Norsk
Gamereactor
forspill
Final Fantasy XV

Final Fantasy XV - en siste sniktitt

Vi har tatt en aller siste sniktitt på Final Fantasy XV før spillet skal slippes. Blir det comebacket alle har ventet på?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Det har vært en lang reise for Final Fantasy XV og Hajime Tabatas team. I skrivende stund er det omtrent en måned igjen til lansering, og du har sikkert lest våre andre sniktitter fra spillet allerede. Derfor handler denne teksten mest om hendelsene etter kapittel to, som forøvrig var det jeg fikk teste i London nylig.

Vi kan ikke si noe mer om historien enn det som allerede er kjent, men firkløveret Noctis, Prompto, Ignis og Gladiolus er på vei til et bryllup når ting tar en uventet vending. Dialogen er sånn passe stiv, men den klarer likevel å få meg til å smile av og til. Det er lett å like disse figurene selv om de først føles som overfladiske stereotypier. Etter noen timer har de vokst på meg, og jeg er interessert i å høre mer fra deres personlige historier så vel som deres agenda. Spillets historie ser ut til å få opp tempoet etter de litt ufokuserte første timene, og jeg er mer enn klar for å oppleve det ferdige eventyret når det slippes i november.

Final Fantasy XV
Dette er en annonse:

Final Fantasy XV har en mildt sagt stor verden. Kartet er enormt og har en drøss med aktiviteter. Under en stopp på en bensinstasjon får jeg vite at jeg bør snakke med restauranteieren for å få tips om hva som skjer i nærområdet. Han er dessuten ansvarlig for å gi ut kontrakter på monstre som må tas i nærheten. Noen av disse oppdragene føles likt de vi ser i nesten alle andre rollespill, der du må løpe til et sted, slåss med et monster og løpe tilbake for belønningen. De minner egentlig mye om de vi så i The Witcher 3: Wild Hunt, bortsett fra at de er litt mer rett frem her. Du trenger bare å komme deg frem til punktet som er merket på kartet for at kampen skal begynne.

Oppdragene jeg fikk spille i London utspiller seg et par timer inn i eventyret. I ett av dem måtte jeg følge etter en mystisk herremann med bilen min før han slapp oss inn på et tilsynelatende forlatt sted. Der skjulte det seg i stedet noe ondt, og etter litt gåing møtte jeg en veldig stor skapning. Den var ikke spesielt glad for å se meg, og kampen begynte. Det ble en storslått kamp der jeg måtte dele ut juling i det ene øyeblikket, mens i det neste måtte jeg rulle unna for å unngå å bli truffet av dens angrep.

Variasjonen i miljøene jeg fikk se var helt fantastisk. Det handler om alt fra åpne ørkenlandskap og duggvåte skogholt til vakre strender med sjarmerende brygger. Spillet har også en aktiv døgnsyklus, og du kan møte de skikkelig farlige skapningene hvis du er ute etter mørkets frembrudd. Ved ett tilfelle var jeg ute på natten, og før jeg rakk å si "leirbål" møtte jeg et monster som var 30 nivåer over meg. Jeg løp åpenbart i motsatt retning.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV
Dette er en annonse:

Kampsystemet er responsivt, men samtidig litt rotete. Med mange fiender på skjermen samtidig var det vanskelig å orientere seg, så jeg trykket mye på angrepsknappen mens jeg håpet på det beste. Det er et godt tips å angripe bakfra, gjerne sammen med en kompanjong, for å gjøre mest skade, men det var litt vanskelig der jeg slet med å orientere meg. Lenger ut i spillet blir fiendene naturligvis vanskeligere, og da vil det kreves at du angriper ulike situasjoner på riktig måte. Dessuten vil du bli nødt til å ta fiendene i prioritert rekkefølge om du skal overleve.

Du kan bruke kameratene din og koble sammen angrep på en enkel måte, noe som ikke bare ser kult ut, men det er veldig effektivt også. Du kan også bruke de andres spesialangrep for å gjøre sammenstøtene mer interessante, og etter hver kamp får man poeng basert på hvor godt man har spilt. Dette fikk i hvert fall meg til å tenke mer over hva jeg skulle gjøre for å bygge opp poengsummen. Alle utsettelsene spillet har vært gjennom har gjort godt for utviklingen, og det er et mye bedre spill jeg testet denne gangen enn det som var i demoen fra tidligere i år.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Final Fantasy XV ser ut til å bli et storslått eventyr som vil kreve mange timer med utforsking for min del. Åpningen føles litt for typisk for nettrollespill, så det gjenstår å se hvordan det utvikler seg lenger inn i spillet. Noctis og gjengen er en fin blanding av personligheter, og de som tåler den japanske innpakningen vil forelske seg veldig raskt. Verdenen, omgivelsene, musikken og atmosfæren er på topp, og det ser mer og mer ut til at Final Fantasy-serien får et skikkelig comeback - noe som virkelig er på tide.

HQ
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

Relaterte tekster

Final Fantasy XVScore

Final Fantasy XV

ANMELDELSE. Skrevet av Terje Mardon Kello

Det er alltid en viss risiko knyttet til spill der utviklingen aldri ser ut til å gå mot slutten, men i hvilken retning tippet det for Final Fantasy XV? Vi har testet...



Loading next content