Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


Siterer Yuggothian:
Ikke såvidt jeg kan se... Jeg lastet opp bilder av alle kablene jeg hadde til overs før, så hvis den ikke er blandt dem ser jeg ikke noe annet alternativ enn at jeg har vært en kraftidiot og har rotet den bort Jeg får lete grundig en ekstra gang, just in case.


Sjekket spesifikasjonene til hovedkortet ditt (det er et Asus P6X58-E, ikke sant?), og det har ikke støtte for hverken floppy eller IDE-kabler. Kunne du tatt et nytt bilde av tilkoblingene på det optiske drevet ditt? Var veldig vanskelig å se skikkelig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Sjekket spesifikasjonene til hovedkortet ditt (det er et Asus P6X58-E, ikke sant?), og det har ikke støtte for hverken floppy eller IDE-kabler. Kunne du tatt et nytt bilde av tilkoblingene på det optiske drevet ditt? Var veldig vanskelig å se skikkelig.


Selvfølgelig.

Lagt til 2010-11-14 23:24:
Prøvde så godt jeg kunne, men er vanskelig å få gode bilder av stikkene. Hvis disse bildene ikke er gode nok, så prøver jeg å ta ut det optiske drevet og tar noen bilder i bedre lys:

http://img573.imageshack.us/i/dsc00065e.jpg/
http://img266.imageshack.us/i/dsc00066sc.jpg/
http://img257.imageshack.us/i/dsc00067na.jpg/
http://img831.imageshack.us/i/dsc00068u.jpg/
http://img442.imageshack.us/i/dsc00069ra.jpg/
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Prøvde så godt jeg kunne, men er vanskelig å få gode bilder av stikkene. Hvis disse bildene ikk er gode nok, så prøver jeg å ta ut det optiske drevet og tar noen bilder i bedre lys:


Jeg får av en eller annen grunn kun åpnet det første bildet. Så det er fortsatt litt vanskelig å se. Aner ikke hvorfor. Jeg har kunnet åpne samtlige av bildene du har postet så langt. Prøv for eksempel bildr.no, eller lignende.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Ser ut som du har hatt ekstremt uflaks, og fått et optisk drev som ikke er kompitabelt med hovedkortet ditt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Faen. Kan jeg få pengene tilbake fra Komplett?

Lagt til 2010-11-15 00:28:
Vel, hva gjør jeg nå da? Finner en som forhåpentligvis er kompatibel med Hket mitt? :/ Noen forslag?

Lagt til 2010-11-15 00:31:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485064 Hva med denne? Den støtter jo SATA.

Heldigvis har jeg fortsatt angrefristen da. Og hvis jeg skulle bli ferdig i kveld kan jeg vel alltids innstallere OS fra USB pinne?

Lagt til 2010-11-15 00:36:
Vel, siden jeg uansett ikke kan gjøre mer med det optiske drevet nå, kan jeg ihvertfall gjøre meg ferdig med resten av PCen. Mangler bare å få koblet til viftene nå, og de ekstra viftene jeg ikke får koblet til er jo strengt talt ikke nødvendige enda. Synes det sto i manualen at jeg kan innstallere OS fra USB pinne?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Faen. Kan jeg få pengene tilbake fra Komplett?


Du kan vel returnere den på angrefrist, ja.

Siterer Yuggothian:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485064 Hva med denne? Den støtter jo SATA.


Så lenge den støtter SATA, er det ikke noe problem. Ekstremt synd med den du har, tho.

Siterer Yuggothian:
Og hvis jeg skulle bli ferdig i kveld kan jeg vel alltids innstallere OS fra USB pinne?


Er mange måter å innstallere Windows på. Du kan jo også låne drevet fra PCen du bruker nå, og deretter bare montere det tilbake igjen når Windows er innstallert.

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-us
b-drive-detailed-100-working-guide/
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Så lenge den støtter SATA, er det ikke noe problem. Ekstremt synd med den du har, tho.


Mhm.

Siterer The Silent Assassin:
Er mange måter å innstallere Windows på. Du kan jo også låne drevet fra PCen du bruker nå, og deretter bare montere det tilbake igjen når Windows er innstallert.


Åkei. Får vel bare sjekke om det drevet funker med dette moboet. Btw, en venn sier at CD drevet er nødvendig for å komme på internett? Er det sant, cuz that sure as hell doesn't make any sense to me.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Btw, en venn sier at CD drevet er nødvendig for å komme på internett? Er det sant, cuz that sure as hell doesn't make any sense to me.


Say what? Noe av det merkeligste jeg har hørt. Finnes enormt mange som ikke har optisk drev i maskinene sine.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hm, tror jeg kobler til de siste kablene før jeg prøver å ta det optiske drevet fra denne PCen over til det nye. Spiller det noen rolle hvor jeg plugger dem til? Har noen stikk som er markert med "CHA FAN 1", "CHA FAN 2", "Pwr fan" osv. Og behøver jeg å koble til kabelen fra H50 enheten over CPUen egentlig? Moboet trenger jo ikke å regulere den uansett i og med at den alltid bør stå på maks uansett.

Lagt til 2010-11-15 00:45:
Siterer The Silent Assassin:
Say what? Noe av det merkeligste jeg har hørt. Finnes enormt mange som ikke har optisk drev i maskinene sine.


Var det jeg også tenkte
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Du kan koble til vifter i hvilket som helst av headerne på hovedkortet. Det er heller ikke nødvendig å bruke CPU-headeren, men siden du ikke har nok kontakter er det kanskje greit å bruke den.

Siterer Yuggothian:
Var det jeg også tenkte


Spør fyren hvor han har det fra
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Da var alle de nødvendige kablene koblet til, I guess! men før jeg kobler til strømmen og sjekker om alt funker, burde jeg ha den ekstra RAM-kjøleren koblet til?

Lagt til 2010-11-15 01:00:
Siterer Yuggothian:
Spør fyren hvor han har det fra


Her er hva han sa:

"Du har jo en Internettkabel? Som settes inn i porten, som tilhører mobo, for å få Internett? Det følger med en egen driver for hovedkortet, som er en CD!!!! Og når du setter i CDen, så kommer det (iallefall på mitt mobo) en egen liste for drivere, blant annet Internett. Såå.. for at jeg skulle få Internett og laste ned driver til skjermkortet mitt, så måtte jeg sette i CDen til mobo (altså driveren), for å i det hele tatt få kommet meg på ze intahwebz!"
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Da var alle de nødvendige kablene koblet til, I guess! men før jeg kobler til strømmen og sjekker om alt funker, burde jeg ha den ekstra RAM-kjøleren koblet til?


Med mindre du overklokker minnet er RAM-kjøleren egentlig bare godt for å lage mer viftestøy.

Siterer Yuggothian:
"Du har jo en Internettkabel? Som settes inn i porten, som tilhører mobo, for å få Internett? Det følger med en egen driver for hovedkortet, som er en CD!!!! Og når du setter i CDen, så kommer det (iallefall på mitt mobo) en egen liste for drivere, blant annet Internett. Såå.. for at jeg skulle få Internett og laste ned driver til skjermkortet mitt, så måtte jeg sette i CDen til mobo (altså driveren), for å i det hele tatt få kommet meg på ze intahwebz!"


Han er litt PC-noob, er han ikke? Er det virkelig umulig å laste ned drivere på en annen PC og kopiere dem til den nye med en USB-pinne?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
*EDIT* nevermind!
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Altså, jeg er tom for kontakter nå, så hvis jeg skal velge mellom å ha CPU header'n koblet til og å ha RAM-kjøleren koblet til, hva burde jeg velge?


Jeg ville ikke brukt RAM-kjøleren uansett. Den bråker helt jævlig, for å si det mildt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hehe, I getcha!

Lagt til 2010-11-15 01:23:
Åh! Vent litt! Er PSUen min snudd riktig vei?

Lagt til 2010-11-15 01:28:
Viften er snudd ned mot gulvet, i motsetning til hos denne PCen hvor viften er snudd oppover! Jeg mener å huske at dette var den eneste måten jeg fikk den montert tho?

Lagt til 2010-11-15 01:41:
http://bildr.no/view/758676 PCen uten panelene på! Fikk dessverre ikke et bra bilde av den med panelene på siden belysningen i rommet mitt er helt sykt forferdelig.

Lagt til 2010-11-15 01:49:
Jeg trykket på Power-Knappen, og den funker!!! YYYYEEEEAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!!!!!!!!!!!
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Shit! Crossfire og alt mulig! Gratulerer!

Hva var budsjettet på denne doningen? Or should I say "beast"?
i5 2500k @ 3,3GHz atm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB "SO" 950MHz @ 1GHz | ASUS P8P67 PRO | Kingston HyperX 1600MHz 8GB (4X 2GB moduler) | Chieftec Nitro 850W | WD Black 1TB x2 | Corsair Force SSD 60GB
  • 0
26k! Takker! Nå gjenstår det bare å se om det var verdt det, hvilket jeg ikke tviler på!
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
http://bildr.no/view/758676 PCen uten panelene på! Fikk dessverre ikke et bra bilde av den med panelene på siden belysningen i rommet mitt er helt sykt forferdelig.


Dude, seriøst. Cable management. Det anbefales btw at man beholder plastdekselet over viften for hot-swap-brønnene på. Luftstrømmen blir noe dårligere uten.

Siterer Yuggothian:
Viften er snudd ned mot gulvet, i motsetning til hos denne PCen hvor viften er snudd oppover! Jeg mener å huske at dette var den eneste måten jeg fikk den montert tho?


Viften skal trekke luft gjennom luftfilteret i bunnen av kabinettet. Det går sannsynligvis greit med den feil vei, men den får en del dårligere tilgang på kjølig luft. Men jeg synes det ser ut som om du har snudd den riktig. Vender vifta oppover eller nedover atm?

Siterer Yuggothian:
eg trykket på Power-Knappen, og den funker!!! YYYYEEEEAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!!!!!!!!!!!


Woohoo

Siterer Brage C:
Shit! Crossfire og alt mulig! Gratulerer!


Ekte mannfolk kjører alltid CrossFireX, dude.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Gled deg! Misunner deg allerede. Får maks et budsjett på 20k når jeg skal bygge, men dermed er det plass til oppgradering.
i5 2500k @ 3,3GHz atm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB "SO" 950MHz @ 1GHz | ASUS P8P67 PRO | Kingston HyperX 1600MHz 8GB (4X 2GB moduler) | Chieftec Nitro 850W | WD Black 1TB x2 | Corsair Force SSD 60GB
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Dude, seriøst. Cable management. Det anbefales btw at man beholder plastdekselet over viften for hot-swap-brønnene på. Luftstrømmen blir noe dårligere uten.


Unskyld, jeg gjorde mitt beste!! xD En patetisk unskyldning, I know, men jeg får bare prøve å gjøre det mindre forferdelig senere.

Siterer The Silent Assassin:
Viften skal trekke luft gjennom luftfilteret i bunnen av kabinettet. Det går sannsynligvis greit med den feil vei, men den får en del dårligere tilgang på kjølig luft. Men jeg synes det ser ut som om du har snudd den riktig. Vender vifta oppover eller nedover atm?


Nedover. Skal nok fikse på det!

Siterer The Silent Assassin:
Ekte mannfolk kjører alltid CrossFireX, dude.


Damn right.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Then I shall also do so... as an upgrade to my first build!
Siterer The Silent Assassin:
Citerer Yuggothian: Ekte mannfolk kjører alltid CrossFireX, dude.
i5 2500k @ 3,3GHz atm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB "SO" 950MHz @ 1GHz | ASUS P8P67 PRO | Kingston HyperX 1600MHz 8GB (4X 2GB moduler) | Chieftec Nitro 850W | WD Black 1TB x2 | Corsair Force SSD 60GB
  • 0
Siterer Yuggothian:
Unskyld, jeg gjorde mitt beste!! xD En patetisk unskyldning, I know, men jeg får bare prøve å gjøre det mindre forferdelig senere.


Slike ting er selvsagt ikke så viktig når det er snakk om første gang man bygger. Men det er utrolig lett å få det til å se enormt ryddig ut i et 800D, så burde ikke være så altfor krevende.

Siterer Yuggothian:
Nedover. Skal nok fikse på det!


Hvis den vender nedover er det riktig. Var litt usikker på hva du mente.

Siterer Brage C:
Then I shall also do so... as an upgrade to my first build!


Har du bygget før?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Har du bygget før?
I have not. Men du kan gi meg tips når jeg skal?
i5 2500k @ 3,3GHz atm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB "SO" 950MHz @ 1GHz | ASUS P8P67 PRO | Kingston HyperX 1600MHz 8GB (4X 2GB moduler) | Chieftec Nitro 850W | WD Black 1TB x2 | Corsair Force SSD 60GB
  • 0
Siterer Brage C:
I have not. Men du kan gi meg tips når jeg skal?


Selvsagt. Ser frem til det.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!