Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


Siterer mikkelrevmann:
Jeg fikset det, kjørte en Realtek Lan Ethernet Controller driver og så var alt fikset.


Den driveren burde også være en del av hovedkortets driversett. Uansett bra at du klarte å fikse det.

Siterer mikkelrevmann:
Men så er det jo bare å oppgradere RAM og skjermkort så er det jo ganske bra resultater


Opplevelsesindeksen er ikke akkurat den beste benchmarken på markedet.. Men et dedikert skjermkort burde du absolutt skaffe den etter hvert.

Siterer mikkelrevmann:
Overclocking er jo essensielt med en g6950, men speccy og speedfan viser helt forskjellige temperaturerer både fra hverandre og fra BIOS. Hvilket er mer rett?


Med mindre rommet du sitter i holder 14 grader er SpeedFan helt på jordet. Med luft eller vannkjøling er det umulig å holde et komponenet kjøligere enn romtemperaturen. 35 grader høres troverdig ut.

Btw, har du to RAM-brikker eller én?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
En, enslig liten stakkars 1333mhz Ram brikke på 2gb. Høres trist ut i forhold til de 4 HyperX brikkene jeg har i den store maskinen
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
En, enslig liten stakkars 1333mhz Ram brikke på 2gb.


Aww, så søtt.

Du kan jo trøste deg med at RAM ikke er den dyreste oppgraderingen man kan gjøre.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Citerer mikkelrevmann:
En, enslig liten stakkars 1333mhz Ram brikke på 2gb.


Aww, så søtt.

Du kan jo trøste deg med at RAM ikke er den dyreste oppgraderingen man kan gjøre.

...Og at det snart er jul :=)
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Har fått demontert hovedkortet og fjernet standoffene som ble til overs Satte det nettopp på igjen og tar nå en del bilder av steder som ellers ville vært ganske vanskelige å nå hvis skjermkortene osv hadde dekket til før jeg monterer dem igjen.

Jeg tror jeg mangler kabelen som skal gå mellom hovedkortet og DVD brenneren tho
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Det er bare en vanlig SATA kabel, akkurat samme som den du koblet til harddisken din. Strømforsyningen din burde ha en spesiell kabel med en tynnere kontakt enn de vanlige pin kontaktene, denne skal også inn i dvd brenneren, akkurat som på en harddisk
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
Det er bare en vanlig SATA kabel, akkurat samme som den du koblet til harddisken din. Strømforsyningen din burde ha en spesiell kabel med en tynnere kontakt enn de vanlige pin kontaktene, denne skal også inn i dvd brenneren, akkurat som på en harddisk


Takk for opplysningen.

Lagt til 2010-11-14 20:57:
kanskje et litt dumt spørsmål, men det står "HD Audio" på en av frontpanel kablene; skal denne inn i lydkortet?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Hvis du har lydkort, ja. Hvis ikke skal den på en 9pin (trenger ikke være ni spesifikt men det er iallfall et oddetall, og den var grønn når jeg bygde) kontakt på HK'et. HD audio referer til hodetelefonjack'en som du har mest trolig foran på kabinettet. For at du skal få noe lyd ut av denne må du plugge HD audio inn i lydkort/HK.

Btw ingen spørsmål er dumme Untatt å spørre om jeg har kjæreste, hvis du spør om det er du bare hjernedøv.
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Okay! jeg har et lydkort så da går den der Jeg kan ikke koble lydkortet til PSUen, siden det ikke er noen stikk på det, men dette er kanskje meningen? Får det strøm gjennom HKet?

Lagt til 2010-11-14 21:10:
Haha, jeg er selv permavirgin, så jeg kjenner en fellow roner når jeg ser en

Lagt til 2010-11-14 21:29:
Spiller det noen rolle hvilken av SATA stikkene på HKet jeg kobler kabelen fra SSDen til? Det står SATA 2 under alle stikkene bak hot-swap brønnene, men det har kanskje ingenting å si?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Hos meg hadde det iallfall ingenting å si om jeg satt hardisken min på Sata 1,2,3,4,5,6,7 eller 8. Og hvis lydkortet ditt er satt inn i et PCI spor så ja, får den strøm gjennom HK'et
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Åkei Fy flate så awesome, jeg tror faktisk snart at jeg holder på å bli ferdig! Fortsatt en del kabler som skal kobles til, men det kommer seg!
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer mikkelrevmann:
...Og at det snart er jul :=)


Det også

Siterer Yuggothian:
Har fått demontert hovedkortet og fjernet standoffene som ble til overs Satte det nettopp på igjen og tar nå en del bilder av steder som ellers ville vært ganske vanskelige å nå hvis skjermkortene osv hadde dekket til før jeg monterer dem igjen.


Awesome. Det gikk knirkefritt?

Siterer Yuggothian:
Jeg tror jeg mangler kabelen som skal gå mellom hovedkortet og DVD brenneren tho


Det er sannsynligvis en SATA-kabel, som mikkelrevmann sier.

Siterer Yuggothian:
kanskje et litt dumt spørsmål, men det står "HD Audio" på en av frontpanel kablene; skal denne inn i lydkortet?


Skal enten i Audio-headeren på hovedkortet eller lydkortet, ja.

Siterer Yuggothian:
Okay! jeg har et lydkort så da går den der Jeg kan ikke koble lydkortet til PSUen, siden det ikke er noen stikk på det, men dette er kanskje meningen? Får det strøm gjennom HKet?


Det finnes få lydkort som bruker så mye strøm at de trenger en egen strømtilførsel fra strømforsyningen. Utvidelsessporene på hovedkortet leverer strøm fra 24-pin-kontakten.

Siterer Yuggothian:
Spiller det noen rolle hvilken av SATA stikkene på HKet jeg kobler kabelen fra SSDen til? Det står SATA 2 under alle stikkene bak hot-swap brønnene, men det har kanskje ingenting å si?


Det kan ha en betydning hvis du vil sette opp harddiskene dine i en RAID-konfigurasjon, men her har det ingen betydning.

Siterer Yuggothian:
Åkei Fy flate så awesome, jeg tror faktisk snart at jeg holder på å bli ferdig! Fortsatt en del kabler som skal kobles til, men det kommer seg!


Kom med bildene, så kan vi se om du eventuelt mangler noe/burde endre noe.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
De to USB kbalene fra frontpanelet koblet jeg i stikk nederst på HKet markert med "USB78" og "USB56". Tror ikke det spiller noen rolle hvilken jeg koblet i hvilket. Kabelen markert med 1394(som jeg anntar at er Firewire kabelen) koblet jeg i et stikk markert med "1E1394_2". De eneste kablene jeg mangler fra frontpanelet nå tror jeg at er strømmen til Power og Reset knappene samt LED lysene osv.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Power, reset og LED-indikatorene skal sannsynligvis helt til høyre, nederst på hovedkortet. Det står i manualen til hovedkortet hva som skal hvor.

USB og Firewire-kablene har du koblet helt riktig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Forresten, det er et stikk på HKet markert med "CPU fan" hvor jeg ifølge manualen bør koble til kabelen fra CPU-viften (DURR HURR), men jeg vet ikke om jeg skal koble til 3pin kabelen fra H50 enheten som sitter direkte oppå CPUen, eller 4pin kabelen fra viften ved radiatoren.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Jeg ville plugget inn vifta, ganske enkelt fordi hovedkortet hadde regulert hastigheten til pumpa hvis du plugget i den. Det er ingen grunn til å hindre pumpa i å kjøre på maks hastighet til enhver tid. Vifta derimot kan reguleres alt ettersom hvor varm prosessoren er.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Still making progress. Bilder kommer snart.

Jeg mangler forresten audio kabelen mellom HKet og DVD brenneren, men hva innebærer egentlig dette? Jeg kan ikke høre på lydfiler direkte fra CDen elns?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Still making progress. Bilder kommer snart.

Jeg mangler forresten audio kabelen mellom HKet og DVD brenneren, men hva innebærer egentlig dette? Jeg kan ikke høre på lydfiler direkte fra CDen elns?


Du trenger ikke en lydkabel mellom optiske drev og hovedkortet, akkurat som at du ikke trenger det mellom harddisker og hovedkortet. SATA-kabelen tar seg av alt slikt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Yeah, about that... Jeg ser ikke helt hvor jeg skal koble til SATA kabelen på det optiske drevet? Her er bilder: http://img189.imageshack.us/i/dsc00063tt.jpg/
http://img508.imageshack.us/i/dsc00064oe.jpg/

PS: Strømkablene fra frontpanelet er nå koblet til
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Ahh, det ser ut som om det optiske drevet ditt ikke benytter seg av SATA (noe de fleste i dag gjør), men en floppy-kabel. En slik; http://www.cablesdirect.com/prodimages/CC2205B_LR.jpg

Siterer Yuggothian:
PS: Strømkablene fra frontpanelet er nå koblet til


Awesome
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Ahh, det ser ut som om det optiske drevet ditt ikke benytter seg av SATA (noe de fleste i dag gjør), men en floppy-kabel. En slik; http://www.cablesdirect.com/prodimages/CC2205B_LR.jpg


Gah, da må jeg bestille en slik da? Betyr det at jeg ikke kan innstallere OS fra CD selv om jeg skulle bli ferdig i dag? Eller kan jeg overføre det til en USB pinne og innstallere derfra?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Gah, da må jeg bestille en slik da? Betyr det at jeg ikke kan innstallere OS fra CD selv om jeg skulle bli ferdig i dag? Eller kan jeg overføre det til en USB pinne og innstallere derfra?


Det burde ha fulgt med en slik med enten det optiske drevet eller hovedkortet ditt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Eller så kunne jeg jo inntil videre ta kabelen fra maskinen jeg sitter på nå?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Eller så kunne jeg jo inntil videre ta kabelen fra maskinen jeg sitter på nå?


Hvis du mangler de adekvate kablene til å koble til den nye, kan du vel egentlig ta hele det optiske drevet fra maskinen du sitter på nå..?

Lagt til 2010-11-14 23:08:
Btw, hvilket optisk drev har du?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Det burde ha fulgt med en slik med enten det optiske drevet eller hovedkortet ditt.


Ikke såvidt jeg kan se... Jeg lastet opp bilder av alle kablene jeg hadde til overs før, så hvis den ikke er blandt dem ser jeg ikke noe annet alternativ enn at jeg har vært en kraftidiot og har rotet den bort Jeg får lete grundig en ekstra gang, just in case.

Men hvis jeg har rotet den bort, hvilke alternativer har jeg?

Lagt til 2010-11-14 23:10:
Siterer The Silent Assassin:
Btw, hvilket optisk drev har du?


På den jeg sitter på nå? Er ærlig talt ikke sikker...
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!