Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Ødelagt konsoll? Hva gjør du? [faq]


Okey, dette er ingen uinteressang oppramsingstråd om hva du gjør dersom du får en ødelagt konsoll, eller en tråd for folk forteller tårevåte historior om hva som har skjedd med konsollen sin.
Nei, dette er en tråd som handler om hvilke rettigheter man som forbruker har dersom elektronikken deres blir ødelagt. Dette gjelder selvfølgelig all elektronikk, men siden dette er et spillforum så gjør jeg det best i å fokusere på konsoller.

Som forbruker i Norge har man mange rettigheter når det gjelder en vare som har en mangel, som blir ødelagt. Xbox 360 har Red Ring of Death, og feilprosenten er høy. Mange leverer konsollen rett til Microsoft, noe som tar uforsvarlig lang tid, for så å klage på Microsoft, dårlig service, og lange ventetider.

Det som man skal gjøre som også er riktig er å gå til butikken hvor du kjøpte varen, de har nemlig ansvaret for varen de selger til deg. Der kan du på kryss og tvers ramse opp hvilke rettigheter du som forbruker har nå etter å ha lest denne tråden.

Dersom du skulle få en ødelagt konsoll, si at Xbox 360 har fått RRoD, hva gjør du?
1. Du drar til butikken og klager på varen.

2. Butikken vil sannsynligvis si at dette er Microsofts problem og at du burde levere det til dem, her svarer du at ifølge lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002, så står butikken ansvarlig dersom en vare skulle ha en mangel (NB! Slitasje og unormalt høyt forbruk av varen regnes ikke som mangel), og at du har en reklamasjonsrett/klagerett på 5 år.

3. Butikken vil sannsynligvis si at de skal levere vare inn til Microsoft, men hva tjener du på å gå en slik omvei? Jo, da sier du til butikken at ifølge forbrukerkjøpsloven kan du kan velge mellom å få en ny konsoll eller sende den til reperasjon, og siden Xbox 360 er en massprodusert vare som ikke vil gi butikken altfor høye kostnader i frakt og å fremskaffe en ny vare så kan du enkelt og greit kreve en ny konsoll (Men da må du huske på at du muligens må levere fra deg HDD).

4. Dersom butikken ikke har mulighet til å gi deg ny konsoll, grunnet kosnadene butikken vil få for å fremskaffe den, eller at varen ikke selges i butikken mer eller lenger blir produsert, så må du sende den inn til reperasjon. Men fortvil ikke enda. Dersom det er forventet at reperasjonen tar mer enn en ukè, har man krav på en lånegjenstand, dvs. en lånekonsoll i denne sammenhengen, den vil du kunne ha helt til du får din egentlige konsoll tilbake.
Merk deg også at selgeren har to muligheter til å rette samme feilen, dersom dette skulle feile, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget vil være reduksjonen av varens verdi. Er varen verdt havlparten av mangelen kan du kreve prisavslag på 50%. Dersom mangelen ikke er uvesentlig kan du kreve å heve kjøpet.

Det var dine rettigheter på fire punkter. Husk at dersom du får en ødelagt konsoll, gå til butikken du kjøpte den i, ikke til konsollprodusenten. Da vil du bli mye mer fornøyd.

NB: Husk at du ikke kan kreve en ny gjenstand eller lånegjenstand dersom kostnadene blir for store for butikken. Det kan f eks. være å kreve en ny konsoll til 3000,- uten videre.

Hele forbrukerkjøpsloven kan du se her:
http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782
287.59

PS: Skriv gjerne ut siden og ta den med.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Genialt The Heretic

Jeg har heldivis aldri opplevd dette, men tror nok frustrasjonen ville ha tatt overhånd om noe slikt skulle skje
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Stusser bare på en ting her (og jeg er ingen ekspert, bare noen samfunnstimer med forbrukerkjøpsloven som tema), men må ikke mangelen være vesentlig for å heve kjøpet? Jeg trodde at det var de uvesentlige feilene som man kunne få prisavslag på..

Men ellers dritbra. Denne burde bli Sticky.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Siterer Love-PlayStation:
Stusser bare på en ting her (og jeg er ingen ekspert, bare noen samfunnstimer med forbrukerkjøpsloven som tema), men må ikke mangelen være vesentlig for å heve kjøpet? Jeg trodde at det var de uvesentlige feilene som man kunne få prisavslag på..

Selvfølgelig, må ha tenkt feil
Har endret det nå.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
BWAHAHAHA!!11!!111!!!one1! DU BLE SJEMPEEID!!!1!!!!eleven!!1!!1!11

..Sorry, jeg kjeder meg.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Siden denna tråden antagligvi kommer til å forsvinn pga at man ikke skal fortelle om sine historier, kan ikke denne bli gjort til sticky? Her er det mange som kan lære butikken noe.
20LEGEND (Proud member of NATDAB)
  • 0
Tusen takk for veldig godt initiativ, The Heretic! For min del kom denne tråden akkurat i grevens tid, for Xbox'en min er tilsynelatende halvdød, så heldigvis fikk jeg tips fra både deg personlig, og tråden din! Jeg støtter AleksanderN fullt ut, og syns dette burde bli en sticky. Ellers vil den, som AleksanderN sa, bare bli dratt nedover i sidene her!
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Dette her kunne jeg . Men bra skrevet kunne ikke sgt det bedre selv. Nå må jeg vel gå i butikken og få 50% på mobilen min, husk det er nesten det samme. Kan gjøre det samme med mobil og andre ting.

Godt skrevet og bra post
Takk takk visj eg glemmer det og STICKYdette hadde vært bra for alle som ikke veit og kanskje glemmer det. (Inkudert meg som glemmer.)
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
Flott tråd. Den er gjort sticky.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Dette visste jeg ikke, takker og bukker i din retning The Heretic. Jeg håper tråden er åpen for spørsmål angående punkter i teksten? Jeg lurer iallefall på hvor alvorlig denne mangelen på maskinen må være for å kunne kreve at butikken fikser med konsol for deg. F.Eks. med Xbox 360, RRoD, er dét at viften ikke klarer å produsere nok kulde slik at denne ledningen inne i maskinen ryker og herper Xbox360'en en alvorlig nok mangel?
Square Enix.
  • 0
Siterer Andzel:
Dette her kunne jeg . Men bra skrevet kunne ikke sgt det bedre selv. Nå må jeg vel gå i butikken og få 50% på mobilen min, husk det er nesten det samme. Kan gjøre det samme med mobil og andre ting.

Det er riktig, dette gjelder så og si alle varer som går innenfor forbrukerkjøpsloven.
Siterer Zechez:
Jeg lurer iallefall på hvor alvorlig denne mangelen på maskinen må være for å kunne kreve at butikken fikser med konsol for deg. F.Eks.

Den bør vel egentlig være så og si død, man får nok ikke noen ny konsoll av å gå til butikken å klage, men du vil sannsynligvis kunne få sendt den på reperasjon. Men det er ikke alltid trygt, for om feilen ikke er der tidspunktet de skal teste den på reperasjon, så vil den bli sendt i retur med reperasjonsregning.
Siterer Zechez:
RRoD, er dét at viften ikke klarer å produsere nok kulde slik at denne ledningen inne i maskinen ryker og herper Xbox360'en en alvorlig nok mangel?

RRoD er alvorlig nok, da vil ikke konsollen fungere med mindre man sender den til reperasjon. Towel trick er bare midlertidlig, og ikke permanent, så det hjelper ikke så mye.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Men fortvil ikke enda. Dersom det er forventet at reperasjonen tar mer enn en ukè, har man krav på en lånegjenstand, dvs. en lånekonsoll i denne sammenhengen, den vil du kunne ha helt til du får din egentlige konsoll tilbake.
.

Dette er det om står i Forbrukerkjøpsloven
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.

. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Med andre ord så kan butikken nekte å låne ut et produkt da dette ofte blir sett på som et "leketøy" å ikke en livsnødvendig ting som for eksempel en mobiltelefon eller en pc under eksamens tider o.l.
  • 0
Siterer STC87:
Dette er det om står i Forbrukerkjøpsloven
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Og en konsoll er en masseprodusert gjenstand, som store kjeder har, dvs. Elkjøp, Expert, Smart Club osv. de har en del av de på lager, og f eks. Microsoft kan i tillegg sende butikken en ny konsoll. En konsoll til 2000,- vil være et minimalt tap for en storkjede, i tillegg vil konsollen som blir delt ut som lånegjenstand kunne brukes igjen ved senere anledninger, akkurat som at jeg fikk en lånemobil av Expert uten at de så mye som nølte engang.

En konsoll til 2000,- som senere kan brukes som lånekonsoll til andre forbrukere er rimelig sett i forhold til forbrukerens behov. Det kan også hende forbrukeren er anmelder, betatester eller blir psykisk deprimert av å ikke spille. Mange er såpass avhengig av konsoll at de får en psykisk påkjenning dersom de ikke spiller.

"Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager) og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før)."

Om man sender inn en konsoll til reperasjon så vil det ta mer en et par dager, det tar flere uker, og ofte flere måneder, ettersom konsollen sendes til utlandet for reperasjon. Det står at man kan få lånegjenstand så lenge det er innenfor rimelighetens grenser, og en mobiltelefon koster fort like mye som en Xbox 360.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Citerer STC87:
Det kan også hende forbrukeren er anmelder, betatester eller blir psykisk deprimert av å ikke spille. Mange er såpass avhengig av konsoll at de får en psykisk påkjenning dersom de ikke spiller.

Om man sender inn en konsoll til reperasjon så vil det ta mer en et par dager, det tar flere uker, og ofte flere måneder, ettersom konsollen sendes til utlandet for reperasjon. Det står at man kan få lånegjenstand så lenge det er innenfor rimelighetens grenser, og en mobiltelefon koster fort like mye som en Xbox 360.


hehe ja godt poeng at du kan bli en psykisk påkjenning fort om du ikke får spillt.
Men om du er Anmelder eller Betatester og krever låneprodukt så tror jeg du kan se langt etter å få låne et produkt da det ikke er forbrukerkjøpsloven som gjelder men kjøpsloven.

Punkt 2 angående service tiden så er jeg sikkert den mest (inn)habile personen å ha en mening om det her på forumet da jeg har i hele min jobb kariere jobbet innen butikk og nesten kun i elektronikk bransjen. Heldigvis på mi jobb så har vi er det bare PS2/3 og PSP vi sender på verksted, alle andre spillkonsoller bytter vi ut flekken så lenge de ikke ser "herpet" ut å så lenge vi får alt tilbehør som fulgte med.

Og det med at en mobiltelefon fort koster like mye som en Xbox er
(unnskyld utrykket) bare bullshit, la oss ta et regnestykke
Arcade versjonen av Xbox som er den rimeligste versjonen som elkjøp har på sin hjemmeside koster 1500 kr. Nokia 1200 som er den billigste mobilen koster 259 kr, det vil si at en butikk kan gi ut 5/6 telefoner kontra 1 stk Xbox. Av den enkle grunnen at det eneste kravet som stilles til et låneprodukt er at det er i brukende stand, at en telefon ikke har MMS kamera wap o.l. kan ikke kundne kreve da låneproduktet er ment for å dekke grunnleggende behov.

Shit det ble et langt innlegg nå Dette er ikke ment som et forsøk på å "ødelegge tråden eller et forsøk på å starte en 100 siders diskusjon. men det er kanskje sunt å få et annet perspektiv enn de paragrafrytterne oss forbrukerrådet har og si, Generelt sett vil jeg si at kunskapene om forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er forferdelig dårlig i flestparten av elektrobutikkene, men vi har en viss peiling å strekker oss så langt som er mulig for at det kunden skal komme best ut av en slik situasjon. Men nå skal det sies at kanskje 2% av kundene vet hvor J****G mye tid som går i å maile,ringe å kjefte på verksted,teknikkere å produsent uten av vi kommer et steg lengre å at vi river oss i håret som i mitt tilfelle nesten er utridv

Men nå må jeg si stopp før det kommer helt ut av kontroll her
  • 0
Du har et poeng, selv om jeg fortsatt undres hvorfor lånemobilen jeg fikk var bedre en den jeg leverte inn til reperasjon. Den hadd WAP, MMS, MP3 spiller osv, og med kontantkort ville den sannsynligvis være like dyr som en Xbox 360 Arkade.
Men det er jo heller ikke snakk om å gi ut en ny låne-Xbox for hver Xbox 360 som blir ødelagt. Et lånegjenstand er jo til for å kunne lånes ved senere anledninger.

Lange innlegg er bra, det samme gjelder diskusjon. Må bare spørre, hvilken butikk jobber du i? Butikken din høres utrolig ut siden den prøver å gjøre slik at KUNDEN kommer best ut av situasjonen

Med din hjelp føler jeg også at jeg burde settet opp det punktet du nevnte i førsteposten.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
takker for denne tråden The Heretic. Veldig nyttig informasjon, men jeg håper jeg aldri trenger å bruke disse rettighetene
We could have arranged to have you carried
  • 0
Har ikke stort annet å si en:
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Forbrukerkjøpsloven FTW. Jeg visste ikke at man har krav på lånekonsoll. Selv om jeg har lest disse reglene før, så var det fint med en påminnelse. Bra, bra, bra.
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
FIn tråd herectic.

Når man krever reperasjon hos en butikk, så må man vel ha en form for bevis at man har kjøpt den der, som f. eks en kvitering, og jeg som sikkert 90% her på forumet har sikkert kastet/rotet bort den, og kan man kreve noe da?

Og for å få en låne konsoll må man vel være avhengig av å en en kosoll, på samme måte som å ha en mobil(?). Da er det jo bare å si at man er i en klan eller er dommer på consolgaming etc for å få den.


Punkt 2 her ble litt rotete, men har dårlig tid til jobben
:temurof i rutangis
  • 0
Siterer Knight of the blades:
Når man krever reperasjon hos en butikk, så må man vel ha en form for bevis at man har kjøpt den der, som f. eks en kvitering, og jeg som sikkert 90% her på forumet har sikkert kastet/rotet bort den, og kan man kreve noe da?

Nei, sannsynligvis ikke. Det blir ikke butikken sin feil om kundene roter bort kviteringen. Jeg har alltid kviteringene mine på et trygt sted.

Siterer Knight of the blades:
Og for å få en låne konsoll må man vel være avhengig av å en en kosoll, på samme måte som å ha en mobil(?). Da er det jo bare å si at man er i en klan eller er dommer på consolgaming etc for å få den.

Man kan kreve om en lånekonsoll dersom det tar for lang tid, men ikke hvis det er snakk om noen dager. Man bør egentlig kanskje vente å se før man spør om lånekonsoll. Jeg fikk en lånekonsoll noen uker etter at jeg hadde sent inn Xboxen min.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
<quote author="The Heretic">. Må bare spørre, hvilken butikk jobber du i? Butikken din høres utrolig ut siden den prøver å gjøre slik at KUNDEN kommer best ut av situasjonen quote>

never mix business and pleasure
  • 0
Så da lurer jeg på Hvor mange år må man vente for man er sikker på å kjøpe en konsoll som er fungerende uten tilbakevendene problermer. Jeg er på min 3 306 nå og har kjøpt meg ps3 nå............skulle en av de to slutte å virke da blir det en lang pause fra konsoler og spill. Noe jeg ikke var klar over var ar man kan få VIRUS!!! på ps3 når man surfer på nettet med den. noen som har kjenskap til det ?
EvilSoulEater
  • 0
Siterer THEDUD:
Så da lurer jeg på Hvor mange år må man vente for man er sikker på å kjøpe en konsoll som er fungerende uten tilbakevendene problermer. Jeg er på min 3 306 nå og har kjøpt meg ps3 nå............skulle en av de to slutte å virke da blir det en lang pause fra konsoler og spill. Noe jeg ikke var klar over var ar man kan få VIRUS!!! på ps3 når man surfer på nettet med den. noen som har kjenskap til det ?

Vel, de nyeste Xbox 360 som er nå er rimelig trygge å kjøpe, og vil høyst sannsynlig ikke få RRoD eller lignende. Man må bare passe på å kjøpe en ny konsoll, ettersom butikkene ofte har gamle konsoller stående fremme.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
det er no sant men uannsett bytter jeg ut 360 min hvert andre 2år Stoler ikke på microsoft. det kommer jo ny å bedre versjoner av ps3 og 360.
EvilSoulEater
  • 0
beklager dobbelposting
EvilSoulEater
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!