Det er lov å bli litt forvirret av premisset til Elex, for det er en kombinasjon av fantasy og sci-fi satt til en åpen verden. Dette er langt fra vanlig for rollespill, for som regel pleier utviklerne å velge enten det ene eller det andre. Elex bryr seg imidlertid ikke om hva som er vanlig, og har laget en verden som tar for seg kampen mellom teknologi på den ene siden og natur og magi på den andre.
Spillet handler om en krig mellom en rekke grupper, og det er stoffet Elex som er årsaken. Det gjør nemlig folk gale etter makt, samtidig som det fjerner alle følelser. Når protagonisten Jax blir utsatt for et mordforsøk, forsvinner all Elex fra ham og han kan føler for første gang. Dette gjør at han plutselig må ta stilling til veien videre basert på mer enn bare et ønske om makt.
Valg er essensen i spillet allerede fra start, og figurene du møter vil tydelig forklare deg hvordan dine handlinger påvirker deres inntrykk av deg. Spillet er litt for tydelig på dette, med skilt som "This character didn't like that", men hvordan de forstår deg er fortsatt litt mer nyansert. Foruten liker eller misliker har figurene grader av begge, og det er mulig å forvirre dem hvis du endrer standpunkt.
Du blir også stilt overfor valget av gruppe du vil tilhøre. Dette er ikke noe du må bestemme deg for umiddelbart, men du må velge før eller senere. De har veldig ulike ideologier, spesielt med tanke på natur, magi og teknologi, så vi mistenker at det kan bli vrient. Ekstra vrient blir det ettersom valget avgjør hvordan andre ser og forholder seg til deg.
Etter å ha startet spillet ble vi introdusert for kampsystemet, som utvikler Michael Paeck fortalte er inspirert av Dark Souls. Bare ved å se på brukergrensesnittet var det tydelig at han mente det han sa, men det ble enda tydeligere i møte med fiende sterkere enn oss. Selve kontrollen og animasjonene føltes derimot ikke like smidige, og det hendte flere ganger at vi satt fast i en kombinasjon uten mulighet for å avbryte. Disse så ikke spesielt naturlige ut, og vi så flere tilfeller av at figuren vår gled rundt på bakken uten å løfte føttene.
Kampsystemet skal ifølge utvikleren by på mer variasjon enn melee-våpnene vi fikk prøve, for Paeck lover at skytevåpen også vil bli inkludert. Dette er for å gjøre både fantasy- og sci-fi-fansen til lags. Da vi snakket med Paeck sa han at han ville ha valgt Berserker-gruppen fordi han liker sverd, så vi antar at våpenutvalget vil variere basert på hvilken gruppe du velger.
Det er viktig å velge riktig, for det vil ta deg et sted mellom 60 og 80 timer å fullføre spillet. Verdenen er stor, og kan skilte med ganske varierte miljøer. Utvikleren skrøt også av at du vil kunne gå til alle steder du kan se, og det inkluderer alt fra snøkledde fjelltopper til ørkenen.
De ulike miljøene så veldig bra ut, og detaljer som sand i vinden skapte en god atmosfære (selv om sand i vinden egentlig er fryktelig irriterende). Rustningene og bygningene var ekstra imponerende, mens figurmodellene ikke så ut til å være helt i orden - spesielt ansiktene. Alle hadde det samme uinteresserte uttrykket, og samspillet mellom ansikt og lyd var ikke synkronisert. Det er jo lov å håpe at manglene blir fikset før lansering, men det vet vi altså ikke noe om ennå.
På grunn av spillets størrelse føltes det ikke som om vi fikk se nok til å kunne kalle det et representativt inntrykk. Vi begynte fra start og snakket kun med et par NPCer og svingte et fåtall våpen, men det virket i det minste lovende. Det blir unektelig spennende å se hva annet Elex har å by på når det er ferdig.