FIFA Manager 12

FIFA Manager 12

Det årlige fotballmanagerspillet fra EA Sports har mange små forbedringer, men mangler litt på dybden i forhold til sin argeste konkurrent.

Det renner inn med sykemeldinger på arbeidsplasser fra Lindesnes til Nordkapp og lesesalene på landets høgskoler og universiteter står tomme. Samtidig fylles stuer i det ganske land med lettere overvektige, potetgullspisende fotballfanatikere, uten noen intensjoner om å reise seg fra sofaen med det første. Ikke nok med at den norske serien er i sluttfasen og at de europeiske ligaene er i full gang. Nei, i tillegg har både FIFA 12 og Pro Evolution Soccer 12 rukket å bli spilt varme i de fleste hjem. Den siste uken har imidlertid virkelig gått hardt utover den norske samfunnsutviklingen. Først kom tidstyven Football Manager 12, og som om ikke det var nok slenger nå EA Sports sin timessluker FIFA Manager 12 på kontordesken.

FIFA Manager 12FIFA Manager 12

For ellevte gang har du muligheten til å leke med taktikkbrettet, la din absolutte favorittspiller få ubegrenset med spilletid, og ikke minst kjøpe inn Christiano Ronaldo, for så å la ham råtne og surmule på tribunen til evig tid. For riket er ditt, og makten og æren i evighet. Amen.

EA Sports har i sin managersimulator bevisst forsøkt å favne litt bredere enn konkurrenten fra Sports Interactive, og sånn er det også i årets utgave. Allerede fra starten av blir du overlesset med valgmuligheter. Ikke bare kan du velge klubblag fra hele 68 nasjoner, men du kan i tillegg velge om du vil eie klubben, styre et landslag i tillegg, eller om du rett og slett vil danne din helt nye klubb og sette den inn i en valgfri liga.

FIFA Manager 12FIFA Manager 12

Som om ikke dette var nok kan du velge om du vil være en spillende manager. Du kan til og med beskrive din sivile status. Om du har kjæreste, er singel, gift, har barn eller om du er homofil. Jeg måtte ta en ekstra sjekk på coveret for å være sikker på at det ikke var The Sims 3 jeg hadde fått tilsendt. Når jeg i tillegg kunne bruke mine sårt opptjente penger fra luselønna i Middlesbrough Football Club til å kjøpe masse ting jeg ikke hadde noen som helst bruk for, følte jeg meg litt som Øystein Sunde en stakket stund. Jeg var tobarnspappa med Volvo stasjonsvogn, hus og gjeld og mobiltelefon.

Disse utenomsportslige elementene kan heldigvis slås av for de som ønsker det, og de har heller ingen direkte innvirkninger på ledelsen av fotballaget ditt, som de fleste oppfatter som det viktigste elementet ved et managerspill. EA Sports har nemlig vært flinke til å forenkle spillet for de som har et behov eller ønske om det. Din assistent tar gjerne over ansvaret for det finansielle, klubbens treningsopplegg og har til og med forslag til laguttak om du er usikker. I tillegg kan vanskelighetsgraden justeres nøye i forhold til såvel overganger, kontraktsforhandlinger og forhold til spillerne, som det å holde klubbens styre fornøyd og beholde jobben.

EA Sports reklamerer med en stor mengde mindre oppgraderinger fra fjorårets utgave. Blant de viktigste forbedringene er forbedret 3D-visning av kampene, nye klubbfasiliteter og muligheter for utbygging av stadionområdet, finpussing av overgangssystemet og en total omveltning av det finansielle systemet, der særlig sponsorsystemet har fått en overhaling.

Dersom du ønsker en forandring fra den tradisjonelle karrieremodusen, kan du velge Live Season og Live Database, som spinner videre på systemet vi kjenner fra blant annet FIFA 12. Regelmessig gjennom sesongen vil det være mulig å oppgradere databasen ut fra hva som skjer i virkelighetens fotballverden. Spillere som gjør det godt vil få forbedrede ferdigheter i spillet, skadede spillere blir satt på sidelinjen og så videre.

Presentasjon er et område EA Sports alltid har scoret relativt bra på, og dette er intet unntak. Menyene er stilfulle, enkle og lett manøvrerbare, og slikt sett langt mer nybegynnervennlige enn vi for eksempel ser hos konkurrenten Football Manager. Grafikken i 3D-modusen er også bra, om enn ikke like overbevisende som vi ser i flaggskipet FIFA 12. Den fine presentasjonen føres videre av et behagelig og passende lydspor, med litt for enhver smak.

FIFA Manager 12FIFA Manager 12

FIFA Manager virker stort, flott og overveldende ved første øyekast. Et enormt antall klubber og spillere, juniorlag ned til 12-årsalderen, tilnærmet endeløse muligheter for justering av klubbens drakter, sponsorer og et helt personlig liv å styre i tillegg. Det jeg imidlertid sitter igjen med en følelse av, er at selv om spillet har en imponerende stor bredde, mangler mange av elementene tydelig dybde. Det er for eksempel rivende likegyldig om jeg kjører rundt i en bitte liten Hyundai og leier en knøttliten hybel, eller om jeg parkerer Ferrarien i underetasjen på luksuspalasset mitt. Det blir mye pynt som i utgangspunktet ser bra ut, men ikke har noen betydning i den store helheten. Mine taktiske justeringer gjør ikke nødvendigvis så store forskjeller som jeg skulle ønske, og spillerne blir i overkant jevne i prestasjonene. Reserven på venstreback gjorde seg absolutt ikke bort på spissplassen da det ble en akutt angrepskrise midtveis i sesongen, og det føltes som at lignende scenarioer gjentok seg litt for ofte.

FIFA Manager 12FIFA Manager 12FIFA Manager 12

Konklusjon
Det er ikke lett å slå seg opp i en sjanger hvor en konkurrent tradisjonelt har hatt et såpass voldsomt overtak som denne. Uansett hva EA Sports gjør, vil det være naturlig å sammenligne dem direkte med Sports Interactive.

FIFA Manager favner bredt, men sliter med å treffe like dypt. Dette resulterer i et spill som med sin store valgfrihet og muligheter for assistanse ligger langt mer tilgjengelig for den alminnelig fotballinteresserte. Dersom du ikke planlegger å fordype deg i evigheten og bure deg inne hver eneste kveld og helg med et fotballmanagerspill, da kan FIFA Manager 12 være noe for deg. Liker du å leke sjef for et fotballag en liten stund fra tid til annen, er dette et perfekt valg. Ønsker du derimot en mer fullverdig, dypt engasjerende og taktisk opplevelse, kan det være et poeng å se i retning av Football Manager 12 fra istedenfor.

7 / 10
+
Mange valgmuligheter, stor bredde, nybegynnervennlig.