Football Manager 2012

Football Manager 2012

Det nærmest perfekte managerspillet tar bitte små museskritt framover. Det er ingen som klager, men den store jubelen uteblir.

Det virker som det begynner å bli vanskelig for Sports Interactive. År etter år skal de fornye en spillserie som oser av perfeksjon. I år føles det ut som spillet er blottet for store nyheter. Er det virkelig noe som er revolusjonerende i år?

Football Manager er et avansert spill for nybegynnere. Har du ikke spilt det før, så kan det være veldig mye å sette seg inn i. Ikke fortvil, for nå finnes det en egen modus som tar deg igjennom alle de viktigste gjøremålene en manager har. Når det er unnagjort kan du bare dra på dressen, for nå er du herved blitt en manager.

Årets store nyhet, ifølge utviklerne, er muligheten til å legge til og ta vekk ligaer etter at du har startet din karriere. En ekstremt hendig funksjon hvis du ombestemmer deg for hvilket lag du vil lede, eller bare bli lei av landet du er i. Dette hjelper også deg som har en maskin som puster og peser hvis du velger å ta med mer enn tre land. Og dette er like lett om det høres ut. Bare ved noen små tastetrykk har du plutselig tatt over et lag i Indonesia.

Brukergrensesnittet er ikke noe særlig nytt, men det er blitt gjort en fin liten vri på hvordan man får all informasjonen servert. Når man går inn på hver spiller får du en profil som viser alt det nødvendige, og du trenger dermed ikke lete deg fram til informasjonen. I denne spillerprofilen kan du også endre hva du vil se, slik at du får det som du vil. Dette gjelder også i ditt eget overblikk, hvor du ser din ligaposisjon, hvem som er skadet og andre nyttige ting.

Football Manager 2012

Å snakke med spillere er en av de viktigste jobbene en manager tar seg av. Til i år har mulighetene for dette vært minimal. Nå har du seks ganger så mange muligheter til nettopp dette. Velg om du vil være aggressiv, kategorisk, intens, rolig, forsiktig eller motvillig i din tale. I tillegg til dette får du respons på hva slags kroppsspråk dine disipler utviser når du snakker til dem. Jeg har selv til overs å se store effekter av mine lagsamtaler, selv om kroppsspråket til laget har vært veldig positivt. Jeg skulle gjerne hatt disse mulighetene i pressekonferansene, men dette er fortsatt like søvnig som ifjor. Uansett er det herlig å kunne variere hva man sier i en mye større grad enn kun seks forskjellige muligheter.

Football Manager 2012

Dine kjære speidere har blitt mer nyttige enn noensinne i Football Manager 2012. Ikke nok med at de reiser verden rundt for å lete etter den nye Messi, men nå får du også analyser av ditt eget lag. Lurer du på hvem som alltid er den som drar laget ditt ned? Vel, ikke nå lenger. En hel del nye analyseverktøy er nå tilgjengelig for din disposisjon. Nå kommer ingen seg unna.

Football Manager 2012

3D-motoren til FM tar stadig nye steg framover. Utenom de vanlig nye animasjonene til spillerne har publikumet blitt helt nytt og ser nå ikke helt ut som pappdokker med ADHD. To helt nye kameravinkler har også blitt introdusert, og det er helt klart "direktørkamera" som er best å se på. Her får du nye vinkler underveis i kampen uten å trykke på en knapp. Det føles nesten ut som å se på en TV.

Det er ingen tvil om at Football Manager 2012 er et fantastisk spill, men du kan ikke forvente noen revolusjon. Alt av det nye som har blitt introdusert er bare små detaljer som ikke vil påvirke hvordan du spiller. Kanskje Sports Interactive kunne trengt mer konkurranse enn det de har per idag? Uansett kommer jeg til å bruke tonnevis av timer på å leke manager i år også.

7 / 10
+
Den enorme databasen, muligheten til å velge nye ligaer midt i karrieren, samtaler med spillere.