WandaVision [S01E01-03] (Disney+)

WandaVision - De to første episodene (Disney+)

Vi tar en titt på MCU sin første TV-serie.

Det har alltid, og vil for alltid være, en spesifikk gruppe filmentusiaster som forlater kinosalen misfornøyd fordi de mener Hollywood ikke tar nok sjanser, men heller holder seg til de faste teknikkene i stedet for å presse grensene på sjanger og historieformidling. Selv om deler av kynismen kan være noe ufortjent er det også litt sannhet i det, og nå som superheltfilmer består av raseri for tiden har en rekke fans ønsket at det skal eksperimenteres med både formatet og karakterene.

Her kommer WandaVision på banen.

WandaVision [S01E01-03] (Disney+)WandaVision [S01E01-03] (Disney+)

Dette er den første høyprofilerte TV-serien fra MCU, og den handler foreløpig ikke om superhelter. Noe som gjør den interessant i utgangspunktet. Har du sett de to første episodene skjønner du hva jeg mener. Det nærmest David Lynch-inspirerte synet på 50- og 60-talls sitcom er noe serien dedikerer seg fullt til, men med noen små unntak.

Nå går jeg litt for langt så la meg heller oppsummere. WandaVision finner visstnok sted i tiden etter Avengers: Endgame, men hvordan det er mulig gjenstår fortsatt å se. Wanda Maximoff, aka Scarlet Witch, og Vision er et gift par som bor i en liten forstad i Westview hvor de holder sine respektive krefter hemmelig for nysgjerrige naboer samtidig som de ender opp i en rekke sitcom-aktige situasjoner som et talentshow og middag med sjefen til Vision. I løpet av de to første episodene, som for øvrig helt uten noen åpenbar grunn hopper mellom 50- og 60-tallet, begynner Wanda å mistenke at ikke alt er som det skal være.

Og det er det hele. Ingen superskurk, enda. Ingen verden å redde, enda. Ingen spesielle situasjoner, enda. I de to første episodene er WandaVision dedikert til sitcom med halvdårlige vitser, påsmurt publikumslatter og tidsriktige temaer. Det er derimot et par hint om at ting kan få en nært forestående dramatisk endring. Et lekehelikopter i farger selv om resten er i sort-hvitt, og en merkelig hendelse hvor Vision sin sjef kveles av en biff-bit for eksempel. Igjen ser jeg litt av David Lynch sin kortfilmproduksjon med en filosofi som baner vei for foruroligende, eller til og med det paranormale, men det er for episodene senere i sesongen. Foreløpig er det kun et oppsett, og ingen punch-line.

Selv om det føles malplassert å se to sitcom-episoder i 2021 må jeg gi respekt til WandaVision for å holde seg til sitt unike premiss, og det til de grader. Det er uten tvil Marvels mest risikofylte prosjekt så langt, og ikke bare det, men beviser også at superhelter kan gjøre andre ting på skjermen enn å bare slå til roboter i Sokovia.

Både Elisabeth Olsen og Paul Bettany er fantastiske i serien. De virker begge svært engasjerte i sine respektive karakterer, og det er tydelig at både regissør Matt Shakman og skaper Jac Schaeffer virkelig har gått inn for det noe annerledes konseptet. Spesielt Bettany virker å storkose seg.

Jeg likte de to første episodene meget godt. De var flott filmet med finurlige hyllester til sine respektive epoker i TV-æraen, og både skuespillere og de bak kamera gjorde en flott jobb med hver scene som gir både litt uro og til og med litt komedie til tider. Så blir det spennende å se hvordan de bruker sitcom-grunnmuren til å bygge videre mot en mer tradisjonell superhelt-struktur. Jeg håper virkelig serien holder på merkelighetsfølelsen, og dedikasjonen til kjerneideen før det til syvende og sist ender som det alltid gjør... å slå til folk. Dette er en strålende start, men det krever også at de som følger serien er tålmodig. WandaVision er ikke for alle, og det er akkurat derfor den er bra.

8 / 10
+
Flott filmet. Olsen og Bettany er fantastiske. En bra grunnmur for påfølgende episoder.