Norsk
Gamereactor
artikler

Fordommenes forbannelse - Visual Novels

Fra japansk nisjeprodukt til kuriositet. David vil at enda flere skal få øynene opp for alt det gode som skjules av fordommene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er ikke lett å forklare hva en visual novel er. Mye fordi de symboliserer den store kulturelle forskjellen mellom øst og vest, men også fordi folk flest ikke vet noe om dem. Spør du noen så bare rynker de på nesen og sier «Hæh?», eller så kommer det alltid like smigrende «Er det de der sære japanske pornospilla?»

Det er slike misoppfatninger av en hel sjanger som kan sette grå hår på hodet mitt. Likevel kan jeg ikke klandre folk for deres fordommer. Som oftest har de nok kun sett et par snuskede bilder av lettkledde mangajenter og tentakler. Dette er en sjanger som blir så utrolig dårlig markedsført her i vesten at det nesten gjør litt vondt.

Før jeg går videre så er det sikkert noen som lurer på hvorfor jeg velger å skrive om visuelle noveller akkurat nå. Svaret er enkelt. Sjangeren har begynt å gjøre et større inntog på det vestlige markedet, og er nå mer synlig enn før.

Dersom du aktivt spiller på PC og/eller har en Steam-konto, ja, da har du sikkert lagt merke til dem. Flere og flere visuelle noveller har i løpet av våren og sommeren dukket opp i Steam-butikken. De små, litt rare bildene og japanske ikonene har dukket opp stadig oftere på Steam-butikkens forside. For meg som har hatt en kjær interesse i sjangeren i godt over ti år er dette bare helt fantastisk.

Dette er en annonse:
Fordommenes forbannelse - Visual NovelsFordommenes forbannelse - Visual Novels
To av titlene som har dukket opp på Steam. Long Live The Queen og Go! Go! Nippon! My First Trip to Japan. Sistnevnte presenterer seg som en slags reiseguide.

Men hva er egentlig en visuell novelle? Jo, de har sitt opphav i Japan, og kan på mange måter likestilles med bøker. Dette stemmer dog bare sånn halvveis.

De har som oftest fokus på å formidle historien og hendelsene via tekst, men de har også en visuell presentasjon. Derav navnet Visual Novel. Historien blir også akkompagnert av bakgrunnsbilder og dynamiske figurutklipp, så vel som bakgrunnsmusikk og lydeffekter. Det hele skaper en opplevelse ikke helt ulik hørespillene til NRK Radioteater.

Men en visuell novelle er et spill, og derfor er det selvsagt en form for interaksjon mellom spilleren og handlingen. I de fleste tilfeller så utfolder denne samhandlingen seg via forskjellige valg som kan avgjøres gjennom historien. Disse valgene vil som regel påvirke historien og hvordan den utvikler seg videre. Det er egentlig meget begrenset med gameplay-elementer i en visuell novelle, så om jeg skal trekke paralleller med en annen sjanger, så må det være de gamle pek-og-klikk-spillene som er nærmeste slektning.

Dette er en annonse:

Med det sagt så er det denne kombinasjonen som gjør sjangeren så unik for meg. Formidlingen av historien gjennom tekst, bakgrunnene, figurutklippene som endrer seg ut fra situasjonen, musikken og stemmeskuespillet som skaper stemningen. De klarer å kombinere det beste fra bøker (måten historien formidles på) og spill (visuell presentasjon, lydspor, interaksjon, og så videre). En visuell novelle som klarer å balansere denne kombinasjonen vil kunne trekke deg dypt inn i sin verden.

Fordommenes forbannelse - Visual NovelsFordommenes forbannelse - Visual Novels
World End Economica. En episodisk visuel novelle fra skaperen av Spice and Wolf. Spillet handler om økonomi på månen!

De som er ute etter spill som vektlegger karakterutvikling og historie vil gjerne oppdage at visuelle noveller kan formidle dette på en måte andre spillsjangere ikke klarer.

Så hva er egentlig problemet med visuelle noveller? Egentlig ikke noe galt med dem i seg selv, men det er fordommene som vi i vesten har som er hovedproblemet, og som gjør at sjangeren har blitt veldig lite markedsført her.

Som jeg nevnte i starten, så har disse spillene en lei tendens til å bli markedsført som sexspill for kåte nerder, hvor overdimensjonerte bryster og former som kommer fram på jenter/kvinner hvis alder kan diskuteres. I disse dager hvor kjønnsdebatten raser for fullt i spillindustrien kan dette fort havne i et enda mer negativt søkelys.

Jeg er ikke her for å banne i kirken og male fanden på veggen ved å si at kjønnsdebatten bare er tull, og at det ikke er noe galt med innholdet i enkelte visuelle noveller. Ja, det finnes titler som fokuserer utelukkende på sex og spekulativt innhold, men de er faktisk kun en liten del av en sjanger som har så mye annet å by på.

Visuelle noveller har vært å finne på Nintendo 64 og fram til dagens konsollgenerasjon, men det er på PC at denne sjangeren virkelig skinner, og det er derfor veldig spennende at de nå har begynt å dukke opp på Steam.

Steam har selvsagt stilt noen krav, så du vil ikke finne visuelle noveller i butikken med seksuelt innhold. Og det er jo bare bra. Visuelle noveller har en egen frihet til å utforske mange forskjellige temaer, og jeg har latt meg fascinere av mange som har sitt fokus på psykologi, tragedier, karriere og ambisjoner, ja, til og med økonomi. Det er slettes ikke noe behov for seksuelt innhold i visuelle noveller som fokuserer på historien. Hvis det er det, så er som regel konklusjonen på en kjærlighetshistorie og den romantiske utviklingen mellom figurene.

Fordommenes forbannelse - Visual NovelsFordommenes forbannelse - Visual Novels
Steins;Gate handler om tidsreiser og de problemene som kan oppstå. I tillegg er stilarten bare helt nydelig!

Det er også verdt å nevne at flere spill som har blitt lansert i vesten de siste årene faktisk har hentet elementer fra visuelle noveller. Her kan jeg nevne Ace Attorney-serien, Persona-serien, og JRPG generelt, men spesielt Catherine har mange av disse elementene godt synlig gjennom hele spillet. Hadde du kuttet vekk puzzle gameplayet så hadde du sittet igjen med en visuell novelle.

Man skal ikke dømme en bok på omslaget, noe som har skjedd alt for mye med visuelle noveller. Nå som Steam har valgt å åpne sine dører for sjangeren, tenkte vi i Gamereactor (jeg) at dette var en mulighet til å være med å hjelpe med å forbedre ryktet, og vil derfor komme med et par anmeldelser av visuelle noveller som er å finne på Steam, samt andre sider som tilbyr digitalt salg av spillene.

Spillene passer nok ikke for hvem som helst, og fokuset på dialog kan fort bli for ensformig for enkelte. Likevel, det er på tide at visuelle noveller blir mer enn bare en særinteresse kun dyrket av dem med stor interesse for otaku-kulturen!

Fordommenes forbannelse - Visual NovelsFordommenes forbannelse - Visual NovelsFordommenes forbannelse - Visual NovelsFordommenes forbannelse - Visual Novels
Spill lansert i vesten som bærer sterke preg fra visuelle noveller: Catherine, Ace Attorney, Persona 4 og Weapon Shop de Omasse


Loading next content