FIFA Football 2004

FIFA Football 2004 (GBA)

Jeg vil tørre å påstå at den lille maskinen ikke er best egnet til de dypeste og tyngste RPG spillene, men kort god underholdning for å slå i hjel litt tid når det trengs.

Jeg vil tørre å påstå at den lille maskinen ikke er best egnet til de dypeste og tyngste RPG spillene, men kort god underholdning for å slå i hjel litt tid når det trengs. Det er der GameBoyen har sin styrke, syns nå jeg. Jeg kommer rett fra å anmelde Pro Evolution Soccer 3 til PS2, og voksenversjonen av dette til GameCube, så jeg har vært litt bortskjemt på fotballfronten i det siste. Hva gjør vel det? Jeg knyter gjerne på meg skoene igjen jeg! Det er på tide å få mer grønske på buksa!

Du har Friendly Mode, Competitions og Multiplayer Mode å velge mellom. Velger du Competitions, kan du spille i Premier League, Tippeligaen, og alle de andre store toppdivisjonene i verden, men stort sett i Europa. Etter hvert som du vinner de forskjellige ligaene, låser du opp andre cuper og ligaer. Du reiser rundt kloden og spiller mot de beste av de beste, og alle lagene har sine styrker. Det er forskjellig vær rundt om, og da også baneforhold og dine tropper er i forskjellig form, men alt dette har svært lite å si. Jeg merket ikke forskjell på hvordan spillerne eller ballen oppførte seg. Alle spillerne har totalt ni forskjellige egenskaper, styrke, hurtighet, ballkontroll, osv. som de har fått en tallkarakter i. Med dette i bakhodet kan du komponere det beste mulige laget, og utnytte alle fordeler og egenskaper hver unike spiller har.

Det er jo begrenset hvor stort gameplay man kan by på når det er så få knapper, og såpass få ressurser, men jeg syns EA har løst det godt. Har du ballen, kan du; skyte, sende kort passning, lang pasning og sprinte, og har du ikke ballen, kan du bytte spiller, gå inn i en konservativ takling, eller aggressiv takling og sprinte. Ingen komboer å forholde seg til her altså. Spilelt har akkurat så mange knapper du trenger, og det funker overraskende bra! Dømmingen utpå grasset er helt ok. Det er selvsagt noe å utsette, savner for eksempel fordelsparagrafen, og det hender også at kampen blir blåst av når noen er i angrep. Litt kjipt i øyeblikket, men det er jo likt for alle.

Grafikken er veldig god. Sjeldent god. Noe av det beste jeg har sett på den vesle krabaten faktisk. Menyene er pene og godt oversiklige, og utpå banen ser det pent ut. De to respektive lagene er lett å skille fra hverandre, hvis du da ikke velger Arsenal mot Man U. og lar begge spille i hjemmedraktene - Da kan du takke deg selv. Det hele minner litt om SNES fotballspillene, bare det er hakket bedre. Et sted mellom SNES og PSone.

Det største minuset ved spillet, er vel at det er altfor lett. I starten spilte jeg på "Beginner", bare til jeg ble kjent med knappene. Så, bare for moro skyld, dro jeg rett opp til "World Class", og jeg vant fortsatt kampene. Det var jo litt vanskeligere, men jeg vant jo fortsatt?! Da hoppet jeg glatt over "Amateur" og "Professional". Du bestemmer vanskelighetsgraden på spillere på banen, og keepere hver for seg, og det er jo greit, hvis du for eksempel er blitt ganske god utpå matta, men har trøbbel med avslutningene. Men som sagt, det er så altfor, altfor lett.

Lydsiden her er veldig god. "Pappaen", spillet til de voksne konsollene, har jo et innmari kult soundtrack og musikken er med i lomma også, men lista er ganske forkortet. Tre låter, Dandy Warhols - We used to be friends, The Stone Roses - Fools Gold, og Caesars - Jerk it out. Kvaliteten er også lagt til rette for den lille, men det er absolutt gjort bra. Du hører godt hvilken låt det er, med vokal og det hele. Under kampene er det ingen som kommenterer, og de er jo heller ikke så rart med tanke på ressursene. Publikum er med, men det hadde kanskje vært bedre med en låt eller noe, isteden for den susete skurringen fra publikum. På en annen side, det er jo ikke plass til så mange sanger, og du hadde nok blitt lei av de samme sangene om og om igjen. Nei, jeg syns det er bra som det er!

Det er selvfølgelig Arsenal som får gleden av min spisskompetanse og taktiske brilliering, og det er bare en fornøyelse og spille sammen med Thierry og gutta. Sjeldent har gleden vært større, enn når jeg putta seiersmålet 3 minutter på overtid mot erkerival Liverpool, og vant 3-2. Stor jubel med en tilhørende dans på fortauet nede i byen, mens jeg ventet på å bli hentet, var ikke å unngå. Øynene ble våte, det var et stort gamerøyeblikk!

Har du en Gamecube, og er en ihugga entusiast, så må du jo bare ha spillet på begge formater. Tilkoblingsmulighetene gjør at du kan låse opp ekstra turneringer, få tilgang til cheats, og du kan jenke inn litt ekstra gryn. Og det er jo alltid greit når du holder på å deale spillere inne på kubben. Men skal du bare kjøpe en av versjonene, så er valget soleklart Gameboy. Jeg har kun ett tips til deg som kjøper dette: Ikke vis det til kompisene dine, du får det aldri igjen!

9 / 10
+
Veldig god grafikk, og et gameplay du blir avhengig av.
-
Altfor lett.

0
FIFA Football 2004Score

FIFA Football 2004

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Syns du også at det er kjipt å bare ligge på stranda? Jeg har aldri skjønt det der helt. Gjøre ingenting. Bare ligge. Det er jo så innmari kjedelig! Vel, aldri mer! Med Fifa 2004 er det bare å ligge i timevis! Vi har testet det!

0
FIFA Football 2004 (GBA)Score

FIFA Football 2004 (GBA)