Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Installere Windows7


Hei folkens, trenger hjelp ASAP. Har nettopp kjøpt meg windows 7 professional full pakke 32/64 bit. Og kjører nå windows vista ultimate 32 bit. Problemet er nå at jeg vil ha windows 7 64 bit, men når jeg putter install disken i dvdromen så får jeg beskjed om at denne versjonen ikke er kompatibel med min PC. Detter er jo heeelt på tryne siden jeg har en Intel Core 2 Quad Extreme QX9650 prosessor, som er kompatibel for 64-bit system. Noen som veit hva jeg må gjøre?

På support siden for windows 7 står det følgende:

Kan jeg oppgradere fra en 32-biters versjon av Windows til en 64-biters versjon av Windows?


Nei. Hvis du kjører en 32-biters versjon av Windows, kan du kun oppgradere til en annen 32-biters versjon av Windows. På samme måte, hvis du kjører en 64-biters versjon av Windows, kan du kun oppgradere til en annen 64-biters versjon av Windows.

Hvis du ønsker å gå fra en 32-biters versjon av Windows til en 64-biters versjon av Windows, må du sikkerhetskopiere filene dine og gjennomføre en tilpasset installasjon av 64-bitersversjonen av Windows. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se Installere og reinstallere Windows.

Installere og reinstallere Windows


I denne artikkelen finner du instruksjoner for følgende:

Oppgradere til Windows 7. Velg Oppgrader hvis du vil beholde filene, innstillingene og programmene fra den gjeldende versjonen av Windows, og hvis gjeldende versjon av Windows kan oppgraderes. Hvis din versjon av Windows ikke kan oppgraderes, må du velge Tilpasset.

Installere en tilpasset versjon av Windows. Velg Tilpasset for å erstatte gjeldende operativsystem helt, eller for å installere Windows på en bestemt harddisk eller partisjon som du velger. Du kan også bruke Tilpasset hvis datamaskinen ikke har et operativsystem, eller hvis du vil konfigurere et fleroppstartssystem på datamaskinen. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du konfigurerer et fleroppstartssystem, kan du se Installere flere enn ett operativsystem (fleroppstart)

Installere Windows 7 på nytt. Velg dette alternativet hvis du vil gjenopprette standard Windows-innstillinger, eller hvis du har problemer med Windows og må installere det på nytt ved å utføre en tilpasset installasjon.

Under installasjonen trenger du følgende:

Windows-installasjonsplaten.

Din produktnøkkel. Du finner produktnøkkelen på datamaskinen eller på installasjonsdiskens omslag i Windows-pakken. Produktnøkkeletiketten ser slik ut:

PRODUCT KEY: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Gå til Microsofts webområde for å se eksempler på klistremerker med produktnøkler.

Datamaskinnavnet hvis datamaskinen din er koblet til et nettverk.

Du må også bestemme om du skal installere en 32-biters eller 64-biters utgave av Windows 7. Hvis du trenger hjelp til å bestemme deg, kan du se 32-biters og 64-biters Windows: vanlige spørsmål.

Før du begynner, og for å spare tid og unngå problemer under installeringen:

Oppdater antivirusprogrammet, kjør det, og deaktiver det. Når du har installert Windows, må du huske å aktivere antivirusprogrammet på nytt, eller installere nytt antivirusprogram som fungerer med Windows 7.

Sikkerhetskopier filene. Du kan sikkerhetskopiere filene til en ekstern harddisk, en DVD- eller CD-plate eller til en nettverksmappe. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du sikkerhetskopierer filer, søker du på sikkerhetskopiering i Hjelp og støtte.

Koble til Internett. Forsikre deg om at Internett-tilkoblingen din virker, slik at du kan hente de siste installasjonsoppdateringene. Disse oppdateringene inkluderer sikkerhetsoppdateringer og oppdateringer for maskinvaredrivere som bidrar til å gjøre installasjonen enklere. Hvis du ikke har Internett-tilkobling, kan du fremdeles oppgradere eller installere Windows.

link: http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/32-bit-and-64-bit-W
indows-frequently-asked-questions



Håper noen her kan hjelpe !

Lagt til 2009-11-06 18:22:
Forresten, det er 64-bit disken som ikke fungerer, men 32-bit disken funker. Er det mulig jeg må kjøre 32-bit disken først, og så bytte etterpå?
Skal du fiske, eller få fisk?
  • 0
Neida skal ikke trenge å installere 32 bit først. Men har lest litt på nettet av de som har gjort det, og oppgraderingen fra 32 til 64 bit skal visst være en smertefull opplevelse. Det tar timesvis og oppgradere fra 32 til 64 bit, programmer funker ikke slik de skal, stabiliteten er ikke som den skal. Dette er bare noen få av de problemene folk har hatt.

Hvis du ikke får 64bit installert fra disk, så anmoder jeg deg og ringe Microsoft Norge og spørre om råd. De bør vite hva du skal gjøre for å rette problemet. Kan hende det bare er disken som er en produksjonsfeil. Er det diskfeil, så kan du bare gå tilbake til butikken og bytte, eller at Microsoft selv sender deg en ny disk kjappere enn svint

Lykke til med hva du finner på
  • 0
Ok, takker for svar. Har valgt å installere 32bit intil videre, og heller re-installere til 64bit seinere. Hvis jeg kjøper ny hardisk som er helt rein og installerer windows 64 bit på denne fra starten av bør jo det fungere? Er vel bare å slå av pc, koble ut gammel hardisk, sette inn ny og starte pc med windows7 64bit install dvd i dvd-rom?
Skal du fiske, eller få fisk?
  • 0
Hmm, når jeg klikker kontrollpanel -> system og vedlikehold -> systeminformasjon står der følgende

Prosessor: Intel(R) Core(TM) 2 Extreme CPU X9650 @ 3.00 GHz
Installert minne (RAM): 4GB (3.25 kan bruker)
Systemtype: 32 bit

Men prosessoren min støtter jo 64 system, så hvorfor står det ikke "Støtte for 64 bit" som det skal gjøre? er det mulig at windows ikke oppfatter hvilken prosessor jeg har ? Hvis jeg går inn på "enehetsbehandling og ser under Prosessorer kommer det opp 4 kjerner hvertfall, så jeg syns dette er rart. Prosessoren jeg har heter Intel Core 2 Quad Extreme QX9650 3.00GHz og PCen er ferdigbygd fra komplett.no

Noen her som har peil på hvorfor windows mener at jeg ikke kan kjøre 64 bit? ellers må jeg vente til mandag før jeg kan ringe komplett support, hvis de i det hele tatt kan hjelpe meg... eller som Losten79 sier; ringe Microsoft Norge... (høres slitsomt ut)
Skal du fiske, eller få fisk?
  • 0
Først til den re-install posten din. Ja det du sier er helt rett. Koble ut gammel og sette inn ny. MEN du kan også bare koble til ny, og installere win 7 64 bit på den nye disken uten problemer Så du kan ha 32 og 64 bit installert på 2 forskjellige partisjoner. Men hvor godt dette er støttet av MS er jeg usikker på.

Grunnen til at den ikke viser cpu som 64bit er siden det ikke er en del av navnet på den. AMD har 64 i navnet som tilsier det. Så skal ikke være noen problem for deg og bruke 64bit i det hele tatt. Jeg bruker selv 64 bit win 7, men har aldri vært borti de problemene du har hatt. Men det er ingenting galt med win 7 eller cpu'en din der Det er bare at det ikke står 64 i navnet.

Så at du ikke kan kjøre win 7 64bit er for meg uforstående. Som jeg sa tidligere, det kan være disken som er produksjonsfeil. Og da skjønner jeg at du ikke får installert 64 bit. Men siden du er en eier av en lisens, så mener jeg du skal kunne laste ned win 7 64 bit selv som du kan f.eks. brenne ut på en dvd Er ikke ulovlig når du har en ekte lisens som du bruker
  • 0
Har faktisk klart å installere windows7 64 bit nå ! Starta windows 7 64 bit disken fra BIOS ( bare bytta boot sequence) Så nå har jeg faktisk klart å installere 64 bit =) Men her er et nytt problem!
Jeg har 2 stk hardisker i pcen, etter at jeg installerte clean install w7 64 bit så finner ikke windows den siste hardisken min ! hvis jeg går inn i BIOS så finner jeg den på SATA3 porten, men den skal vel stå lista i boot sequence også? Her finner jeg kun hardisk nr 1, CD/DVDrom og noe network greier... Hvordan skal jeg finne igjen den siste hardisken i windows? noen tips ?
Skal du fiske, eller få fisk?
  • 0
yessda, nabb som jeg er har jeg faktisk fiksa alt så nå kjører pcen min win7 smuuuuuth!!!! og det i 64 bit på tross at jeg kjørte vista 32 bit før

Dermed, et lite tips til de som tenker på å gjøre det samme:

1. Sett in win7 64 bit install cd i cdromen og restart pcen
2. trykk F8 når pcen starter og start windows i CDrom
3. Kjør clea install

Ferdig!

NB: hvis du mangler partisjoner/hardisker husk å navngi disken/partisjonen
Skal du fiske, eller få fisk?
  • 0
Fint at du fikk til med Windows 7 har selv Win7 64bit og er storfornøyd
Everyday I'm Hustlin'
  • 0
Godt å lese at du fant ut av problemet Håper du blri fornøyd med win 7
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!