Football Manager 2011

Football Manager 2011

Hvert år slippes managersimulatoren som får enhver fotballfantast til å glemme alt ansvar her i livet, og i år er intet unntak. Heltidsstudent og FM-connaisseur Martin Andresen har satt seg ned med årets utgave av Football Manager...

Eksamensmonsteret for alle fotballfans er tilbake. Football Manager-serien er noe som alle med elsk for sporten kan risikere å bruke titalls timer på når man egentlig burde fokusere på studiene. I fjor fikk vi servert kvalitet, men lite innovasjon. Derfor stilte jeg med litt middels forventninger i påvente av hva Sports Interactive hadde i ermet for årets versjon.

Det første som fanget min oppmerksomhet er det nye nyhetssystemet. Det føles mer som et oversiktlig mail-program enn alle de rotete menyene vi har fått servert tidligere. Det samme kan sies om brukergrensesnittet generelt. Det er enklere å sluse i seg all den informasjonen som Football Manager bombarderer deg med.

Deretter var det klart for å sjekke ut hvordan det nye hinderet for å skaffe spillere fungerer, nemlig agenter - og skal si jeg ble positivt overrasket! I forhandlinger får man først et lønnsforslag, som bør tas med en klype salt. Dette er spillerens ønske, altså noe som fort er noe høyere enn hva du egentlig kan akseptere. Forhandlingene kan variere i forhold til hvordan agenten oppfører seg. Noen har god tålmodighet, mens andre ikke liker å sitte stille i mer enn to sekunder.

I tillegg må du bestemme hvor mye penger som skal gå til agenten selv. Dette tilfører også noe annet nytt, nemlig agentenes konstante mas om at deres klienter er mulige å kjøpe. Store klubber får stadig i den virkelige verden brev og mailer fra desperate agenter som vil selge sine spillere, og dette merkes virkelig i FM 2011. Det går nesten ikke én dag uten å få noen anbefalinger fra disse masekråkene.

Enda en herlig ny funksjon ved siden av introduksjonen av agenter, er muligheten til å forberede laget til kamp. Formasjoner kan bli drillet inn og du kan velge om det skal fokuseres på en spesifikk del av spillet. Ikke en veldig dyp funksjon nå, men absolutt noe som skulle vært lagt til for lenge siden. Jeg ser fram til hvordan dette kan bli forbedret til neste år, for her ligger det en del potensial.

Etter den første signeringen var unnagjort var det klart for pressekonferanse. En funksjon som alltid har vært kjedelig etter du hadde gjort unna de to-tre første. Slik er det dessverre i år også, selv om vi var lovet noe helt annet. Det er flere spørsmål som stilles, men det føles bare som enkle omformuleringer av de samme vendingene. Grått og demotiverende. Nei, det her blir assistentens jobb.

Grafikken har også fått seg noen oppdateringer. Feiringer har blitt lagt til, noen flere animasjoner og flere værefekter. Ikke veldig betydelig, men nødvendig. Det hele ser penere ut, men likevel har Sports Interactive fortsatt en lang vei å gå. Spillerne løper stivt og unaturlig, pasningene og sparkene ser kunstige ut. Det morsomste er når spilleren som lager målet, blir løpende og feire i all ensomhet. Hvor ofte skjer dette på den virkelige gressmatta? Så å si aldri.

Football Manager 2011 tar nye steg i riktig retning, enda flere enn hva vi fikk se i fjor. Det allerede nesten komplette spillet blir stadig bedre. Forbedret brukergrensesnitt åpner for nye spillere. Agentene gjør overgangene mer autentisk. Kampforberedelsene gir en ny dimensjon taktisk. Det er klart det finnes forbedringspotensial, men det er vanskelig å være negativ mot en slik positiv opplevelse. Jeg vet, som i fjor, at jeg vil bruke utallige og uansvarlig mange timer på Football Manager 2011.

Football Manager 2011Football Manager 2011Football Manager 2011Football Manager 2011
9 / 10
+