvte spillet i serien.

Hvor mange Fifa-titler har det kommet ut nå? Ikke helt sikre kilder sier meg at Fifa Soccer 2004 er det tolvte spillet i serien. Jeg kjøper den. Uansett, det er mange! Dette er spillet som mange har vokst opp med, og for de fleste interaktive fotballspillerne der ute, så er jo dette selve symbolet på kvalitetsunderholdning. Alle spillene har likevel ikke vært helt plettfrie. Fifa Soccer 2004 er årets familieforøkning, og vi tester om det holder mål!

De vanlige mode'ene er på plass. Training, Quick match, alskens cup'er osv. Nytt av året er Career Mode. Denne gir deg muligheten til å fungere som spillende manager. Admenistrere hele laget, med økonomi, spillerkjøp og salg, og konstruere ditt drømmelag. Alle lisenser er i orden, og det hjelper jo veldig. Litt kulere å spille med virkelige lag og virkelige navn, enn West London og Rekordmeister som i Pro Evolution Soccer 3 (PES 3), Fifas største konkurrent. Og det blir litt av en duell! Det hele dette spillet handler om er rett og slett å spille god fotball. Skap fotballmagi med dine favorittlag!

EA Sports har kjørt veldig på med sin reklamering om deres nyvinning til gameplayet i deres nyeste versjon av Fifa. Off the Ball Control er et konsept som i teorien er helt genialt. Å kunne styre andre medspillere som du lyster, og rett og slett skape essensen i fotball. Du styrer ballfører med venstre analoge stikke, og en annen medspiller med høyre. I teorien er dette fantastisk. I praksis funker det bare sånn halvveis. Jeg forventer at når EA først utvider gameplayet såpass drastisk som de har gjort, burde de også gi en god innføring i hvordan man skal bruke dette her. Ikke noe sted er det en tutorial, litt opplæring, treningssentre, hva-som-helst, som viser deg hvordan dette funker. Les i manualen, eller besøk nettsidene, der er det forklart litt bedre. Tips til EA: Finpuss litt på den Off the Ball Controlen og lær meg hvordan jeg bruker den!

Det største plusset ved dette spillet er nok døball-løsningene. De er perfekte. Er du i skuddposisjon, velger du hvor i mål du skal skyte med venstre stikke, og hvor på ballen du vil treffe, med høyre. Så er det bare å klinke til! Det er gøy å eksperimentere, og til slutt finne ut hvordan du kan skrun’ som Beckham. På cornere velger du om du vil ha innsving på nærmeste stolpe, midt på, eller lengste stolpe, også velger du hvem av spillerne du vil være. Corneren blir da slått automatisk, og ditt problem vil bli å nå frem til dit hvor ballen lander, for å komme til skudd.

Grafisk sett er dette veldig bra. Spillerne ligner på sitt virkelige jeg og det er nærmest fotografisk likhet på noen av dem. Noen minus er at nettet mellom stengene ser ut som det er laget av stål. Solide nettinggjerder. Jeg opplevde også at noen spillere ble helt borte på replayen, og det var gjerne målscoreren. Det så jo litt rart ut da. Replayene er også litt korte. Flere ganger så er det jo ikke nødvendigvis bare siste touchen som er det briljante, men hele spillet frem dit. Replayene viser gjerne bare siste og nest siste touch. Synd det. Jeg sliter også med å finne en kameravinkel som passer meg perfekt. Defaultvinkelen er ikke helt god, og jeg syns liksom ingen av de andre er helt bænkers de heller. Så det ser veldig bra ut, men jeg syns ikke det funker så bra.

Kommenteringen her er mye bedre enn PES 3. John Motson er nemlig tilbake i storform. Ganske godt variert i ordbruken, og han har en løs og ledig samtale med makkeren McCoist. Noen ganger henger de litt etter, og hyler og skriker om en nesten-mål-sjanse lenge etter at faren er avviklet. Men stort sett så er det veldig bra. Soundtracket er jo überfett, noe som har blitt et varemerke på alle spillene fra EA i det siste. Det skal de ha altså. Her er det noe for en hver smak, alt fra The Dandy Warholes, Radiohead og The Raveonettes, til Paul Van Dyk og Junior Senior.

Har du en Gameboy, og er en ihugga entusiast, så må du jo bare ha spillet på begge formater. Tilkoblingsmulighetene gjør at du kan låse opp ekstra turneringer, få tilgang til cheats, og du kan jenke inn litt ekstra gryn. Og det er jo alltid greit når du holder på å deale spillere inne på kubben. I cheat-menyen kan du velge å spille med en fotball på størrelse med en badeball, du kan lage usynlige vegger rundt hele banen, så det virker som at du spiller innendørs, og du kan få noen av spillerne til å fly. Alt dette er jo med på å øke holdbarheten, og det er veldig moro utpå morgenkvisten, når du har spilt hele natta.

For å save en career mode tar det 34 blocks på minnekortet ditt. Jeg måtte jo nesten kjemisk rense kortet for alle andre saver, før jeg kunne lagre dette. I tillegg kommer en playerprofile fil på tre blocks, og hvis du også skal spille en cup eller noe oppå det igjen, så sliter du. Hvert fall hvis du har ett 4 Mb minnekort, som meg. Så hvis du har mange saver som du ikke vil slette, så kan du like gjerne kjøpe deg ett nytt minnekort i samme slengen.

Jeg falt dessverre aldri helt for dette spillet jeg. Nå har det vært mye fotball på meg i det siste, PES 3 til PS2 og FIFA til GBA`en, og jeg ville kjøpt begge de to før jeg kjøpte dette. Jeg sier ikke at dette er dårlig, bare at de to andre er ganske mye bedre. I forhold til Pro Evolution Soccer, så er ikke dette nesten en gang, og følelsen fra lommespillingen uteblir. Til gjengjeld er jo heller ikke PES 3 utgitt til GameCube. Alt i alt så syns jeg at dette er et reint stolpeskudd fra EA, og om det går stang inn eller stang ut tror jeg blir opp til hver enkelt. Mitt tips er i hvert fall; prøv alle fotballspillene der ute før du bestemmer hvilket som stikker av med dine penger!

7 / 10
+
Nydelige døball-løsninger, og flott grafikk. Gode kommentatorer og et bra soundtrack.