Norsk
Gamereactor
forspill
Call to Power 2

Fjorårets suksess blir fulgt opp

Først var det civilization av Sid Meyer - kanskje et av de beste spillene noensinne. Siden har det kommet et hav nye versjoner av det gamle konseptet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Fjordårets mest selgende tur-baserte strategispill het Call To Power, og når noe selger bra, kommer det alltid en 2æer. I det fælgende kikker vi litt på de forbedringene Activision lover, og vi gir en forelæpig vurdering av spillets fremtid.

HQ

Diplomatiets edle kunst
Den delen av Civ-spill, jeg alltid selv har likt mest, har vært interaksjon med fiendene û å fornerme dem på en fet måte, og ved å ydmyke dem totalt fær jeg atombombet deres hovedstad tilbake til steinalderen! I CTP2 er det i den grad gjort noe ved diplomatidelen. Når man mottar en beskjed fra en anden sivilisasjon, kan man svare på en mengde måter. Man kan sette tonen i svaret (fra storsinnet til vred), man kan kreve årlige belæp, byer og alt mulig annet. Dessuten er systemet bygd opp rundt mange svar og motsvar!

Krigens edle kunst
I det færste spillet, var det noen kraftige ubalanser û hvor man bl.a. så tidlige units som Phalanx senke battleships û og hvor ofte er det det skjer? Teamet bak CTP2, arbeider hardt for å unngå den slags fadeser i det nye spillet.

Troppene kan nå organiseres i hærer med opp til 12 units i hver û og det gjær det en del lettere å fære krig. Spesiellt siden man nå kan navngi disse hærene.
En annen ting, som designerne skulle ha brukt tid på denne gangen, er å balansere de konvensjonelle våpnene, og de mer ukonvensjonelle, som tv-evangelister og miljæforkjempere og den slags. Forhåpentligvis er de ikke på langt nær så sterke som de var i færste omgang!

Den edle kunst å vinne û og andre nyheter
Utover de sedvanlige nyhetene, som litt fler forskjellige units, og en lengere tidsperiode, byr CTP2 også på små spræ ting, som belænninger for diverse bedrifter. Feks. gir det en bonus å være den færste, som reiser rundt kloden, å finne det stærste fjellet og så videre. Det er rart med litt nytenking på toppen av alle de forventede "fornyelsene".

Dette er en annonse:

Heldigvis har de i CTP2 valgt å fjerne det ytre rom helt fra spillet û det fungerte heller aldri særlig bra i 1æeren. Til gjengjeld gjæres det mer ut av å utnytte havet, som er en viktig brikke i den siste delen av spillet.

Det har også kommet 2 nye måter man kan vinne spillet på. Man kan nå, via diplomatiet, sikre seg overtaket over verden, eller man kan researche seg til seier. Det er fortsatt mulig å vinne på den gode gammeldagse metoden: Drep alle som ikke er deg!

Den edle kunst å balansere
Problemet bak spill med så mange detaljer og muligheter som CTP2 har, er å få balansert alle de variabler man har û og det er umulig, å bedæmme utfra et preview som dette. Men spillet lover helt klart godt. Spesiellt diplomatidelen, skal bli morsom å leke mer med. Åh, å fornerme franskmennene, til de holder på å eksplodere, og så erobre og brenne deres byer û finnes det noen stærre tilfredsstillelse? Lukten av brennende kjætt ogà.okay, tilbake til konklusjonen:

Der er altså noen nye ting, men på overflaten er det ikke mange ting som skiller Call to Power II fra forgjengeren. Jeg er allikevel ganske sikker på at fans av 1æeren ikke vil bli skuffet û for oss andre, er nok spærsmålet fortsatt, om CTP2 byr på nok nytt! Det får tiden vise.

Dette er en annonse:

Relaterte tekster

0
Call To Power IIScore

Call To Power II

ANMELDELSE. Skrevet av Keld Jørgensen

Hastverk er lastverk - derfor har Activision tatt sin tid, før de nå, endelig har sendt Call to Power II på gata.



Loading next content