Troll

Troll - en pen film som ødelegges av dårlig manus og cringe

Eirik er såpass imponert over hva vesle Norge kan gjøre med visuelle effekter og spesialeffekter at det muligens er verd å lide seg gjennom mye dårlig.

Dere som er innom Gamereactor ofte aner nok at det plager meg å bruke det siste ordet i overskriften, for jeg misliker å bruke ord fra andre språk. Dessverre er det rett og slett cringe som først faller meg inn når rulleteksten til Roar Uthaug og Netflix sin storfilm går over skjermen. Veldig synd siden deler av Troll er knallbra.

Troll

Da tenker jeg i hovedsak på jobben Esben Syberg, Mikael Windelin, Hummer Højmark og kompani har gjort. Ikke navn du har hørt om? Du bør merke deg dem, for det er denne gjengen som står bak de visuelle effektene og spesialeffektene som imponerer noe voldsomt. Fy søren hvor bra trollet ser ut. Noen ganger må jeg nesten bare spørre meg selv om de faktisk hadde bygget en flere titalls meter høy skulptur. Hvor filmer med budsjett som er hyndre ganger høyere ofte sliter med at overnaturlige skapninger åpenbart skiller seg ut fra omgivelsene skulle man tro at trollet var ekte i de fleste scener. Bevegelsene, lyssettingen, hvordan det og omgivelsene reagerer på hverandre. Alt sitter som støpt, så det er nesten verd å se filmen for dette alene. Nesten er likevel nøkkelordet.

For utenom dette er det altfor mye røl. Her virker det som om manusforfatterne har sett så mange dårlige Hollywood-filmer at de har glemt hvordan folk egentlig snakker, hvordan de oppfører seg og hva som er naturlige reaksjoner. Jeg er ikke av typen som gjør stort av meg under en film, men her tok jeg meg selv flere ganger i å gni hendene over ansiktet og senke hodet ned mot knærne av ren pinlighet over det som ble sagt og gjort på skjermen. Om det er militærkommandanten som prøver å være kul og sjarmerende ved å ta en James Bond med "Kriss. Du kan kalle meg Kriss", en forsvarssjef som sier "sinnssyke situasjoner krever...(det står nærmest pause for dramatisk effekt i trynet på han) sinnssyke handlinger" eller latterlige avgjørelser som bare roper at de vil betraktes som en Hollywood-blockbuster. Både store og små detaljer i de fleste scener ga meg lyst til å spole frem til neste trollsekvens.

Noen av skuespillerne, deriblant hovedrolleinnhaveren Ine Marie Wilmann, klarer heldigvis å redde noen av disse absurde replikkene og øyeblikkene fra å nå det totale bunnivå en håndfull ganger, så det hadde vært moro å sett dette konseptet i en annen regissør og forfatter sine hender. Det svir i sjelen å kritisere folk slik, men jeg tror Troll kunne blitt et stort fenomen om Trolljegerens André Øvredal eller noen andre som vet å kunne skape en god film med mindre pompøse, mer gripende fremtoning fikk sjansen. Bytt ut de unødvendig og unaturlige "morsomme og kule" sekvensene som kanskje virket greie på papiret med et manus som heller går for en mer hverdagslig og reell stil, så hadde dette blitt så sykt bra. En av grunnene til at jeg er sikker på det er at en håndfull scener ut av intet går i den retningen og virkelig gir mersmak ved at de føles ekte. Helt til den ene personen tydeligvis sparket opp døren og minnet resten på at her må man ha militærtopper som utelukkende ønsker å sprenge trollet i fillebiter selv om de gang på gang ser at det ikke fungerer. Hvorfor? Kanskje de sluttet å se filmer etter storhetstiden til Schwarzenegger, Stallone, Van Damme og Norris? Ikke vet jeg, men suppa er i alle fall tynn.

Som sagt er det utrolig synd når konseptet er såpass kult og trollet imponerer med sine fantastiske detaljer i våre vakre omgivelser. Går du inn i Troll med et ønske om å bare se hvor langt Norge har kommet innen visuelle effekter og ha det litt moro med gammel overtro er dette en lett anbefaling. Et ekstra pluss er om du er villig til å le av et latterlig dårlig manus man skulle tro var oversatt fra engelsk til norsk. Noe mer, så kan du heller lese et eventyr.

5 / 10