Final Fantasy XIV Fan Festival 2017 er over for i år, og for en happening det var. Lokasjonen var Frankfurt, Tyskland. Her hadde ikke Square Enix spart på noe for å gjøre dette om til tidenes festhelg for sine fans. Lokalene er stelt til med boder og aktiviteter, en scene klar for en skikkelig opera, og et stort areal på messegulvet fylt opp med PCer for prøvespilling av nytt innhold. Her var det ikke mangel på ting å gjøre og la seg imponere av, og flere nyheter til spillet ble avslørt.
Fanfesten startes med en Keynote, der Naoki Yoshida og utviklerteamet bak Final Fantasy XIV, møtte opp på scenen. Her fikk vi servert en rykende ferskt trailer til spillets neste utvidelse, Stormblood, hvor de endelig avslørte den siste av de to nye yrkene som kommer. Samurai. Tidligere har Red Mage blitt avslørt, men inntil lørdag var det uvisst hva det siste yrket ville bli, selv om ryktene har florert lenge på nett.
Utvidelsen vil også bringe med seg et overflod av nytt innhold, som blant annet et helt nytt kontinent. Heavensward ga oss «bare» en ny landsdel i det eksisterende kontinentet, men Stormblood vil altså ta oss mye lenger østover, til et kontinent som henter mye inspirasjon fra Føydale Japan. Mens Heavensward fokuserte på et mer guddommelige tema, vil Stormblood handle mer om menneskelige konflikter og revolusjon.
Her venter nye oppdrag i den allerede episk lange historien i spillet, samt raids, endringer i kampsystemet, ny PvP bane, et fjerde boligområde for spillere, og en økning av maksnivå fra 60 til 70. PC-kravene vil attpåtil bli oppdatert, noe som kan bety at vi vil muligens få en detaljøkning i spillet? Det blir også slutt for støtten til PS3-utgaven av spillet. Så for dem som fortsatt spiller på PS3, nå gjelder det å oppdatere!
En litt artigere oppdatering som kommer til spillet er muligheten til å svømme og dykke, noe som vil gi spillerne enda flere områder å utforske enn før. Nå vil man kunne utforske og utføre oppdrag under vann så vel som over vann.
Stormblood skal lanseres den 20. juni, og er allerede klar for forhåndsbestilling.
I tillegg til en haug med snasne nyheter om den kommende utvidelsen hadde Square Enix lagt opp for både prøvespilling av en ny bosskamp, dungeon runs med handicap, og en PvP-turnering. Køene for å spille på lokalet var av det lengste laget, og gjorde at jeg valgte å ikke prøve meg ettersom jeg mest sannsynlig ville gå glipp av et eller annet på scenen om jeg gjorde.
Cosplayere er selvsagt et must på slike arrangementer, og her var det ikke mangel på fargerike og originale skikkelser. Det har alltid fascinert meg å se hvor mye tid og arbeid folk er villig til å putte i disse kostymene. Noen av dem tok nærmest pusten fra meg når jeg så hvor detaljrikt de klarte å få dem, mens enkelte fikk meg til å le av hvor geniale de var. Spesielt var det Fat Chocobo-cosplayeren som fikk hele publikum til å le. Cosplay-konkurransen var et av høydepunktene i fanfesten, og man fikk virkelig se hva dedikerte fans er villig til å gjøre.
Om du er interessert i konsepttegninger, så ville du absolutt elsket dette. Final Fantasy XIVs Lead Character Concept Artist (puh!) Yusuke Mogi var nemlig å finne i en egent bod på messegulvet hvor han ga en live demonstrasjon av arbeidsflyten og metodikken sin mens han tegnet en ny original tegning foran tilskuerne.
Om det er noe oppmøtet her på fanfesten sier meg, så er det at dette er en knallsuksess. Overalt vrimlet det av ivrige fans som deltok på aktivitetene, spilte og deltok i konkurransene som ble holdt. Oppmøtet var selvsagt størst på lørdagen, og det var til tider veldig trangt å navigere seg rundt omkring, og lange køer var det ingen vei utenom. Den første dagen ble avsluttet med en live pianokonsert, hvor vi fikk høre de nydelig komponerte låtene til Masayoshi Soken. En tidligere lærling/medarbeider under legendariske Nobuo Uematsu.
Andre dagen starter med en Q&A-runde på scenen med Naoki Yoshida. Deltakere og medlemmer på Final Fantasy XIV sitt forum har hatt muligheten til å sende inn spørsmål til utviklerteamet. Det ble etterspurt støtte for add-ons og muligheten for en DPS-måler. Til en meget avskrekket reaksjon fra Yoshida, som forklarte at dette kun ville føre til krangling om DPS blandt spillerne, samt gi PC-spillere en urettferdig fordel over de som spiller på PS4. Hvorvidt dette stemmer helt kan diskuteres, men det virker som svaret ble godkjent av fansen.
Kosmetiske gjenstander ble også etterspurt, og her var Yoshida mer villig til å si at det meste var mulig å implementere i spillet, men at det da ville bli lagt ut på Mog station (spillets side for tjenester og mikrotransaksjoner) og at spillere da mest sannsynlig må kjøpe dem for ekte penger. Aldri før har jeg hørt så mange juble over mikrotransaksjoner, så noe har de gjort riktig her...
En av de største overraskelsene skjedde mot slutten av spørrerunden, da en representant fra Guinness World Records dukket opp, og erklærte at Final Fantasy XIV og Final Fantasy-serien har satt tre (3!) verdensrekorder.
Den første rekorden var: Rekorden for lengste rulletekst i et MMO. Det tar hele 1 time og 38 minutter å se gjennom alt. Mye av dette er takket være alle spillerne som spilte og støttet versjon 1.0 av spillet (den mislykkede første lanseringen av spillet), som fikk navnene sine i rulleteksten.
Den andre rekorden: For flest originale egenkomponert musikk i et spill, med hele 384 låter. Soken har virkelig vært en travel mann!
Den tredje rekorden var til hele Final Fantasy-serien: Spillserien er den største spillserien noen gang, med hele 87 titler totalt (og likevel så er vi bare på Final Fantasy XV?!).
Dette var utrolig gøy og uventet for alle som hadde møtt opp til fanfesten. En slik anerkjennelse skjer ikke hver dag i spillverdenen. En meget god start på den andre dagen.
De som har vokst opp med Final Fantasy har garantert fått med seg hvem Nobuo Uematsu er. Han står bak mesteparten av musikken i spillene, og er nærmest en gud innen spillmusikk. Han dukket opp på scenen sammen med sin tidligere elev og medarbeider, Soken, for å diskutere hvordan musikken i spillene ble laget, og hvordan disse to talentfulle komponistene gikk frem for å få liv i visjonen sin. Det hele ble til en lang og underholdene samtale dem imellom om «gode gamle dager». Det er ingen tvil om at det å lage så unik og vakker musikk til et spill er en tøff og hard jobb, og vi fikk vite at hemmeligheten bak å være en komponist for et så stort selskap som Square Enix er å ha betydelige mengder alkohol i blodet... Uansett var det sjarmerende å se Uematsu og Soken sammen på scene. Med matchende sløyfer, vel og merke!
Det neste på agendaen var en live PvP-turnering. På lørdagen var det avholdt elimineringsrunder, og nå var altså de beste lagene plukket ut. Semifinalen og finalekampen skal utspille seg live på scenen for de oppmøtte og direkte streaming. Nå er virkelig ikke jeg noen ekspert på PvP i Final Fantasy XIV, ettersom jeg fokuserer mest på PvE-innholdet, men begge semifinalekampene var jevne, helt til finalen, hvor vinnerlaget, Boyband, regelrett kjørte over motstanderne sine. Her snakker vi om å sette bilen i revers og rygge over offeret enda en gang.
Deretter var det konsepttegner, Yusuke Mogi, sin tur til å tre opp på scenen igjen. Nå for å vise frem to nye tegninger som han har tegnet mens Fanfesten har pågått. Om du har sett illustrasjonstegningene til Final Fantasy XIV, så vet du at det er ganske imponerende saker, med rike detaljer og farger. Nå skulle vi altså få se to nye, og Mogi var raskt ute med å si at dette «var bare to skisser han raskt hadde slengt sammen», du vet, for å øke selvtilliten oss mindre begavede kunstnere. Mogi er en stille fyr, og dette var ifølge ham selv aller første gangen han noen gang har gjort en live tegnedemonstrasjon foran et publikum, så han håpet virkelig at alle var fornøyde. Typisk japansk ydmykhet der, altså...
Så var det klart for avslutningskonserten med Sokens eget inhouse band for Final Fantasy XIV, The Primals. Er det en ting jeg virkelig digger i spillet, så er det de intense sangene som spilles når du slåss mot en av spillets hovedbosser, og nå skulle de altså spille disse sangene live for oss. De kunne knapt ha funnet en bedre måte å avslutte denne fantastiske fanfesten på enn med en skikkelig rockekonsert. Og enda mer imponerende var det når den engelsk-japanske tolken kom ut på scenen og viste oss at han kunne mer enn å bare oversette, mannen kunne synge også.
For å oppsummere det hele raskt, så mener jeg at dette arrangementet viser hvor mye Square Enix bryr seg om spillerne sine. Her samlet de sammen så mange som mulig, og sørget for et tett opplegg med aktiviteter og kontakt mellom spillerne og utviklerne. Det er alltid interessant å se en utvikler lytte og ta til seg tilbakemeldinger og forespørsler fra spillerne sine. Yoshida og gjengen var aktivt ute og gikk blant fansen mens aktivitetene pågikk, og det var mange som tok muligheten til å sikre seg en selfie og en signatur.
Det var alltid noe å gjøre på messegulvet. Enten du ville prøve deg på litt Behemoth rodeo, Chocobo-kappløp, samle stempler for å vinne premier, få et bilde av deg tatt i en fet magitek armour, eller prøve ut nytt innhold. Man kjedet seg ikke, og med jevnlig underholdning på scenen var det alltid noe som foregikk.
Square Enix er uten tvil seriøse med disse arrangementene, for dette har vært en opplevelse. Jeg kan ikke gjøre annet enn å se frem til neste gang, og da er jeg rimelig sikker på at det vil bli enda bedre!
Er du fan av Final Fantasy, er dette definitivt noe som burde oppleves!