Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: Heavensward

Den første skikkelige utvidelsen til Final Fantasy XIV: A Realm Reborn blir så stor at den lett kunne utgjort et helt nytt spill. Vi har tatt en nærmere titt på Heavensward...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Final Fantasy XIV ble utgitt til PC tilbake i 2010 var det lite godt å si om spillet. Det floppet totalt, og etter rundt to år på markedet ble det bestemt at tittelen trengte en total overhaling. Prosjektet fikk blant annet en ny regissør, og etter at Naoki Yoshida tok over roret har FFXIV tatt en u-sving av de sjeldne. Spillets versjon 2.0 ble gitt navnet A Realm Reborn, og i 2013 var det igjen klart for lansering. Med en oppdatert grafikkmotor, nye mekanismer, bedre servere og ny handling fikk nyversjonen langt bedre kritikk, og FFXIV reiste seg fra asken. Faktum er faktisk at nettrollespillet i dag er et av de mer suksessrike i sjangeren, med over fire millioner spillere verden rundt.

Yoshida er ofte gitt æren for at FFXIV er der det er i dag. Japaneren hviler dog ikke på laurbærene, og er fast bestemt på å gjøre alt han kan for å gjøre A Realm Reborn til tidenes beste MMO.

Nå er altså tiden ute for spillets første virkelige utvidelsespakke etter mang en innholdspatch - og la oss få det ut av veien med en gang - dette er en gigantisk utvidelsespakke! Jeg befinner meg på landsbygda i Nantes i Frankrike, og for å virkelig vise frem A Realm Reborns suksess samtidig som vi får se Heavensward, har Square Enix tatt oss med til et slott i riktig gotisk stil. Arkitekturen på Chateau de Challain minner nemlig veldig om dit vi skal i utvidelsespakken.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Dette er en annonse:

Final Fantasy XIV: Heavensward tar oss med nord til den mørke bystaten Ishgard, som fortsatt er fastklemt i tusenårskrigen «the Dragonsong War» med landet Dravania. I tillegg til Ishgard er det mange nye områder som blir tilgjengelige, og det hele virker nesten overveldende stort ut - selv for en utvidelsespakke til en MMO. Om du er fan av fortellingen i hovedspillet kan du også glede deg over at denne fortsetter i Heavensward, med en beregnet 50 timer med story-innhold alene. En ny rase er dessuten også blitt introdusert. Au Ra, som den heter, er etter alt å dømme en krysning av menneske og demon, og jeg må si modellene for rasen ser stilige ut med sine sterke kropper og mørke horn.

Presentasjonen vi blir vist går grundig til verks, og det er altså et hav av innhold å ta for seg. Ni nye, varierte, store område legges til, som alle er 50-100% større enn de nåværende områdene. Level Cap'en er høynet fra 50 til 60, og vi får ,ange nye ferdigheter for nye og eksisterende «jobs» (spesialisering av en ferdighetsklasse). Videre får vi mer innhold i gruppene Disciples of the Hand og Disciples of the Land, og tre nye jobs. Disse er Dark Knight (en tank/kriger), Astrologian (en healer-type) og Machinist (en avstandsbasert kriger/ranger med pistol). Åtte nye dungeons er dessuten på plass med nye funksjoner, og Square gir seg ikke der. Vi får også nye raids, Nye «primals» )som er magiske «summon»-monstre), et super-raid kaldt «Alexander» (som vil bli låst opp to uker etter lansering) og mye mer. Dette skal man likevel merke seg: for å få tilgang til utvidelsespakken må man ha blitt ferdig med hovedfortellingen i A Realm Reborn.

Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Et av de tydeligste tilleggene for meg personlig er introduksjonen av flyvende skapninger, eller «flying mounts». Et eksempel på dette er en flyvende ørn med løvebein, en slags kimære. Denne kan du bruke som vanlig transport på bakken, men du kan også når som helst ta til himmelen og fly så fritt du bare vil i områdene Heavensward introduserer. For å kunne ta i bruk disse i nye områder må man anskaffe lisens først. Det er dog ikke bare flyvende beist man kan bruke for å komme seg til himmelen, men også egne airships. Nå kan man anskaffe helt egne personlige airships, som kan brukes på samme måte som «flying mounts», i tillegg til at man kan skreddersy skipets utseende. I alle fall innenfor spillets grenser.

Dette er en annonse:

Jeg fikk også mulighet til å teste Heavensward - med noen forbehold. For det første fikk vi ikke lov til å reise til områder utenfor der vi befant oss. For min del betød dette at jeg fikk utforske Floating Continent, men ikke så mye mer. For det andre kunne vi ikke innlede noen samtaler med NPCs, ei kunne vi begynne oppdrag eller noen form for story-innhold. Dette synes jeg var skuffende, og kan tyde på at visse ting er relativt langt fra klare foreløpig.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Jeg ble ikke desto mindre utstyrt med gear og abilities enhver MMOer bare kan drømme om, og sannelig fikk jeg testet noen flying mounts også. Flyvingen synes jeg fungerte utmerket. Jeg skal ikke påstå at det er noen flysimulator eller så teknisk bra som Lair var (ja, jeg digger flyvingen i Lair), men ting fungerer helt fint, og det ser bra ut. Ikke bare fører dette til at man kan komme seg raskere frem, men man kan også rømme fra fiender eller utforske nye områder ved hjelp av et slikt beist. Dette tilfører i det hele tatt spillet en helt ny dimensjon.

Vi fikk også testen noen dungeons, og disse fungerte for det meste som de skulle. «Work in progress» var dog et gjennomgangstema da noen av bossene ikke fungerte helt etter planen.

Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: Heavensward ser ut til å bli en massiv utvidelse av et allerede stort univers. Med nye områder, en ny rase, mer fortelling og mye, mye mer, høres det for meg ut som om fansen virkelig har noe å glede seg til. Det er likevel viktig å være forsiktig med å forestille seg gull og grønne skoger, for som vi har sett i det siste - og kanskje med MMOer spesielt - er det ikke alt som fungerer når spillet endelig slippes. Jeg må også understreke på nytt at vi fikk teste en veldig liten del av totalpakken, så det er for tidlig å skulle trekke noen hardnakkede konklusjoner ennå.

Final Fantasy XIV: Heavensward skal etter planen slippes den 23. juni, og før jeg forlot Chateau de Challain ble det tid til en liten prat med regissør Naoki Yoshida. I et utsmykket rom fra 1800-tallets Frankrike satt han i en god gammeldags sofa med Heavensward-bannere på hver sin side, kledd som en rockestjerne. Skulle tro han var erkebiskopen av Ishgard, si! Med tolken ved sin side åpnet han gulvet for spørsmål, og vi var først ute.

Hva tenker du var viktig i arbeidet med å transformere det originale Final Fantasy XIV til A Realm Reborn og det suksessfulle spillet vi har i dag?
Det er vanskelig å svare på. Som du vet ønsket vi å skape et massivt japansk rollespill, et MMOJRPG. Vi tenkte først at spillet skulle fungere som en fornøyelsespark der det var mye forskjellig å gjøre. Selvfølgelig skulle det være gøy også, men faktum er at det allerede da var mange av våre konkurrenter som var etablerte MMOer, og som tilbød spillere en mye bedre pakke enn det vi gjorde. Vi måtte derfor se oss rundt, tenke nytt, kanskje låne litt fra de andre og se hva de gjorde rett. Vi stoppet opp, og tenkte på hvor viktig det var for oss å kunne levere kvalitet til våre brukere. God kvalitet burde være standarden og ikke bare et mål, men vi må også gå lenger enn bare å skape kvalitet. Det er først da vi er ordentlig fornøyde. Vi trengte å virkelig reetablere spillet, vi måtte vinne tilbake spillernes tillit. Pengene vi har inntjent som følge av suksessen er et pluss, men ikke målet i seg selv. Stemningen innad i Square har for øvrig vært mye lystigere etter at vi klarte å snu prosjektet på hodet.

Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Hva er de største endringene fra ARR til Heavensward?
For det første er det jo Final Fantasy, og vi er veldig opptatt av at spillet fortsatt skal føles ut som Final Fantasy. På den måten vil vi ikke gjøre noen endringer. Når det er sagt, er det et hav av innhold vi serverer her. En god fortelling, dype karakterer, vakker musikk, nye dungeons, nye områder, nytt utstyr, en ny rase, oppgraderinger osv. Jeg vil nesten si dette er nytt spill i seg selv, på en måte som sesong 2 i en serie. Selvfølgelig er det jo også flyvende dyr man kan anskaffe nå, og de vil tilføye mye når det kommer til utforskning. Med andre ord vil vi at kjerneopplevelsen forblir den samme, men med mer ting å gjøre, og nye måter å gjøre de på.

Hvem er det denne utvidelsen er laget for? De erfarne spillere? Eller nykommere?
Vi er opptatte av å lage spill for alle. Når det er sagt er det viktig at våre kjernespillere, altså de vi har hatt med oss lenge, liker det de ser. Hvis våre nåværende spillere ikke liker det de får, så er det jo ikke veldig sannsynlig at nye spillere vil like det heller. Det er også viktig å tenke på at det meste i denne utvidelsen trenger man å ha spilt lenge for å låse opp, så hvis man først har investert såpass mye tid i ARR, håper jeg at våre erfarne spillere blir fornøyde med det nye innholdet.

Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Hvordan har utviklingen av A Realm Reborn og Heavensward fungert med tanke på spillernes feedback?
Vi har som vane å jobbe jevnt og trutt med patcher og innholdsoppdateringer. Noen ganger er det slik at vi hører om feil i spillet, altså at noe ikke fungerer som det skal, og da hender det at vi endrer om på skjema for å få fikset det så raskt som mulig. Av og til må vi også utsette nytt innhold for å få plass til flere bugfixes og slikt i patcher. Det skjedde f. eks med «free company crafting»-systemet som kommer i Heavensward og ikke en enkel patch.

Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Relaterte tekster

3
Final Fantasy XIV: HeavenswordScore

Final Fantasy XIV: Heavensword

ANMELDELSE. Skrevet av David Selnes

Etter mye om og men og en del utsettelser så har vi endelig fått testet utvidelsen til Final Fantasy XIV: Heavensward...



Loading next content