FIFA Street 3

FIFA Street 3

Vår fotballekspert David har satt seg ned med det siste kapittelet i legenden om FIFA. Stilen er helt ny, og Wayne Rooney ser ut som en ape, men er det noe bra, da?

Fotball er en lek, men det er vanskelig å huske i kaoset av sponsoravtaler, millionlønninger og kritiske tabellplasseringer. Med FIFA Street 3 vender vi nok en gang tilbake til røttene, der hvor frihet og mestring er alfa og omega.

Forskjellen mellom FIFA Street 1 og 2 var minimal. Noen nye moduser og litt overfladisk grafikkpynting var alt vi fikk servert, men nå er det duket for leken gatefotball på nye konsoller. I et forsøk på å skape mer flyt i gameplayet har EA Sports tatt i bruk motoren fra NBA Street Homecourt og den kunstige intelligensen fra FIFA08. Et spennende og godt valg.

Området du beveger deg på er svært begrenset, og vi er avhengig av at motspillerne har forskjellige reaksjonsmønstre, ellers blir det hele svært ensidig og repeterende. Virkelighetsfølelsen forsvinner i det splitter nye karikaturutseende. Innad i redaksjonen lo vi lenge og godt da de første skjermbildene havnet i innboksen. Ikke fordi Wayne Rooney så ut som bastardungen til Shrek og en orangutang, men fordi Ronaldinho faktisk ble kjekkere idet han gjennomgikk karikaturforvandlingen. Han er fortsatt ikke et glansbilde, men til gjengjeld er hans teknikk blendende.

Matchene i FIFA Street 3 utspiller seg i herlige miljøer - det være seg urbane boligstrøk i Sør-Amerika eller bortgjemte drabantbyer i Øst-Europa. De eksotiske områdene, sammen med fraværet av dommere, genererer en frihetsfølelse du ikke opplever i den tradisjonelle FIFA-serien. Det spilles fortsatt førstemann til et gitt antall mål, og denne gangen har produsentene gått vekk fra konseptet med at tunnel er lik scoring. Likevel, en luke som resulterer i scoring er omtrent det mest ydmykende du kan bli utsatt for.

En nyvinning er at omgivelsene reagerer på dine handlinger. Smeller du ballen mot noen løse planker, vil de klappe sammen. Det er også muligheter for å bruke veggen som mer enn en ekstra medspiller. Hvis anledningen byr seg kan du trille ballen mellom beina på motstanderen mens du bruker veggen som løpebane. Deilig usannsynlig med andre ord.

I motsetning til Pro Evolution Soccer pleier FIFA-serien å by på et spennende soundtrack som bedrer helhetsinntrykket. I FIFA Street 3 forsvinner litt av den følelsen, men vi finner noen høydepunkter i form av norske Datarock, eksotiske M.I.A. og ikke minst Youtube-favoritten The Go! Team.

Et annet nytt element som blir tilført kampene er det faktum at spillerne på forhånd er delt inn i fire forskjellige kategorier; Tricksters, Enforcers, Playmakers og Finishers. Gruppene er selvforklarende, men det handler altså om offensive og defensive fiber du kan velge mellom. Dermed må du tenke litt når du setter sammen dine utvalgte som skal ut på banen og nedsable motstanderen.

Ser vi nærmere på gameplayets finesser og fallgroper vil du fort la deg fascinere av mengden triks og finter det er mulig å utføre. De beste spillerne, som nevnte Rooney og Ronaldinho, har selvfølgelig også sine egne signaturfinter. Problemet, og det med stor P, er at nærmest alt fokuset ligger på den offensive delen av spillet. Idet du mister ballen er de tilsynelatende endeløse valgmulighetene reduserte til to-tre enkle trekk. Naturlig nok, vil noen si, er angrep det beste forsvaret i et slik spill, men inndelingen av spillertyper mister litt av poenget når spissene kan gjøre den samme jobben som forsvarene. Det tok ikke lang tid før jeg henviste mine forsvarsspillere til benken. Dette bidrar til å gi holdbarhetsdatoen til FIFA Street 3 et skikkelig slag i siden. Trygt og sikkert, men FIFA Street 3 er best i små doser med gode venner.

FIFA Street 3FIFA Street 3FIFA Street 3FIFA Street 3
6 / 10
+