Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Siterer Ole-Christian:
Hvis prosessoren din lager pipelyder er noe virkelig galt... Coil whine kommer fra enten strømforsyningen, hovedkortet eller skjermkortet. Aldri prosessoren.


Ah, okay. Tenkte mer på støy jeg da, men du har vell rett .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Ah, okay. Tenkte mer på støy jeg da, men du har vell rett


Prosessorer lager ikke støy på noen som helst måte. Du tenker nok på støyen viftene som kjøler den lager.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Prosessorer lager ikke støy på noen som helst måte. Du tenker nok på støyen viftene som kjøler den lager.


Joda, var det jeg mente. Når du kjøper en prossessor følger det med en vifte. Både viften og prossessoren er i en "boks" som du monterer rett på hovedkortet. Så da refererte jeg til prossessoren + prossessorviften som en prossessor.

Har ennå en del å lære om både hardware og å ordlegge meg, ser det ut til.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Joda, var det jeg mente. Når du kjøper en prossessor følger det med en vifte. Både viften og prossessoren er i en "boks" som du monterer rett på hovedkortet. Så da refererte jeg til prossessoren + prossessorviften som en prossessor.


Det er enormt mange måter å kjøle en prosessor på. Kjøleren som følger med prosessoren er helt standard og rimelig elendig, spesielt med tanke på støy. I min maskin er den for eksempel vannkjølt, noe som fullstendig endrer på støynivået.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Det er enormt mange måter å kjøle en prosessor på. Kjøleren som følger med prosessoren er helt standard og rimelig elendig, spesielt med tanke på støy. I min maskin er den for eksempel vannkjølt, noe som fullstendig endrer på støynivået.


Sant nok. Tenkte da på standardviften på prossessoren som lagde støy. Selv har jeg kun standardviften, i hvertfall nå. Syntes egentlig støynivået er helt greit, i hvertfall med tanke på at jeg levde med en laptop tidligere. Regner med at dersom jeg skaffer meg en stabil inntekt igjen så vil det bli noe bedre kjøling.

Er dog viftene i kabinettet mitt som lager støy, og ikke prosessorviften. Tror jeg i hvertfall. Prosessorviften lager sikkert støy den og, men ingenting i sammenligning med kabinettviftene. Har ett helt standard NZXT kabinett.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Er dog viftene i kabinettet mitt som lager støy, og ikke prosessorviften. Tror jeg i hvertfall. Prosessorviften lager sikkert støy den og, men ingenting i sammenligning med kabinettviftene. Har ett helt standard NZXT kabinett.


Prosserviften spinner opp når prosessoren er under tung belastning, så den vil ikke støye like mye hele tiden. Viftene som følger med kabinetter er ofte heller tvilsomme, så det er ikke så rart at de støyer en del.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Prosserviften spinner opp når prosessoren er under tung belastning, så den vil ikke støye like mye hele tiden. Viftene som følger med kabinetter er ofte heller tvilsomme, så det er ikke så rart at de støyer en del.


Har lagt merke til det. Til nå har jeg ennå ikke hørt noe til prossessorviften. Noe som burde være ett godt tegn
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Har lagt merke til det. Til nå har jeg ennå ikke hørt noe til prossessorviften. Noe som burde være ett godt tegn


Hvilken prosessor er det?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Intel Core i7 3770K Quad Core 3,5Ghz. Ikke overclocket. Har i hvertfall ikke lagt merke til noe støy, men det kan godt ha noe med at kabinettviftene bråker litt. Uansett ingenting å klage på.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Hei jeg har en en craftig laptop som kan brukes til både spill og avansert video redigering. Problemet er at når jeg skal begynne å studere så er PC helt passe i størrelse, men ikke laderen...

Går det at jeg kjøper en lader som er mindre. Da må jeg nok ned på Output Volt og mA (min har 19 V og 9,47A). Funker det å gå ned i størrelse når PC'en bare skal bruke Word?
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Huh? Du klager på laderstørrelsen? Nesten så jeg får lyst til å se ett bilde for å skjønne problemet... Har ingen anelse på hvordan du kan løse det though.

Men man skal aldri se bort i fra at du kan finne samme laderen i en mindre versjon. Du ser jo selv hvordan ting krymper, fra PS3 til PS3 Slim f.eks, samme hardwaren om jeg ikke tar feil?

Når PC'en kjører bruker den jo alle komponentene, om så du bare kjører Word eller filmer med Fraps mens du spiller ett spill. Kanskje det varierer litt på hvor mye viftene belastes. Spørsmålet er jo da om laderen er på maks watt/volt ut i fra PC'en eller ikke. Jeg har en stasjonær med 850W på maks, men komponentene i PC'en bruker kanskje kun 500W. Men siden det er snakk om en bærbar PC regner jeg med at de har den minste strømforsyningen som mulig.

Uansett, jeg er blank på dette temaet, så ikke hør på meg.

Though, ett alternativ kan jo være å finne ett annet batteri som varer lengre. Bærbare PC'er kommer ofte med dårlige batterier, om du kan finne ett batteri som passer til din PC som varer mye lengre kan det være en løsning på problemet. Slik at du kan lade PC'en når du tar den med hjem. Det jeg gjør med skolepc'en min, lader hjemme
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Jeg vurderer å oppgradere PCen min, og tenker i første omgang på et nytt skjermkort.

Jeg vil holde meg under 1000kr og tenker i første omgang på gtx 650 ti (som koster 1000kr) med 1gb ram. Hva tenker dere? Er det noe annet jeg burde se på?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764808

Lagt til 2013-09-22 14:48:
Tenker også litt på radeon 7790 fra enten sapphire eller powercoler, også med 1gb ram.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=778734
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Prøver meg med ett spørsmål her:
Jeg har filmet en film med kameraet mitt som jeg har fått over på Pcen og som jeg vil dele med en venn.Planen var og sende den som vedlegg over mail men den er altfor stor for det så jeg fant en annen løsning for og sende den men den er fremdeles for stor til og sendes.Jeg ønsker ikke og dele den med andre så jeg har kikket etter måter og forminske(?) MB størrelsen på den.
Noen som har forslag til ett gratis og forhåpentligvis enkelt program som jeg kan bruke for og få ned/resize(?) MB størrelsen på?
"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
  • 0
Hvor stor er filen?

Lagt til 2013-09-27 20:07:
Det fantes en norsk tjeneste som lot deg sende ganske store filer til folk der bare de som hadde linken kunne laste ned. Tror de het filesend eller fileshare elns. Ellers kan man bruke dropbox for eksempel.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
7zip eller WinZip. Komprimer filen, send den over mail, og be vennen din dekomprimere den når han har fått den.

Lagt til 2013-10-24 00:15:
Takler Alienware 17 de nyeste spillene på markedet? Vurderer kjøp, men gidder ikke om den blir utdatert i løpet av et halvt år..
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
PC-skjermen har begynt å skurre og få rare lilla og grønne flekker som kommer helt random på bilder. Hva har skjedd?
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Siterer A to the H:
PC-skjermen har begynt å skurre og få rare lilla og grønne flekker som kommer helt random på bilder. Hva har skjedd?


Høres ut som om skjermen din er i ferd med å ryke. Det er en liten sannsynlighet for at det kan være skjermkort-relatert, så du kan prøve å oppdatere driverne. Sørg også for å få ut så mye støv som mulig (gjetter at det er en bærbar?). Ville blitt overrasket hvis noe av det fungerer, dog. Dette er typisk for en skjerm der pixlene er i ferd med å dø. Det vil bare utvikle seg, og det er ingenting man kan gjøre med det.

Lagt til 2013-10-28 19:07:
La nettopp merke til livefeeden din. Fikset du det? Hva gjorde du, i så fall?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Sørg også for å få ut så mye støv som mulig


This ^.

Jeg vasket også elegant over PCen med en klut, noe jeg tror hjalp en god del! Takk for tipsene.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Siterer A to the H:
This ^.

Jeg vasket også elegant over PCen med en klut, noe jeg tror hjalp en god del! Takk for tipsene.


Kan hende at du bør installere et program som lar deg overvåke temperaturene PCen din kjører på. Altså CPU- og GPU-temperaturene.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Kan hende at du bør installere et program som lar deg overvåke temperaturene PCen din kjører på. Altså CPU- og GPU-temperaturene.


I will.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Siterer A to the H:
I will.


Post gjerne her hva den kjører på.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hei! jeg har en PC som jeg bruker til 3D tegning i SolidWorks og Autocad, men hovudkorte i denne pcen har jeg hatt endel problemer med.

så lurte på om noen her kjenner til et hovudkort som fungerer bra til 3D tegning eller som er "solid"... trenger ikke noe fancy gaming grade hovudkort, bare et som ikkje kommer til å føre til at pcen skruer seg av og på hele tiden.

noen forslag ?
Kommer ikke på noe, så dette for holde...
  • 0
Siterer Handerane:
Hei! jeg har en PC som jeg bruker til 3D tegning i SolidWorks og Autocad, men hovudkorte i denne pcen har jeg hatt endel problemer med.

så lurte på om noen her kjenner til et hovudkort som fungerer bra til 3D tegning eller som er "solid"... trenger ikke noe fancy gaming grade hovudkort, bare et som ikkje kommer til å føre til at pcen skruer seg av og på hele tiden.

noen forslag ?


Kan være greit å nevne hva slags type prosessor du bruker. Må nesten vite hvilken socket det er for å evt komme med noen gode forslag.
"They'll not expect a gank the Eight Time! FAKK!" General OddOne
  • 0
Siterer Andooh:
Citerer Handerane:Hei! jeg har en PC som jeg bruker til 3D tegning i SolidWorks og Autocad, men hovudkorte i denne pcen har jeg hatt endel problemer med.

så lurte på om noen her kjenner til et hovudkort som fungerer bra til 3D tegning eller som er "solid"... trenger ikke noe fancy gaming grade hovudkort, bare et som ikkje kommer til å føre til at pcen skruer seg av og på hele tiden.

noen forslag ?

Kan være greit å nevne hva slags type prosessor du bruker. Må nesten vite hvilken socket det er for å evt komme med noen gode forslag.


Korte har en LGA2011 Socket, og kortet heter Asus P9X79 PRO

Og det er en Intel core i7 3820 på 3.6 Ghz
Kommer ikke på noe, så dette for holde...
  • 0
Siterer Handerane:
Hei! jeg har en PC som jeg bruker til 3D tegning i SolidWorks og Autocad, men hovudkorte i denne pcen har jeg hatt endel problemer med.


Hva slags problemer? Hovedkortet har lite til ingenting å si for ytelsen til maskinen. Tviler på at det er hovedkortet som er årsaken til problemene dine.

Siterer Handerane:
bare et som ikkje kommer til å føre til at pcen skruer seg av og på hele tiden.


Er det dette som er hovedproblemet? I så fall er det nesten garantert ikke hovedkortet. Hvilke temperaturer kjører maskinen på?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!