Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


Siterer svænni:
Jeg vet at jeg kjører dagens spill bra med kortet, men ikke hvor bra. Hva tror dere?


Skal maskinen brukes hovedsakelig til spilling? Vil anta at det ikke er tilfelle, ettersom så stort fokus er lagt på prosessoren (3930K eller 3960/70X?). Angående skjermkortet vil det kjøre stort sett alt på markedet i dag uten nevneverdige problemer. Spørsmålet er nok heller om det vil kunne kjøre alt et par måneder frem i tid. For eksempel Crysis 3 ser (heldigvis) ut til og endelig presse PC-hardware litt igjen. Så jeg vil ikke forvente at det kan kjøre det spesielt godt på høyere innstillinger. Går ut i fra at du spiller på 1920x1080/1200?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Spilling er en sentral del av det maskinen skal brukes til ja. I tillegg så skal den brukes til mye multitasking og arbeid faren min og jeg holder på med. Spiller i 1920x1080/1200 også. Det går jo egentlig bra bare jeg kjører spilla greit nå, så får jeg heller oppgradere grafikkortet i fremtiden.
  • 0
I så fall synes jeg at budsjettet ble litt skjevt fordelt, med mindre det arbeidet du nevner drar veldig nytte av så mange kjerner/tråder som mulig. Dere ville nok vært bedre tjent med å gå ned til en LGA1155-basert maskin med et kraftigere skjermkort.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å funnet/satt sammen en pc, med tastatur, skjerm og mus til maks 8500, som kan være med på dagens spillmarked. Er det mulig? Hva ville dere anbefalt? (Har ikke greier på å bygge pc)
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • Los
  • Los
Ok, prøvde å sette sammen en budsjett gaming PC på komplett med skjerm og alt, og kom opp med dette:

Cooler Master CM 690 II Basic Sort
XFX ProSeries Core Edition 550W PSU ATX 12V V2.31
AMD FX-4300 4-Core Processor Socket-AM3+, 3.8Ghz, 95W, 4MB L2 + 6MB L3 Cache, 32nm, Black Edition
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+ ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, UEFI
Sapphire Radeon HD 7870 GHz 2GB GDDR5 PCI-Express 3.0
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
Crucial m4 SSD 2.5" 128GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/175MB/s read/write

8141 kr

Hvordan ser det ut? Er det noe som kan/bør justeres opp eller ned? Og hva bør jeg i såfall prioritere for å holde budsjettet?
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye. Kjenner ikke så mye til AMD sine prosessorer og Radeon skjermkort.

Tror selv at du kan spare litt penger på ikke å velge en SSD. Det er kjempefint, men for gaming kan det være like greit med en rask vanlig harddisk (7200rpm). Så du kan kanskje spare litt penger der?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • Los
  • Los
Leste en plass at det ikke var vits å legge ut for mer enn 8 gb ram, og at alt over det var overføldig i dagens spillmarked. Er det rett? I såfall kan jeg jo kutte ned på ramen

Lagt til 2013-02-24 19:03:
Satt eventuelt sammen denne:

Cooler Master CM 690 II Basic Sort
XFX ProSeries Core Edition 550W PSU
AMD FX-4300 4-Core Processor
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Western Digital® Desktop Blue 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Microsoft OEM Wired Desktop 400
BenQ 24" LED GL2450
Skjermkabel DVI M/M 2m
MS ROYALTY Win 8 Nordic
MS COA Win 8 32-bit/x64 Nordic
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Leste en plass at det ikke var vits å legge ut for mer enn 8 gb ram, og at alt over det var overføldig i dagens spillmarked. Er det rett? I såfall kan jeg jo kutte ned på ramen


Ja, det stemmer utifra det jeg har hørt. 8gb RAM er helt fint men det burde være 1600mhz (som du listet opp under).
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Los:
Leste en plass at det ikke var vits å legge ut for mer enn 8 gb ram, og at alt over det var overføldig i dagens spillmarked. Er det rett? I såfall kan jeg jo kutte ned på ramen


Joda, stemmer godt det. Trenger ikke mer enn 8GB ram om du skal kjøre dagens spill, for ikke å snakke om neste generasjonsspill. Problemet er bare at det koster 200,- kr mer så kan du skryte av 16GB ram istedet for 8GB.

8GB holder dog i massevis.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Har nettopp oppgradert riggen, får komponentene til neste uke og jeg lurer litt på om jeg vil kunne kjøre BF4 på ultra med dette;

MSI GeForce Twin Frozr IV GTX 760 2GB PhysX
Intel Core i7-4770K
MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Corsair CX 500W PSU
Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9
Win7 Ultimate

Alt vil jeg selvsagt overklokke. Har god kjøling i PCen fra før. Grunnen til at jeg gikk for i7 var fordi jeg pleier å streame når jeg spiller.
  • 0
Siterer BR34K:
Har nettopp oppgradert riggen, får komponentene til neste uke og jeg lurer litt på om jeg vil kunne kjøre BF4 på ultra med dette;


Det kommer an på hvor mye AA du vil kjøre med. Uten noe AA vil et GTX 760 kjøre BF4 på ultra relativt greit. Du vil ikke få 60 FPS i snitt med det, men det vil kjøre helt fint. Når du begynner å skru opp AA vil det slite litt med å kjøre det på spillbare FPS, dog.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg tenkte jeg skulle bygge noe lignende som dette:

Cooler Master HAF 912 Adv. Limited Edit.
Corsair CX 750W PSU
AMD FX-8350 Black Edition
Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler
Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM3+
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Sapphire Radeon R9 270 2GB GDDR5
Seagate Barracuda® 1TB
Seagate Barracuda® 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
MagicView iMono CS-440 USB 2.0
Microsoft OEM Wired Desktop 400
Acer 24" LED G246HLBbid
Skjermkabel DVI M/M 2m
Logitech Z523 Dark høyttalersett
ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter
MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic
MS COA Win 8.1 Nordic
Microsoft Office 365 Home Premium

Er det et bra valg? og blir det en bra Gamer pc av det?
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
jeg vurderer å droppe neste konsollgenerasjon foreløpig og heller skaffe meg en spill-pc. ettersom jeg har null erfaring med å bygge pcer eller sette sammen gode komponenter, så har jeg i steden valgt å se på ferdigløsningene på komplett.no. det jeg da lurer på er om denne pcen er verdt prislappen på 10 000 kr
http://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-gtx770-edition/1
0796#!tab:extra


hvor godt vil den kunne kjøre spill som crysis 3 og battlefield 4? og er det noen komponenter jeg burde bytte ut på den til fordel for noe annet? jeg har allerede skjerm, ekstern hdd med god lagringsplass, mus og tastatur, så det jeg i det hele trenger er selve maskinen. jeg innser at det begynner å bli litt trått å spille på en bærbar pc som er over tre år gammel. den kjører såvidt dayz på very low (og det ser helt grusomt ut), mens den også kjører dear esther og borderlands på medium (og det ser ganske greit ut), så jeg skjønner ikke helt hva som er greia. ny pc trenger jeg uansett

og hvordan er den i forhold til denne
http://www.komplett.no/pc-i-deler-core-i7-4770k-gtx780/783617
sparer jeg mye på å sette sammen selv og slenge inn en 1000-lapp ekstra?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
jeg vurderer å droppe neste konsollgenerasjon foreløpig og heller skaffe meg en spill-pc. ettersom jeg har null erfaring med å bygge pcer eller sette sammen gode komponenter, så har jeg i steden valgt å se på ferdigløsningene på komplett.no. det jeg da lurer på er om denne pcen er verdt prislappen på 10 000 kr
http://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-gtx770-edition/1
0796#!tab:extra

hvor godt vil den kunne kjøre spill som crysis 3 og battlefield 4? og er det noen komponenter jeg burde bytte ut på den til fordel for noe annet? jeg har allerede skjerm, ekstern hdd med god lagringsplass, mus og tastatur, så det jeg i det hele trenger er selve maskinen. jeg innser at det begynner å bli litt trått å spille på en bærbar pc som er over tre år gammel. den kjører såvidt dayz på very low (og det ser helt grusomt ut), mens den også kjører dear esther og borderlands på medi
m (og det ser ganske greit ut), så jeg skjønner ikke helt hva som er greia. ny pc trenger jeg uansett

og hvordan er den i forhold til denne
http://www.komplett.no/pc-i-deler-core-i7-4770k-gtx780/783617
sparer jeg mye på å sette sammen selv og slenge inn en 1000-lapp ekstra?


Pc i deler er helt greit, men alikevel er det ikke altid en fordel.

Og hva gamer premium angår så ser alt helt greit ut, men jeg ville kanskje vurdert et vannkjølingssystem der kan du egentlig ta den øverste.
Strøm forsyning ville jeg ha tatt opp til 800W.

Og hvis du skulle ha valgt egne komponenter kan dette være greit:

AMD FX-4350 Black Edition
Cooler Master Blizzard T2 CPU Kjøler
Gigabyte GA-970A-D3P, Socket-AM3+
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5
Seagate Barracuda® 2TB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
ASUS BC-12D1ST, BD-Reader/DVD-Writer
Cooler Master HAF XM Midi Tower Sort
XFX ProSeries Core Edition 850W PSU
Cooler Master SickleFlow 120mm Rød LED

totalt: 9600
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer The Heretic:
hvor godt vil den kunne kjøre spill som crysis 3 og battlefield 4?


Den vil kjøre begge ganske greit. I Battlefield 4 vil du sannsynligvis få rundt 60 FPS på very high, mens i Crysis 3 vil den slite litt mer. I hvert fall når du begynner å skru på/opp AA. Mellom 40 og 50 FPS i snitt på very high i Crysis 3, avhengig av AA.

Siterer The Heretic:
og er det noen komponenter jeg burde bytte ut på den til fordel for noe annet?


Egentlig ikke, med mindre du er interessert i å teste ut overklokking av prosessoren eller noe sånt. I så fall er muligens en bedre CPU-kjøler verdt det, men hvis ikke fungerer det helt greit med standardkjøleren. Så lenge du ikke har noe imot litt støy under belastning, that is.

Siterer The Heretic:
sparer jeg mye på å sette sammen selv og slenge inn en 1000-lapp ekstra?


Selvbygg-settet er en kraftigere PC all-round. Kraftigere prosessor og et betydelig kraftigere skjermkort. Den vil kjøre for eksempel Crysis 3 merbart bedre, og vil åpenbart kjøre kommende spill på høyeste innstillinger lenger enn den andre maskinen vil. Jeg ville sagt at den utvilsomt er verdt en ekstra tusenlapp hvis du er ute etter best mulig ytelse. Hvis du leser deg opp på bygging av PC og gjør det selv, så vil du også akkumulere svært nyttig kunnskap om PCer som du etter all sannsynlighet vil få bruk for senere. Du må huske på at operativsystem ikke er inkludert dog, så hvis du trenger det også blir den enda litt dyrere.

For å få et inntrykk av ytelsen kan du finne anmeldelser av GTX 770- og GTX 780-skjermkortene. Mange gode sider der ute som tester dem i alle mulige spill. Anandtech og Tomhardware er å anbefale.

Siterer thosol01:
Og hva gamer premium angår så ser alt helt greit ut, men jeg ville kanskje vurdert et vannkjølingssystem der kan du egentlig ta den øverste.
Strøm forsyning ville jeg ha tatt opp til 800W.


Det er helt unødvendig å velge en 800W strømforsyning. En 750W-enhet er allerede mer enn nok for de komponentene. Når det gjelder CPU-kjøling er det også helt unødvendig med mindre han er ute etter å kunne overklokke og/eller holde støy til et minimum.

Siterer thosol01:
Og hvis du skulle ha valgt egne komponenter kan dette være greit:

AMD FX-4350 Black Edition
Cooler Master Blizzard T2 CPU Kjøler
Gigabyte GA-970A-D3P, Socket-AM3+
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5
Seagate Barracuda® 2TB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
ASUS BC-12D1ST, BD-Reader/DVD-Writer
Cooler Master HAF XM Midi Tower Sort
XFX ProSeries Core Edition 850W PSU
Cooler Master SickleFlow 120mm Rød LED

totalt: 9600


Vel, nei. Dette er en underlegen PC på alle måter. Særlig prosessoren er langt svakere enn i5-4670K som sitter i Kompletts ferdigmaskin, og veldig mye svakere enn den i selvbygg-settet. Ikke et særlig godt valg når prisen er mer eller mindre den samme (på PCen totalt, altså). Skjermkortet er også stort sett underlegent det i ferdigmaskinen, og mye svakere enn det i settet. Det er også verdt å merke seg at AMD-skjermkortet har store problemer med støy, varmeutvikling og strømforbruk.

Bortsett fra det er det vel greit nok, med unntak av at han åpenbart ikke trenger en 2TB lagringsdisk, siden han skrev at han har god plass på en ekstern harddisk. Kabinettet du har valgt har også et veldig aggressivt utseende som kanskje ikke vil passe inn så godt andre steder enn på gutterommet til tenåringer. Hvorfor har du ført opp en ekstra vifte til slutt, forresten? Du har også glemt operativsystem.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
da har jeg også forhørt meg en del med noen nerdete venner, og jeg har fått ganske grei oversikt i det her av det jeg har lest meg opp på. jeg kjøpte meg byggesett-pcen til 12 000 fra komplett, og håper at den kommer i posten innen helgen. var i tvil om jeg skulle kjøpe en ekstra internt hdd, fordi den eksterne, selv om den er på 2 tb, er noe som er tilkoblet med usb 2.0, og dermed ganske treg. jeg håper ikke at lastetidene vil bli pinlig trege, men kan også dette føre til lav fps? gleder meg uansett, dette blir den første gaming pcen jeg eier
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
jeg håper ikke at lastetidene vil bli pinlig trege, men kan også dette føre til lav fps? gleder meg uansett, dette blir den første gaming pcen jeg eier


Det vil ikke ha noe å si for FPS, men lastetidene vil nok bli ganske trege. Du har plass på SSDen til å installere yndlingsspillene på den da.

Lagt til 2014-01-21 22:39:
Godt valg, forresten. Veldig kraftig maskin.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Det vil ikke ha noe å si for FPS, men lastetidene vil nok bli ganske trege. Du har plass på SSDen til å installere yndlingsspillene på den da.


ja. som sagt er dette min første spill-pc, så jeg har åpenbart ikke et veldig stort spillbibliotek til pc enda. de fleste spillene jeg hadde på den gamle pcen begrenser seg til indiespill på steam, generelt spill som tar lite diskplass
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg jeg spiller nu et spill hvor mye av mekanikken skjer på egenhånd. (Lovlig botting), så jeg pleier ofte å ende opp med 24/7 (i et par dager) med konstant kjøring av spillet. Spillets krav uten å gå dypt dypt i detaljer, krever f.eks. directx 11 o.l. problemet idag er utviklingsteamet har driti hardt på seg, så de lener all feil over på at "majoriteten av spillerbasen har for utdaterte pcer", så for å teste dette ut + at jeg over lenger tid har ønsket meg å bygge en egen liten "super-maskin".

Hva pcen vil brukes for? Spill hovedsaklig, med litt java programmering og evnt. personlig server hosting. Spillbiten er mest aktuell, ettersom maskinen vil kjøre over en lenger periode. http://jd.perfectworld.com/ (System Requirements stemmer ikke lenger etter siste patch).

Jeg har ikke all verdens økonomi, men det vil ikke være umulig for meg å strekke meg opp til 15.000kr's kategorien på å bygge denne maskinen.

Jeg har veldig lyst på å bruke Intel Core i7-4770 prosessor, uten spesielle begrunnelser. MINIMUM 16gb RAM, og har veldig lyst på å oppnå en 32gb ram.

Per dags dato så har min 4-5 är gamm Qosmio Toshiba ikke store problemer med å holde spillet i gang, annet enn når jeg kjører 2 spill-klienter på en gang. Da ender jeg fort opp med å ha nådd min 2.x gb / 3gb ram på maskinen. Dette er selvfølgelig på minimum grafikk spesifikasjoner i spillet.

Jeg var innom komplett og sjekket ut et par av delene og har klart å komme frme til følgende kombinasjoner.
---------------------------------------------------------
Ram: http://www.komplett.no/kingston-ddr3-1333mhz-32gb-ecc/796992
#!tab:extra

Prosessor: http://www.komplett.no/intel-core-i7-4770-processor/780484#!tab:
extra


Da jeg kom over skjermkort så klarte jeg ikke helt å finne ut av hvilken av GeForce GTX 780 jeg ønsket, så jeg "går" utifra at denne er bra.
http://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda/80
2793#!tab:info


Tenkte å ha 1-2 SSD disker, 1 for oprativsystem, 1 for diverse spill, også en vanlig hdd for "vanlig" dokumenter o.l.

Fikk veldig lyst på en av disse kabinene
http://www.komplett.no/corsair-obsidian-900d-big-tower-sort/7747
26#!tab:info

eller muligens i en litt mindre versjon. Størrelse er ingen problem for min del + ønsker et lite "langtidsprosjekt", kan evnt legge til flere vifter, hdd o.l. når det trengs.

Jeg kom over følgende hovedkort motherboard:
1. http://www.komplett.no/asus-maximus-vi-extreme-socket-1150/78
2423#!tab:info

2. http://www.komplett.no/asus-sabertooth-z87-socket-1150/781696#
!tab:extra

3. http://www.komplett.no/asus-z87-deluxe-socket-1150/781697

Hvordan ligger dette ann i forhånd til dagens teknologi?

1. Jeg har siste 4.5 årene hatt en råtass av en laptop som snart har sett sine dagers ende, dette var en kjempe på 4.5-5kg så var ikke særlig "bærbar" så går neppe i denne fella igjen, skal ha meg en skikkelig maskin. laptoppen kostet meg 17-18k den gang, så jeg vil se hva jeg kan få til for 15k grensa. Kan sikkert strekke meg høyere, men det skader ikke å gå lavere heller.

Tar imot ALL slags kritikk,tips og råd. Jeg er klar over at det kanskje per dags dato ikke finnes spill som krever disse spesifikasjonene, men ønsker å ha en råtass av en stasjonær nå
  • 0
Hei.

Sist jeg spurte her så fikk jeg en fantastisk hjelp, så nå tenkte jeg at jeg skulle høre med dere igjen.

Tenker nå å skaffe meg en ny Gaming PC. Jeg hadde først tenkt å bygge en PC fra bunnen av og opp, men jeg har fant fort ut at jeg er helt lost på hva som er bra nå for tiden.

Jeg begynte derfor å se på ferdig monterte PCer fra komplett.no i stede og nå ble jeg bare mer usikker. Derfor ber jeg dere om gode råd og tips.

Jeg har et budsjett på 25 000 kr og kan strekke meg til 30 000, men ønsker å ungå det om mulig.

Kan dere hjelpe meg med å annbefale enten en ferdigbygd PC eller delene som skal til for å lage en?
  • 0
Du har alt tilbehør fra før av?

Da er jo denne et ganske godt valg evt: https://www.komplett.no/komplett-xtreme-i80-4k-edition/10950#!t
ab:extra


Eneste som er litt synd er at den ikke kjører siste arkettektur (x99)
Men, enn så lenge så har ikke det all verden og si.

Eneste er når evt DDR4 blir mer stabilt

Der har du iallefall en knall bra PC i den pris klasse du ønsker ;)
  • 0
noen som har pc spørsmål? går det i intel og nvidia, ask away!
Bygones
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!